0

П реди доста години известна автомобилна шега е била, че японските автомобили изтрайват, без да се счупят, докато им се напълни пепелникът.

Не е случайно, че две от избраните за най-лоши коли в историята в една класация на "Форбс" са Honda Accord от 1978 г. и Mazda RX 2 от 1971 г. Е, това явно се е променило и в момента японските марки са символ за качество и надеждност. Те вече оглавяват всички класации на най-надеждните автомобили, а европейските и американски колеги могат само да завиждат на тази статистика.

Японско превъзходство

Колко са надеждни новите автомобили е трудно да се каже веднага - това ще си проличи, след като бъдат шофирани известно време. За повечето българи обаче е интересен въп­росът колко са надеждни по-старите коли, или с други думи, колко често се чупят и какво точно им се чупи.

Отговорите на подобни въпроси дава британската застрахователна компания Warranty Direct, която застрахова и срещу повреди от износване и има богата база данни за тях.

Последното им изследване, което претендира да е най-голямото подобно в историята, съдържа данни за 450 000 автомобила от 33 производителя във Великобритания и САЩ и обхваща пет години.

Според него най-надеждни измежду колите на възраст 3-9 години са тези на Mazda, следвани плътно от тези на Honda и на малко по-голяма дистанция е Toyota.

Процентите са за механичните повреди, докладвани от застрахованите, тоест около 92% от притежаващите Mazda между 3 и 9 години не са имали никакви механични повреди.

Изненада до някаква степен е появата на европейски компании в топ 10, но това се дължи на факта, че таблицата е за производители.

Ако се погледне класацията на същата компания за най-надеждните модели за последните десет години, там в топ 10 има само японски такива.

Иронично, най-надеждната кола за последните десет години е Honda Accord, чиито първи стъпки са толкова неудачни, че както споменахме, е сред избора на "Форбс" за един от най-лошите автомобили в историята.

Най-предното място за европейски модел е 13-о и на него почива Jaguar X-Type, а първият представител на могъщата немска автомобилна индустрия - Mercedes-Benz SLK - е едва на 25-о място.

Друга интересна статистика е тази на най-надеждните малки семейни коли, където всъщност царуват европейски модели. Е, с изключение на първото място, където отново има японска кола, а именно Honda Civic.

Там второто място на Rover 45 е малко подвеждащо. Това е така, защото застрахователната компания по принцип застрахова коли, на които е изтекла гаранцията на производителя.

След проблемите на Rover техните коли останаха без гаранция по-рано и затова средната възраст на колите в извадката е под три години, а както е ясно, по-малката възраст означава и по-малко проблеми.

Доколко е вярно

Всички тези данни дават като добра обща насока за надеждността, без да са 100% верни - изследваните коли наистина са много, но данните са от застрахованите, които са докладвали някаква повреда.

А ако колата е в движение, но има някакъв проблем? Има вероятност собственикът или да не разбере, или пък да реши да не го оправя по някаква причина.

На теория пълна статистика биха могли да извадят органите, които правят годишните технически прегледи, но това не се случва - не им е работа.

Друга разлика от ситуацията в България - извадката е от коли във Великобритания и САЩ, където качеството на пътищата е различно от това в България например.

Така, ако на един модел слабото място му е електричес­ката система, може да се предположи, че той ще се поврежда горе-долу еднакво често, където и да се намира по света.

Ако обаче слабостта му е в окачването, вероятността да се повреди по-бързо в България ще е по-голяма в сравнение с тази, ако се шофира в Англия и това може да промени мястото му в подобна българска класация.

На сайта www.reliabilityindex.co.uk между другото има и разбивки по типовете повреди на различните модели коли и това може да послужи за ориентир при "побългаряването" на класацията за най-надеждни коли.

Друг фактор, който е нужно да се отчете преди директното следване на класацията, е къде се произвеждат автомобилите, защото заводите на един производител са разхвърляни в много страни, често и на няколко континента.

В миналото клиентите, купуващи коли на дет­ройтските гиганти, не са искали автомобили, произведени понеделник или петък, за да избегнат фабричните дефекти, следствие на пред- и следуикендното настроение на работниците.

Местоположението всъщност е важ­но от една гледна точка, а именно, че ако заводът е в съседния град, частите за поправка естествено ще са по-евтини.

Затова и сляпото следване на индекса, създаден от Warranty Direct, може да е подвеждащо, понеже в него са включени и цените на частите и цените на труда по поправката, които естествено са различни от тези в България поради наличието на дадени заводи в Англия и отсъствието им в България.

Една от ползите на индекса е, че има разбивка и по средната цена за поправка на даден модел. Така, ако той е с малък индекс, но висока средна цена за поправка, това означава, че рядко ще се поврежда, т.е. така може да се определи горе-долу честотата на повредите.

Що се отнася за класацията на производителите, с нея също е добре да се внимава. Всички производители имат и хитови модели, и провали. Разликата например в надеждността на моделите на Subaru Impreza и Forester е значителна в полза на последния.

Еволюцията на Accord потвърждава и правилото, че не е много разумно да се купува първа генерация автомобил, защото не е ясно какви проблеми биха могли да изникнат при нея. А възникналите естествено биват поправяни при следващите поколения.

В крайна сметка, макар и не напълно приложими за българските условия, тези класации са полезни като ориентир за надеждност. Надеждността не е най-основният критерий за повечето купувачи на коли. Но колкото и относително да е всичко, все пак има една по-абсолютна истина, а именно, ако искате автомобил, който рядко се поврежда, японските марки явно нямат конкуренция.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Google си разреши да прави AI за оръжия и шпионаж

Google си разреши да прави AI за оръжия и шпионаж

Технологии Преди 4 минути

Компанията ще прави това при строги правила

Сергей Лавров сравни Тръмп с Хитлер

Сергей Лавров сравни Тръмп с Хитлер

Свят Преди 7 часа

Лавров: Налагането на „мир чрез сила“ може окончателно да погребе дипломацията

МВнР с призив към българите в Санторини

МВнР с призив към българите в Санторини

България Преди 9 часа

Оттам съветват сънародниците ни да следят информацията за сеизмичната активност

„Пирогов“ получи лекарството за ботулизъм

„Пирогов“ получи лекарството за ботулизъм

България Преди 10 часа

Екип постави първата доза на най-тежко пострадалата жена

Министър Станков и посланикът на САЩ обсъдиха ядрената енергетика

Министър Станков и посланикът на САЩ обсъдиха ядрената енергетика

България Преди 10 часа

По време на срещата бе обсъдено и активното сътрудничество на България и САЩ

Станков: Санкциите за ЕРП-тата скачат петкратно

Станков: Санкциите за ЕРП-тата скачат петкратно

България Преди 10 часа

В процес на обсъждане е специален законопроект

Затвориха пътя Банско – Гоце Делчев

Затвориха пътя Банско – Гоце Делчев

България Преди 11 часа

Обходният маршрут е през път III-198

Алибегов: ДДС ще стане 9% за ресторантите между първо и второ четене

Алибегов: ДДС ще стане 9% за ресторантите между първо и второ четене

България Преди 11 часа

По думите му 95% от бранша е семеен бизнес

Обвинената за убийството на децата си поиска справедливост

Обвинената за убийството на децата си поиска справедливост

България Преди 11 часа

Съдът остави в ареста обвиняемата, която е направила самопризнания

Европрокурор: Уволнени са държавни служители, свидетелствали по разследвания

Европрокурор: Уволнени са държавни служители, свидетелствали по разследвания

България Преди 12 часа

Тя допълни, че органите на МВР са отказали да изпълнят съдебно разпореждане

СГС отказа ДПС да изключи Делян Пеевски

СГС отказа ДПС да изключи Делян Пеевски

България Преди 12 часа

Решението подлежи на обжалване пред Върховния касационен съд

Мъж е осъден на 475 години затвор за организиране на боеве с кучета

Мъж е осъден на 475 години затвор за организиране на боеве с кучета

Свят Преди 12 часа

Това е най-тежкото наказание за участие в боеве с кучета в историята

Огромна дупка се отвори на път в Япония и расте

Огромна дупка се отвори на път в Япония и расте

Свят Преди 12 часа

Ямата на пътя, която първоначално беше с диаметър около 5 м, продължи да се разширява

<p>Войната в Украйна:&nbsp;Кадри показват пленяването на севернокорейски войник (ВИДЕО)</p>

Войната в Украйна: Кадри показват пленяването на севернокорейски войник

Свят Преди 13 часа

Все още не е ясно дали Пхенян ще изпрати допълнителни войски в Русия

Освободиха Петкова от длъжността зам.-министър на финансите

Освободиха Петкова от длъжността зам.-министър на финансите

България Преди 13 часа

Людмила Петкова заемаше поста на служебен министър на финансите

В Бюджет 2025 - 20% ДДС за ресторантите

В Бюджет 2025 - 20% ДДС за ресторантите

България Преди 13 часа

Желязков заяви, че няма да предлагат „екзотични мерки”