Н ова процедура на Патентното ведомство ще спре "сладкия бизнес" с изпреварващата регистрация на известни търговски марки, с която след това се изнудва действителният производител. С нея популярните марки ще се водят на специален отчет и ще бъдат защитени от кражба и имитация дори ако не са регистрирани в България. Процедурата е спомагателна към регистрацията и основната й цел е защита от недобросъвестни конкуренти.
Въвеждането й ще стане с наредба на Патентното ведомство, която се съгласува и предстои да бъде приета от правителството. С последните промени в Закона за марките и географските означения от октомври м.г. бе предвидено да се засили защитата на правата на фирмите.
След създаването на регистър ще отпадне необходимостта притежателят на общоизвестна марка да се обръща към съда всеки път, когато прецени, че правата му са накърнени, обясниха от Патентното ведомство. Ощетената компания може директно да поиска от съответната държавна институция забрана за производството или конфискация на имитацията.
По досегашния ред притежателите на марки имат право да поискат да бъдат обявени като общоизвестни само ако се сблъскат с нелоялна конкуренция на пазара.
Съдебното решение пък важи единствено за конкретния казус, по който магистратите са се произнесли, поясни директорът на дирекция "Марки и географски означения" в Патентното ведомство Добринка Добрева.
Създаването на регистъра ще улесни и коректните участници на пазара, защото ще могат да проверят дали една марка вече е запазена като общоизвестна и да се предпазят от неволно нарушаване на закона.
"Досега процедурата не беше лесна, но бяхме принудени да прибегнем до нея, защото повече от 4 години продуктите ни непрекъснато бяха копирани", коментира собственикът на "Сани - Конс" Валентин Тодоров. Фирмата произвежда царевичните пръчици "Заю Баю" и се е сблъсквала не само с нелоялната конкуренция на сходни марки, но и с пълен фалшификат на продуктите си.
След приемането на новата наредба Патентното ведомство ще публикува регистър на общоизвестните и на ползващите се с известност марки. Първите се ползват със защита от имитация на марката върху стоки от същия вид. Във втория случай фирмите се защитават от нелоялна конкуренция на производителите на други продукти.
Например ако млечни стоки се пускат на пазара с марка, популярна за колбаси, потребителят може несъзнателно да избере познатото име, въпреки че двата вида продукти не са в пряка конкуренция, коментират експерти.
Вредите и в двата случая са разочарование на потребителя, обезценяване на търговската марка, възможен спад в продажбите на оригиналния продукт, обясни Добринка Добрева.
Същевременно друг производител се е възползвал от инвестициите, рекламата, изградения имидж на оригинала. Фирмите сами ще решават по кой ред да защитят марката си, като могат да поискат едновременно и за двата.
По думите на Добрева в момента във ведомството вече има около 60 заявки от предприемачи марките им да бъдат обявени за общоизвестни. Други десетки вече са преминали процедурите и ще бъдат включени в регистъра служебно.
Между тях са царевичните пръчици "Заю Баю", кремът за бръснене "Каро" и червеният ромб, с който се асоциира продуктът, костюмите "Агресия", бисквитите "Закуска" , бонбоните "Черноморец", боите за коса "Арома" и др., съобщиха от компаниите, собственици на тези марки. След като списъкът бъде публикуван обаче, всеки, който се смята за ощетен, ще може да направи възражения пред ведомството и да поиска заличаване.
Процедурата изисква собственикът на марка, която претендира за известност, да представи доказателства. Той трябва да посочи кога точно е започнал да използва тази марка, колко време го е правил, както и населените места, където са предлагани стоките и услугите, означени с нея.
Допускат се доказателства за стойността на марката, степента на използване и размера на продажбите. Комисия от експерти в Патентното ведомство ще проверява документите, като за доказателства се допускат и данни за пазарния дял в съответния сектор, фактури, счетоводни документи, договори за реклама, резултати от социологически проучвания, публикации.
"Новият ред е много по-добър, защото премахва субективизма на експертите при преценката на обстоятелствата и дава повече информация на самите фирми", смята юристът на бургаското предприятие "Победа" Мариета Трошева.
Включването в регистъра ще гарантира на притежателите петгодишна закрила. Те имат право да подновят искането си за нови 5 години преди изтичането на срока, но отново ще трябва да представят доказателства.
Идеята на това ограничение е привилегиите да не важат за вечни времена, защото популярността на една марка с времето може и да намалее. Срокът на защита започва да тече от подаването на заявката.
В тази връзка юристи, специалисти по индустриална собственост, предупреждават за недостатък на наредбата - липсата на срок, в който комисията на Патентното ведомство е длъжна да излезе с решение. По думите им досегашната практика показва, че само регистрацията на търговска марка отнема на ведомството много повече от 1 година, колкото е предвидено по закон. Те се опасяват, че институцията ще започне да се бави още повече, защото едни и същи експерти ще извършват и двете дейности - регистрация и проучване за общоизвестност.
Друг пропуск на проекта е, че процедурата за обжалване на решенията на Патентното ведомство е неясна. По закона за марките неговите актове са подсъдни на Софийския градски съд, но тъй като в наредбата няма изрични препратки към нормативния акт, това може да доведе до различни тълкувания и да усложни процеса на обжалване.
Преди време Патентното ведомство върна марката "Агресия" на създателя й - фирма "Вотан", и заличи същата марка, запазена и от варненката Бистра Лефтерова.
Подобен казус сблъска и интересите на "Победа" и "Нестле". Бургаският производител на бонбони и бисквити не подновил навреме регистрацията на марката "Руен", от което се възползвали в международната компания. След серия съдебни дела "Победа" успяла да си върне правото. Аргументът на съда е бил, че първият производител е направил марката твърде популярна и другият не трябва да се възползва от това, обясниха тогава адвокати на бургаското дружество.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!