- Г-н Гърков, Главна данъчна дирекция (ГДД) въвежда подаване на декларации по ДДС чрез интернет за всички регистрирани лица. Откога важи това?
- Както обещахме преди няколко месеца, от 1 юли услугата "ДДС по интернет" вече е достъпна за всички регистрирани по ДДС лица.
Услугата можеше да се ползва още от началото на годината, но само от големите данъкоплатци.
"ДДС по интернет" е разработена така, че да улесни фирмите при контакта им с данъчната администрация.
Ако я използват, ще отпадне необходимостта всеки месец счетоводителите да ходят до данъчното подразделение и да подават справка-декларации и дневници по ДДС.
С "ДДС по интернет" те ще си спестят време и средства и ще могат да обслужват данъчните задължения директно от бюрото в офиса си.
- Как на практика става подаването на декларацията и дневниците по ДДС през интернет?
- Това е изключително проста операция и за да може да бъде ползвана услугата, не са необходими нито големи инвестиции, нито висококвалифициран персонал.
Първата предпоставка за използването на услугата на данъчната администрация "ДДС по интернет", която не е и техническа, е да бъде заявено желание за ползване на услугата.
Това става чрез попълване на стандартен документ, който е достъпен на интернет страницата на Главна данъчна дирекция Taxadmin.minfin.bg).
Самото му подаване се извършва в данъчното поделение, по регистрация на фирмата.
Необходимо е дружеството да притежава универсален цифров подпис, интернет връзка и стандартен интернет браузер. Ако фирмата няма електронен подпис, тя може да си купи от двете удостоверителни организации, които в момента издават такива подписи в България - "Банксервиз" (BSbg.net) и "Информационно обслужване" (IS-bg.net).
Самото подаване се извършва отново през сайта на данъчната администрация и времето за обслужване е в рамките на няколко минути. Това, което показва пилотната експлоатация на услугата в Бургас, е, че времето е от една до две минути за всяка отделна фирма. Разбира се, то може да варира в зависимост от качеството на инфраструктурата и обема на подаваната информация. Но пак казвам, че услугата е изключително проста за използване.
- Това означава ли, че ако съответната фирма няма електронен подпис, тя не би могла да се възползва от услугата "ДДС по интернет"?
- Точно така и това не е прищявка на данъчната администрация. Комуникацията в електронен вид между администрацията и нейните клиенти е уредена от Закона за електронния документ и електронния подпис, където се казва, че за целта се използват универсални електронни подписи.
Така че услугата не може да бъде ползвана, ако съответната фирма или данъкоплатец не притежава поне един валиден електронен подпис.
- А вие имате ли информация колко струва електронният подпис в момента и това ли е цената една фирма да се възползва от услугата "ДДС по интернет"?
- По-рано споменах, че инвестицията, която трябва да бъде направена от всеки, желаещ да контактува с данъчната и с всяка друга администрация в електронен вид, не е голяма.
В чисто технически аспект има няколко компонента, които трябва да се придобият. Това са картовият четец за електронния подпис, самата смарт карта, на която е и самият универсален цифров сертификат.
В България има двама доставчици на удостоверителни услуги - "Банксервиз" АД и "Информационно обслужване" АД. Инвестицията е малка - в рамките на 120 лв. А дори и за отделния гражданин инвестицията в придобиването на електронен подпис не е голяма и си заслужава, предвид че електронните услуги тепърва ще се развиват и спектърът им ще се разширява в държавната администрация.
- Каква е амбицията - колко фирми да ползват услугата "ДДС по интернет"?
- В момента имаме около 86 000 фирми, регистрирани по ДДС. Нашата амбиция е всички да станат ползватели на услугата.
Европейската практика показва, че между 25 и 50% (в зависимост от конкретната страна) от фирмите, регистрирани по ДДС, подават исканата от тях информация в електронен вид. В някои държави я ползват 100% от регистрираните фирми, тъй като там нормативно е регулирано подаване на информацията, свързана с ДДС, единствено по електронен път.
От друга страна, нашите ангажименти във връзка с присъединяването ни към ЕС през 2007 г. изискват създаването и поддържането на специфични информационни системи, свързани с обмен на информация, специално в областта на ДДС.
Вече се работи върху такъв проект, който ще бъде активно в експлоатация в средата на 2006 г. Там е предвиден изцяло електронен обмен на информация между данъчната администрация и задължените да я предоставят лица. Разбира се, услугата няма да е статична. В момента работим по нейното развитие и интегрирането й с други услуги и с други информационни системи.
Услугата 'ДДС по интернет' вече е достъпна за всички фирми
"В момента имаме около 86 000 фирми, регистрирани по ДДС. Нашата амбиция е всички да станат ползватели на услугата", обяснява Крум Гърков, началник-отдел "Информационни технологии" в Главна данъчна дирекция.
8 юли 2004, 09:03
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!