Т райната криза с течните горива накара производителите на автомобили да се замислят за алтернативните източници на енергия. Вече все повече се говори за биодизел и етанол.
В очакване на автомобилите задвижвани от слънчева енергия, които са все още в сферата на далечното бъдеще, по-реално е да се мисли за водородни батерии.
Единственото нещо, което те изхвърлят в атмосферата е водна пара.
Технологията обаче е много скъпа, а водородът трудно се съхранява и транспортира.
В Турция, където организацията на ООН за промишлено развитие е избрала да установи изследователския си център, нещата добиват много по-реални измерения. Приложението на водородната енергия ще е навсякъде - от мобилните телефони до големите багери.
Центърът за водородна енергия към ООН бе открит миналата година и в края на 2006-а в Истанбул ще бъде пусната в движение първата група автобуси, задвижвани с водород.
Турция е и мястото, където ще се произвежда тази енергия, извън лабораториите. Необходимо е първо да се отдели водорода от водата чрез електролиза и да се заредят батериите.
Източниците на водород са евтини и неограничени, а употребата му не замърсява околната среда.
В Италия отдавна се използва газ за задвижване на автомобили. 1,35 млн. автомобили ползват така наречения GPL или втечнен газ от петрол, което е 7 пъти повече от Франция. В тази област Италия е безспорен лидер в Европа.
Две са основните причини за това явление. За да стимулира преминаването от бензин към газ
италианското правителство отпуска около 650 евро, а също и отменя пътния данък за шофьорите ползващи газови уредби.
Още повече, че на бензиностанциите един литър газ струва половината от цената на бензина. На територията на Италия в момента има 2 200 колонки за газ.
Втората причина е, че италианските градове имат дълъг опит в борбата срещу замърсяването на околната среда и електрическите автомобили, колкото и малко да са, както и тези с газови уредби,
могат да се движат в градовете дори и в дните, когато това е забранено.
След ерата на черното злато, дали няма да се окажем съвременници на "зеленото злато"? Германия е европейски лидер в производството на биогорива, което е два пъти по-голямо, отколкото във Франция.
Все повече се увеличават колонките за биодизел, добит от рапица или слънчоглед.
Може би и скоро ще дойде времето, когато ще се използва горивото, изобретено от един саксонски инженер, и произвеждано след обработка на домакински отпадъци.
Биодизелът струва 93 евроцента вместо 1,12 евро за нормалния дизел.
Ето какво споделя една потребителка на биодизел: "Имаме кола с дизелов двигател, който може да функционира с биогорива. Много е практично, защото има бензиностанция в нашия квартал, която предлага и биодизел.
Това гориво е произведено от рапица, колата харчи малко повече от обикновен дизел, но все пак икономисваме, защото разходът на този "Фолксваген Лупо" е 3/100. Направих този избор и заради опазването на околната среда."
Според "Грийнпийс" България е най-богатата на вятърна енергия страна в Централна Европа.
В България съществуват няколко географски зони, които са подходящи за изграждането средни по размер вятърни турбини. Проучването на терените, анализът на силата и посоката на ветровете и евентуалната рентабилност на вятърните генератори или паркове от тях струва около 43 хил. евро.
От няколко години у нас се правят и опити за инвестиране в производството на електроенергия, добивана от мощността на вятъра. Германският консорциум "Верде инженеринг" има намерение да вложи 11 млн. евро в изграждането на ветропаркове, генериращи електроенергия в района на Шумен.
Проектът се разработва от "Алстом инженертехник", които вече са извършили проучванията на климатичните показатели в региона, а общината е определила терена, върху който ще се изгражда съоръжението.
Германия е европейски лидер в производството на енергия от вятъра. С 63% немско участие е фирмата, построила четири ветрогенератора край селата Горичане и Тюленово в община Шабла.
Ветрогенераторите се издигат на 30 метра височина и са с мощност 400 киловата.
Чужди инвеститори проявяват интерес към проекти за вятърни и слънчеви електроцентрали по морето.
Вниманието на чужденците е привлечено най-много от Бургаския регион.
Измерено е, че най-голямата сила на вятъра е край село Рудник, където минава и най-големият въздушен път на прелетните птици над Балканския полуостров.
Междувременно японски и френски компании са заявили готовност да инвестират 120 млн. евро за вятърни електроцентрали край нос Калиакра.
Край известния с ветровете си Сливен работи ветрогенератор с мощност 225 киловата, а съоръжението е собственост на компанията "Тера инвест".
Предприемчиви частни лица също могат да си закупят мини-ветрогенератор, както са направили някои стопани в Добруджа.
Проучвания се правят и по отношение на използването на слънчевата енергия. Индийският посланик и бургаският кмет се срещаха, за да обсъждат проекта "Солар", зад който стоят няколко големи индийски компании.
Проектът предвижда да се изградят няколко колекторни електроцентрали за добив на енергия от слънчевите лъчи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!