П реди доста години известна автомобилна шега е била, че японските автомобили изтрайват, без да се счупят, докато им се напълни пепелникът.
Не е случайно, че две от избраните за най-лоши коли в историята в една класация на "Форбс" са Honda Accord от 1978 г. и Mazda RX 2 от 1971 г. Е, това явно се е променило и в момента японските марки са символ за качество и надеждност. Те вече оглавяват всички класации на най-надеждните автомобили, а европейските и американски колеги могат само да завиждат на тази статистика.
Японско превъзходство
Колко са надеждни новите автомобили е трудно да се каже веднага - това ще си проличи, след като бъдат шофирани известно време. За повечето българи обаче е интересен въпросът колко са надеждни по-старите коли, или с други думи, колко често се чупят и какво точно им се чупи.
Отговорите на подобни въпроси дава британската застрахователна компания Warranty Direct, която застрахова и срещу повреди от износване и има богата база данни за тях.
Последното им изследване, което претендира да е най-голямото подобно в историята, съдържа данни за 450 000 автомобила от 33 производителя във Великобритания и САЩ и обхваща пет години.
Според него най-надеждни измежду колите на възраст 3-9 години са тези на Mazda, следвани плътно от тези на Honda и на малко по-голяма дистанция е Toyota.
Процентите са за механичните повреди, докладвани от застрахованите, тоест около 92% от притежаващите Mazda между 3 и 9 години не са имали никакви механични повреди.
Изненада до някаква степен е появата на европейски компании в топ 10, но това се дължи на факта, че таблицата е за производители.
Ако се погледне класацията на същата компания за най-надеждните модели за последните десет години, там в топ 10 има само японски такива.
Иронично, най-надеждната кола за последните десет години е Honda Accord, чиито първи стъпки са толкова неудачни, че както споменахме, е сред избора на "Форбс" за един от най-лошите автомобили в историята.
Най-предното място за европейски модел е 13-о и на него почива Jaguar X-Type, а първият представител на могъщата немска автомобилна индустрия - Mercedes-Benz SLK - е едва на 25-о място.
Друга интересна статистика е тази на най-надеждните малки семейни коли, където всъщност царуват европейски модели. Е, с изключение на първото място, където отново има японска кола, а именно Honda Civic.
Там второто място на Rover 45 е малко подвеждащо. Това е така, защото застрахователната компания по принцип застрахова коли, на които е изтекла гаранцията на производителя.
След проблемите на Rover техните коли останаха без гаранция по-рано и затова средната възраст на колите в извадката е под три години, а както е ясно, по-малката възраст означава и по-малко проблеми.
Доколко е вярно
Всички тези данни дават като добра обща насока за надеждността, без да са 100% верни - изследваните коли наистина са много, но данните са от застрахованите, които са докладвали някаква повреда.
А ако колата е в движение, но има някакъв проблем? Има вероятност собственикът или да не разбере, или пък да реши да не го оправя по някаква причина.
На теория пълна статистика биха могли да извадят органите, които правят годишните технически прегледи, но това не се случва - не им е работа.
Друга разлика от ситуацията в България - извадката е от коли във Великобритания и САЩ, където качеството на пътищата е различно от това в България например.
Така, ако на един модел слабото място му е електрическата система, може да се предположи, че той ще се поврежда горе-долу еднакво често, където и да се намира по света.
Ако обаче слабостта му е в окачването, вероятността да се повреди по-бързо в България ще е по-голяма в сравнение с тази, ако се шофира в Англия и това може да промени мястото му в подобна българска класация.
На сайта www.reliabilityindex.co.uk между другото има и разбивки по типовете повреди на различните модели коли и това може да послужи за ориентир при "побългаряването" на класацията за най-надеждни коли.
Друг фактор, който е нужно да се отчете преди директното следване на класацията, е къде се произвеждат автомобилите, защото заводите на един производител са разхвърляни в много страни, често и на няколко континента.
В миналото клиентите, купуващи коли на детройтските гиганти, не са искали автомобили, произведени понеделник или петък, за да избегнат фабричните дефекти, следствие на пред- и следуикендното настроение на работниците.
Местоположението всъщност е важно от една гледна точка, а именно, че ако заводът е в съседния град, частите за поправка естествено ще са по-евтини.
Затова и сляпото следване на индекса, създаден от Warranty Direct, може да е подвеждащо, понеже в него са включени и цените на частите и цените на труда по поправката, които естествено са различни от тези в България поради наличието на дадени заводи в Англия и отсъствието им в България.
Една от ползите на индекса е, че има разбивка и по средната цена за поправка на даден модел. Така, ако той е с малък индекс, но висока средна цена за поправка, това означава, че рядко ще се поврежда, т.е. така може да се определи горе-долу честотата на повредите.
Що се отнася за класацията на производителите, с нея също е добре да се внимава. Всички производители имат и хитови модели, и провали. Разликата например в надеждността на моделите на Subaru Impreza и Forester е значителна в полза на последния.
Еволюцията на Accord потвърждава и правилото, че не е много разумно да се купува първа генерация автомобил, защото не е ясно какви проблеми биха могли да изникнат при нея. А възникналите естествено биват поправяни при следващите поколения.
В крайна сметка, макар и не напълно приложими за българските условия, тези класации са полезни като ориентир за надеждност. Надеждността не е най-основният критерий за повечето купувачи на коли. Но колкото и относително да е всичко, все пак има една по-абсолютна истина, а именно, ако искате автомобил, който рядко се поврежда, японските марки явно нямат конкуренция.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!