В галерията на СИБанк на ул. "Бенковски" за първи път в България се открива изложба на белгийския художник Джеймс Енсор (1860-1949), известен като един от най-големите новатори в европейското изкуство от края на 19-и век.
Енсор се отличава от съвременниците си с ексцентричния си стил и с богатата галерия от демонични образи и същества, които обитават творбите му.
Българската публика има възможност за първи път да се запознае от близо с тези персонажи в графиката на Джеймс Енсор. 35 оригинала в класически графични техники, между които е и знаменитият цикъл "Седемте смъртни грехове", както и двата албума с литографии "Сцени от живота на Исус Христос" (Scènes de la vie de Jésus Christ) и "Гамата на любовта" (La Gamme d?amour) са в софийската експозиция и очертават важните периоди и теми в изкуството на художника.
Оригиналите са от колекцията на KBC Group, Белгия, банката, собственик на мажоритарен дял в СИБанк.
Цялата колекция представя пет века фламандско изкуство. Най-старата част от колекцията е представена в къщата музей в ренесансов стил на Николас Рококс в Антверпен, стопанисвана и поддържана изцяло от KBC Group, където са представени 400 произведения. Най-старото от тях е картина на Куентин Метсис от 1500 г.
KBC Group притежава близо 400 образци на фламандското изкуство от 19-и и 20-и век, изложени в централите на групата в Белгия. Най-важният автор в тази безценна колекция е Джеймс Енсор. Освен богатата графична сбирка групата притежава и пет негови живописни платна.
Изложбата в галерия СИБАНК е родредена като преглед и започва от най-простата биографична информация за художника, която въвежда зрителя в личността му и във времето, в което е живял: Кой е Енсор? Къде е живял и работил? - типични автопортрети, пейзажи и градски сцени от Остенде и Брюксел.
В центъра на изложбата е социалната критика - основна тема в творчеството на Енсор. Средствата и символичните образи, с които той борави, за да критикува недъзите на обществото, създават сюреалистична митология, много специфична за стила му.
Централни теми в социалната критика са религията, порядките на заможните граждани и политиката. Фарсът, карикатурата и предизвикателните сюжети присъстват навсякъде.
Също така важни за изграждане на цялостна представа са маските, демоните и скелетите, които присъстват и в графичното, и в живописното му творчество.
Темата за смъртта и отчаянието е превърната от него в серия от знаци, която впоследствие изиграва важна роля като силен провокатор и вдъхновение на зараждащия се тогава импресионизъм, пише Светлана Куюмджиева, която заедно с белгийката Хилдегард Ван де Велде е куратор на изложбата в СИБанк.
Джеймс Енсор е роден през 1860 г. в Остенде, морски курорт на белгийското крайбрежие. Баща му е британец, майка му белгийка. По-голямата част от живота си прекарва в родния си град с изключение на трите години, през които следва в Кралската художествена академия в Брюксел.
На 20-годишна възраст напуска академията, недоволен от прекаления консерватизъм на традиционните схващания за изкуството, които се преподават там, и се връща в Остенде, за да даде пълна свобода на личните си възгледи.
В края на 19-и век повечето от работите му са отхвърлени от критиката като скандални и предизвикателни. Пример за такава работа е "Влизането на Христос в Брюксел", която сега е изложена в София.
Приживе изкуството му оценено само от шепа интелектуалци в близкото му обкръжение. Но в днешно време славата му е световна като един от основоположниците на модерното европейско изкуство, подчертава Светлана Куюмджиева.
Изложбата се открива на 8 януари и ще остане отворена един месец.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!