Е врокомисар Меглена Кунева представи повече от 20 законодателни и други инициативи, обхванати в Стратегията за защита на потребителите в ЕС за периода 2007-2013 г.
Сред най-важните стъпки, предвидени за следващите месеци са: извършване на задълбочено преразглеждане на правата на потребителите при трансграничните покупки, задълбочена оценка на възможно най-добрия начин за укрепване на правото на колективно обезщетение на потребителите; нови предложения за укрепване на директивата относно правата за временно ползване на недвижимо имущество, както и уверение за отваряне на пазара за подобряване на трансграничните кредитни сделки.
Новата стратегия цели да засили доверието в единния пазар, така че потребителите да могат свободно да пазаруват в други държави членки - когато пътуват или онлайн, за да получат най-добрата цена, най-доброто качество за продукта, който най-добре съответства на нуждите им.
"Целта ни е да събудим спящия великан, онази страна от единния пазар, която се отнася до търговията на дребно. Налице са нови инструменти за бързо развитие на трансграничните пазари, но потребителското поведение изостава от тях.
Искам да изградя доверие в пазара и да дам на хората повече избор и по-добро качество за парите им. Иска ми се жителят на Бирмингам да се чувства толкова удобно, когато си купува през интернет цифров фотоапарат в Берлин или Будапеща, както и когато пазарува на централната улица в родния си град", коментира еврокомисар Кунева.
"Разходите на потребителите съставляват 58% от БВП на ЕС. Статистиката показва, че бизнесът и потребителите все още не използват потенциала, който вътрешният пазар предлага и в частност - новите възможности на пазаруването по интернет.
Вътрешният пазар би могъл да бъде най-големият в света пазар за търговия на дребно. Вместо това той остава разделен на 27 национални минипазари, като по този начин лишава потребителите от по-ниски цени и по-голям избор, а европейската икономика - от допълнителен източник на растеж", обяснява аргументите си тя.
Представената стратегия има пет "стълба" - модерни правила за трансгранично пазаруване; силна система за обезщетение и прилагане на правилата; безопасни пазари; поставяне защитата на потребителите във фокуса на политиките на ЕС; информираност на потребителите.
Концепцията на колективните искове на потребители в американски стил може да бъде привнесена в ЕС в рамките на плановете за засилване на защитата на потребителите, цитира думите на Кунева в. "Файнаншъл таймс".
Според нея колективните искове ще дадат повече сигурност на купувачите, когато пазаруват зад граница.
По думите й увеличението на електронната търговия означава, че потребителите пазаруват повече в различните страни на ЕС и затова имат нужда от по-ефективен механизъм и в случай че нещо се обърка да могат да получат парите си обратно.
Кунева заема поста си едва от два месеца, но явно е решила да остави следа в този важен ресор, коментира миналата седмица "Файнаншъл таймс" амбициозните цели на българката.
"В момента правилата са наклонени към бизнеса, а не към потребителя. Искам да наклоня везните от производителя към купувача", обясни Кунева пред агенция "Ройтерс" и допълни, че пазаруването трябва да става по-лесно, както и продаването.
Еврокомисарят се надява още, че промяната в потребителските правила, включително и улесняването на търсенето на компенсация, ще помогне да се намали пропастта между ЕС и САЩ.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!