С остър недостиг на обучени във висши учебни заведения ИТ кадри в САЩ, колко ли ще бъде трудно да се намерят повече студенти, които да се занимават с изучаване на компютърни науки? Този въпрос задават колегите от щатското издание на Computerworld.
Двама изследователи смятат, че са открили отговор:
учебни планове, базирани на компютърни игри.
Националната научна фондация (National Science Foundation - NSF) неотдавна отпусна на изследователите $147 000 долара, за да създадат модел, базирани на интерактивни компютърни игри, и примерни курсови програми, които колежите и университетите да могат да използват, за да вдъхновят бъдещите технологични мозъци.
"В национален план се сблъскваме с истински
недостиг на научни работници в областта на компютърните технологии,
така че можем да направим тази област много по-вълнуваща, това е една цел, в постигането на която много хора са заинтересувани," каза Скот Уолас, доцент по компютърни науки във Вашингтонския щатски университет, Ванкувър. "Идеята за използването на игри в обучението по компютърни науки не е толкова нова. Тя се развива през последните 10 до 15 години."
Уолас и колегата му Андрю Нирман, доцент по компютърни науки в Университета Puget Sound във Вашингтон, получиха безвъзмездното финансиране след като представиха двуизмерен игрови софтуерен модел, наречен Java Instructional Game Engine, и точни и детайлни учебни планове, които са приложими в малки училища. Програмите ще бъдат изготвени така, че да използват компютърните игри за преподаването на сложни предмети като алгоритми и структури от данни, като целта е да се направят уроците по-забавни и по-лесни за разбиране, обясни Уолас.
"Идеята е, че много студенти имат
вроден интерес към игрите
и именно поради това могат да се създадат много интересни курсови проекти, над които учащите да имат желание да прекарат много време и които ще доведат до по-добро обучение," смята Уолас. "В случая мотивацията... е в това, че те по естествен начин... постигат огромни по обем умения в областта на компютърните науки."
Работата по двугодишния проект започна миналата година и когато тя приключи, материалите ще бъдат предложени на училищата, каза Уолас. По думите му, той въвежда компютърните игри като елемент от часовете по компютърни науки в продължение на две години в своето училище ? и тази практика се разпространява и в други училища. Престижни колежи от цял свят също включват часове по разработка на компютърни игри в програмите си по компютърни науки като начин да привлекат повече студенти, каза той.
В часовете на Уолас, учениците разработват двуизмерни ?аркадни? игри от нулата, като използват графични, мрежови и дори някои елементи на изкуствен интелект ? всичко това в името на научаването на ключови концепции за компютърните науки. "Има много изследвания в сферата на образованието, според които, ако съумееш да завладееш студентите с нещо, което им е интересно, те ще се учат по-добре," казва той.
Андрю Бернат е изпълнителен директор в Асоциацията по компютърни изследвания, вашингтонска група, която работи по посока укрепването на обучението по компютинг и свързаните с него области. Според него, националните данни показват, че "без съмнение, броят на приетите и на научните степени е спаднал драматично" в тази област.
Резултатите от проучването Taulbee върху наемането и заетостта на докторанти по компютърни науки и в училища по компютърен инженеринг, проведено от въпросната асоциация, показва ясно, че има отлив от тази област. След шест години низходяща тенденция, броят на новозавършилите компютърни науки специалисти през 2006 г. възлиза на половината от броя на дипломантите през 2000 ? 15 958 души за миналата година спрямо 7 798 шест години по-рано. Данните се отнасят единствено за училища, които предлагат докторантски програми, пояснява Бернат.
Друг анализ, направен от Института за изследвания във висшето образование към калифорнийския университет, показват, че интересът към компютърните науки и компютърен инженеринг остава нисък. След пика през 1999 г. и 2000 г., интересът към специализации в тези науки се е понижил със 70 на сто между 2000 г. и 2005 г., сочат резултатите от проучването.
Според Бернат, проблемът се състои във факта, че много от новопостъпилите студенти четат новини за ефекта от офшорните операции, като изнасянето на ИТ специалисти към Индия, Китай и други дестинации и виждат ИТ кариерата като погрешна крачка. "Това е истината, но му се отдава повече значение, отколкото заслужава. За някои работата извън Америка може да е свързана с почти всяка област, с изключение може би на водопроводни услуги и ресторантьорство,? казва Бернат.
Задачите, които са изпълнени в рамките на осигуреното от NSF финансиране, могат да помогнат за
привличането на повече студенти във ВУЗ-овете.
"За учащите в повечето случаи компютингът не е много интересен и завладяващ," смята Бернат. "Има много училища, които се опитват да открият начини, за да направят тези науки по-вдъхновяващи, наред с чистото преподаване на съответния учебен предмет.
"Търсенето на ?компютърни? хора ... е огромно," отчита Бернат . "Ако се вярва на проучванията на щатското Министерство на труда, компютингът е единствената област, в която търсенето ще надхвърля предлагането в пъти. ?Финансовите дружества, търговците на дребно и другите бизнеси имат отчаяна нужда от кадри. Те просто не успяват да си наемат достатъчно хора. Търсене има, но студентите бягат от тази сфера."
Робърт Брайънт, професор по компютърни науки в Университета Gonzaga във Вашингтон, твърди в свое електронно писмо, че училището му също търси вариант да въведе уроци, базирани на игри, за да привлече повече студенти. Gonzaga все още не предлага курсове за разработка на компютърни игри.
"Не смятам, че мотивацията е най-големият проблем за студентите, които са се записали да учат компютърни науки," пише Брайънт. "По-сериозният проблем е, че учениците във висшите училища не са наясно за областите и възможностите, които имат за кариерно развитие в сферата на компютърните науки. Видно е също и че студентите в повечето ВУЗ-ове не знаят, че в днешни дни почти във всяка сфера има елементи на компютинг. "
Все пак, остават някои въпроси относно това дали учебните планове, вдъхновени от игри, могат наистина да доведат до промени, смята той.
"Използвах базирани на игри задачи в различни курсове през годините и установих, че не всички студенти постигат добри резултати," обяснява той. "Някои студенти се мотивират от игрите, други ? от други неща", допълва той.
Според Брайънт учебните планове, обвързани с игри, не могат да се приемат като бързо решение. "Определено, това може да помогне. От друга страна, подобен подход може да отблъсне някои хора, особено когато става дума за фактори като различните интереси на двата пола."
"В крайна сметка, това е научна област, която изисква добри аналитични, комуникационни и технически умения," допълва той. "Придобиването на тези умения изисква стриктно учене и здрава работа. Ако нямате вътрешната мотивация, че постигането на определена цел персонално ще ви поблазни, никакви фактори от външната среда не биха могли да направят съответната сфера напълно удовлетворителна за вас."
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!