Ш умът понякога може да е мъчителен, но проблемът е, когато вреди на здравето. А че шумът наистина влияе зле, доказа широкомащабно медицинско изследване, осъществено във Франция.
С други думи, то показа безапелационно
връзката между шума и някои здравословни проблеми
През 2005 г. повече от 80 общо практикуващи лекари от Ил дьо Франс провеждат анонимна анкета сред своите пациенти.
Резултатите са следните- 4 хиляди от запитаните посочват като неоспорима причина за здравословното си състояние излагането на шум.
Д-р Жан-Мари Коен е директор на изследователското бюро Open home, направило анкетата. Според него много шум е твърде вероятно да вреди на здравето.
Забелязахме, че твърде силният шум причинява артериални смущения при младите мъже. Проблемът е, че хипертоничните проблеми не са характерни за техните години, а за доста по-възрастните.
Освен това в повечето случаи имаме болезнени смущения в съня, депресивни състояния, както и засилено приемане на медикаменти и в крайна сметка по-голям прием в болниците.
Характерна черта за французите е, че се примиряват с шума, без да правят опити да го отстранят или поне да го намалят, както и че
не се правят редовни изследвания на нивата на градския шум
Вече се правят постъпки от страна на властите. Мишел Вампуй, който отговаря за околната среда в общината на Ил дьо Франс, казва че една от препоръките, която вече беше гласувана от регионалните съветници, е затварянето на летище Роаси през нощта.
Така ще позволим на жителите на Валоаз, Асенеман и Сен Сен-Дени да разполагат поне със спокойни нощи.
Тази практика вече се прилага на другото парижко летище - Орли. Лекарите обаче са на мнение, че не бива да се обвиняват за шума и негативното му отражение върху здравето единствено самолетите.
Защото изследването им показало връзка между смущенията при хората и шума от железниците, автомобилния трафик.
Парадоксът е, че младите имат нужда от шум, който ги заобикаля от самото им появяване на този свят. Психолозите, участвали в проучването, признават, че имало оплаквания от техни млади и стари пациенти, че
не могат да заспят, ако не чуват обичайния силен градски шум,
когато са на почивка например.
Шумът от самолетите е проблем не само във Франция, но и в повечето европейски страни. Предложения за крайни мерки обаче се чуват от Австрия, където се иска въвеждането на такси за най-шумните самолети.
Стопаните на летище във Виена обаче се опасяват, че подобна мярка ще намали атрактивността на дестинацията и засега отклоняват въвеждането й.
Шумът на работно място у нас е сериозен проблем за здравето на хората. Проблемът според синдикатите се крие в липсата на национална програма за борба с шума на работното място.
На проблема специално внимание обърна и Европейската комисия в редовния си доклад за България от 2005 г.
Една от последните трудови експертизи показва, че 1/3 от работещите са изложени на вредните въздействия на шума. Неблагоприятното влияние на шума е факт, дори когато хората смятат, че са свикнали с него и не го възприемат за рисков за здравето си.
Производственият шум допринася за най-сериозните поражения на слуха. Шумът позволява да се обособи
т.нар. шумова болест
Тя е определена като професионално заболяване, защото засяга най-често работещите в сферата на транспорта.
Симптомите й са бърза умора, раздразнителност и главоболие. При работещите в шумните производства се срещат по-често сърдечно-съдови заболявания, язвена болест, неврози, показват проучванията.
Специфичното въздействие върху слуха се изразява в настъпването на "професионална твърдоухост", обяснява д-р Паунов. При нея се наблюдава драстично намаляване на слуховата чувствителност до загуба на слуха.
Друго специфично заболяване е слуховият неврит. В миналото при нормиране на шума се имало предвид да не се допускат слухови увреждания на работещите, днес нормите изискват да се осигури защита на слуха.
Изпълнението на мерките в борбата срещу шума обаче по-често остават в сферата на обещанията и пожеланията. Липсват каквито и да било шумозащитни мерки и по отношение на градския шум.
Общините нехаят по прилагане на разпоредбите от приетия закон за защита от шума или не им е ясно какъв е проблемът. А законът въвежда у нас европейската директива в тази насока.
Измереното ниво на шума по улиците на големите български градове е особено високо и
надвишава допустимото ниво от 60 децибела
За шума в София допринася непрекъснато увеличаващият се брой на автомобилите, ниско прелитащите над града самолети, многобройните строежи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!