"Как да реагираме спрямо хората, които заекват" е мотото на кампанията, предприета от Сдружението за инициативи по заекването (СИЗ, Zaekvane-bg.com) по случай 22 октомври - Международния ден за информираност относно заекването.
Те издават специални брошури, където се обяснява как хората, които заекват, очакват околните да се отнасят с тях, ако искат да им помогнат. Представители на сдружението ще раздават брошурите в центъра на София и Стара Загора през съботния ден.
"Дори доброжелателно настроените хора много често не знаят как да реагират при общуване с човек, който заеква. Започват да допълват изреченията ни, за да ни улеснят, без да подозират, че така ни притесняват още повече", каза Атанас Михалев от управителния съвет на СИЗ.
Съвместно със Столичния куклен театър организацията предприема и друга инициатива - билетите за представлението "Трите прасенца" от 16,30 ч. на 22 октомври ще бъдат по два лева за всички зрители по случай международния ден. Заедно с билетите си, те ще получават брошурата и кратка анкета, свързана със заекването.
След приключването на представлението попълнените анкети ще участват в томбола и късметлиите ще получат илюстрованата детска книжка "Аз заеквам" от Ирина Папанчева.
Вечерта членове на СИЗ от София и страната, говорни терапевти и партньори на организацията празнуват заедно в заведението "Before&After" и в съседния му клуб "Кабаре". Всеки, който се чувства съпричастен към проблема, е добре дошъл. Заявки за участие се приемат на имейл zaekvane@abv.bg.
Следващия петък, 29 октомври, председателката на СИЗ ще представи изданието си и в Бургас, заедно с белгийския късометражен филм "Да говориш".
По случай 22 октомври в момента тече и международна онлайн конференция на адрес StutteringHomepage.com.
Как да реагираме, когато говорим с хора, които заекват - шест препоръки
1. Вие може би сте много нетърпелив(a) да завършите изречението или да добавяте думи в изказването на човека, който заеква. Докато не познавате този човек - младеж или възрастен - добре и нямате неговото съгласие, моля, не правете това.
Подобна помощ се възприема като съжаление към неговите или нейните говорни затруднения. Вашите действия биха могли да се възприемат като обидни. Трудностите и фрустрацията се увеличават, когато примерно помощта се окаже допълване с погрешни думи.
2. Въздържайте се от подобни забележки: "Говори по-бавно", "Поеми си дълбоко въздух" или "Успокой се". Подобни опростени съвети могат да бъдат възприети като обидни и неконструктивни при водене на нормален разговор.
3. Поддържайте нормален контакт с очите и се опитвайте да не изглеждате смутен и разтревожен. Просто изчакайте търпеливо и по естествен начин, докато той или тя завърши мисълта си.
4. Имайте предвид, че хората, които заекват, имат още по-големи проблеми при контролирането на тяхната реч при разговори по телефона. Моля, бъдете много търпелив при такива ситуации.
5. Понякога може да ви се иска да запитате вашия събеседник за неговото заекване. Разговорите, свързани с природата на заекването, не трябва да се смятат за табу. Ако имате питания относно този специфичен въпрос, човекът вероятно би разбрал и приел позитивно вашия интерес. От взаимна полза е да се говори открито и ясно по това специфично говорно смущение.
6. И в заключение, дайте някакъв знак чрез своето поведение, че слушате какво точно казват вашите събеседници, а не как го казват. Бъдете позитивен човек. Бъдете добър слушател.
Превод на препоръките: Петър Тонев, говорен терапевт (от брошурата "Бележки към слушателя", с любезното съдействие на Националният проект по проблемите на заекването в САЩ).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!