Пт товарване на кораба "Илинден" - това е основната версия, която се
налага за трагедията от 5 септември, заяви македонският
съдия-следовател Весна Кичеец.
23-годишният капитан е допуснал на борда на кораба да се качат 56 души,
при капацитет на плавателния съд от 43.
Няма умишлена човешка грешка, която да е провокирала трагедията, отнела
живота на 15 българи в Охрид.
Това е изводът на българските експерти от
Националното следствие и Министерството на транспорта (МТ), които
направиха оглед на кораба "Илинден".
Предстои експертиза да изясни защо се е скъсало едно от въжетата на
руля. Ще бъде изследвана и стабилността на кораба.
Македонските власти
са уверили българските експерти, че ще получават всички анализи и
документи по делото.
Българските експерти направиха оглед на кораба
"Илинден" веднага след като той бе изтеглен до пристанището на гранична
полиция в Охрид.
Атанас Костов и Георги Илиев ръководят експертите от
министерството и следствието, които разследват транспортни инциденти.
Казват, че със сигурност няма умисъл в трагедията с българите.
"Корабът
не се е разцепил, липсва пробойна. Не открихме следи от умишлени
действия", каза Синхрон - Георги Илиев, Национална следствена служба.
Засега българските експерти са установили, че липсват разписани
подробни правила и изисквания за осъществяване на разходките на туристи
с такива корабчета.
Смята се, че това е довело до системно претоварване
на "Илинден", а накрая и до трагедията от 5 септември.
Пътниците са
били разпределени неправилно и неконтролирано, не са инструктирани и
така са нарушили центъра на тежестта на кораба.
Скъсването на въжето е
подпомогнало потъването, смятат експертите.
"За това е допринесло
скъсването на въжетата, което е подействало като импулс. Това е
управляващото дясно въже на руля. Това е краят на скъсаното въже -
вижда се на снимка - вижда се, че е скъсано, а не е срязано", обясни
Атанас Костов, директор "Разследване на транспортни произшествия", МТ.
Корабът "Илинден" има надстройка на палубата, която според
разследващите може да не е извършена по правилата и също да влияе на
стабилността.
Там изобщо не е трябвало да седят хора, имало е пейки за
24 души, а са настанавяни повече, сочи разследването.
Документи за
историята на ремонтите на "Илинден" ще бъдат изискани от представителя
на германскита фирма "Лойд" в Белград, който е издал последния
сертификат за годност на кораба от май месец тази година.
"Какви
ремонти са извършени, дали е спазена технологията", заяви Илиев.
Българското паралелно разследване трябва да приключи до два месеца.
Тогава ще е ясно как точно ще бъде формулирано обвинението срещу
24-годишния капитан Сотир Филевски.
Знае се, че той също е спасявал
давещите се пътници като е къртил дъски от кораба и ги е подавал на
туристите.
Филевски продължава да е в ареста поне до 5 октомври, когато
съдът ще прецени дали да бъде изменена мярката му за неотклонение.
Претоварване - основна версия за потъването на "Илинден"
Няма умишлена човешка грешка, която да е провокирала трагедията, отнела живота на 15 българи в Охридското езеро
20 септември 2009, 19:20
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!