С пламенни фламенко ритми се открива първата вечер на втория фестивал "Джаз плюс".
На 26 април в зала "България" атрактивните "Лас Мигас" ще загреят сцената с изцяло женска програма от фламенко нуево. След тях един от най-успешните испански китаристи - Херардо Нунес, ще възпламени публиката заедно с танцьорката Кармен Кортес и певеца Хесус Мендес.
Програмата на фестивала включва серия концерти в София и Русе от 25 април до 12 май, както и изложба и кинопрожекции. Ценителите на изтънчената музика ще имат възможност да срещнат или преоткрият някои от най-популярните музиканти от Белгия, България, Германия, Испания, Франция и Швеция.
Идеята за експеримент на фламенко основа не е нова, но в повечето случаи се оказва успешна - още повече ако става въпрос за четири красиви млади момичета.
Две китари, цигулка, акордеон, кахон, саксофон и глас, допълнени с огнен танц.
Музикантките от "Лас Мигас" (LasMigas.com) произхождат от различни места (Каталуниа, Андалусиа, Франция и Германия), но съдбата ги събира заедно през 2003 г. - първо в комбото на китариста Хуан Мануел Канисарес.
Инструменталното фламенко нуево е мъжки приоритет и в този смисъл тази група е доста любопитна, дръзка и нетрадиционна. "Лас Мигас" обогатяват оригиналната схема на превърналия се в икона на испанската култура стил с елементи от джаза, класическата музика, вариетето и латиноамериканската традиция.
Той е от поколението, което превръща китарата от акомпаниращ в солов инструмент.
Композициите му са богати, многопластови, наситени с андалуска емоция и страст. Не случайно Херардо Нунес (Flamenco-world.com) е роден в един от забележителните фламенко центрове в Испания - Херес де ла Фронтера.
Учи китара при Рафаел Агила и от съвсем млад сътрудничи на катедрата по фламенкология. Едва 14-годишен акомпанира на имена като Тио Грегорио ел Борико и Теремото де Херес. Впоследствие участва в записите на Пансекито, Индио Хитано, Туронео, и концертира с известни фламенко групи, като тази на Марио Майа.
Херардо Нунес експериментира с други жанрове и работата му илюстрира възможността за оригинален синтез на фламенко с различни музикални схеми, в които основно място има импровизацията.
През 80-те той се гмурва в света на джаза и записва известните си албуми
- "El gallo azul", "Flamencos en Nueva York" и "Calima", като в последния участват Джон Патитучи, Данило Перес и Арто Тункбояциан.
Китарата му е акомпанирала и на имена от ранга на Пласидо Доминго, Тереса Берганса, Ана Белен, Росио Хурадо.
Нунес намира своята самостоятелна изява в сътрудничеството си с танцьорката Кармен Кортес - смятана за една от новаторите в традиционния фламенко танц, с която работи и до днес. На нея пък тази симбиоза дава нужната свобода на изразяване чрез езика на тялото.
Кармен владее до съвършенство класическите пластики, но хвърля предизвикателна ръкавица и на модерния изказ.
Завършва Националната школа по балет и следва танци в университета, а фламенкото "наследява" от семейството си. Тя е първата танцьорка в групата на Марио Майа. След участие в многобройни танцови групи, след множество изяви на сцена, през 1998 г. Кармен основава своя собствена група.
За нейния волен дух и властно артистично присъствие, с което буквално "притежава" сцената, Херардо Нунес пише музиката за спектаклите "A contraluz", "Memoria del cobre", "Cantes de ida y vuelta", "Los Gabrieles" и адаптацията за четири китари на "El amor brujo" от известния испански композитор Мануел де Файа.
Всяко лято заедно със съпруга си тя организира курсове по фламенко в Санлукар де Барамеда, в Андалусия, които са изключително посещавани и престижни.
Спектакълът на групата на Херардо Нунес ще представи на българската публика първокласно фламенко представление, а два дни по-късно настроението коренно ще се промени с концерта на джазтриото "Ток ток ток".
По време на фестивала любителите на артфотографията ще могат да разгледат изложбата "Чуваемият пейзаж"
в Дома на киното, която представя образци на графично оформление от издания на мюнхенската компания ECM.
Изданията с този етикет са обект на колекциониране и на култово уважение сред познавачите, заради последователната си естетска линия, която следват вече над три десетилетия, в репертоара, звукозаписа и графичното оформление.
За ECM записват Кийт Джарет, Ян Гарбарек, Ануар Брахем, Торд Густавсен, Стефан Микус и още над 100 от най-авангардните европейски музиканти в джаза и новата класическа музика.
Фестивалът ще предложи и богата съпътстваща програма.
За втора поредна година ще се проведе шоукейс, на който пред директори на фестивали от Европейската джаз мрежа (EuropeJazz.net) ще бъдат представени родни музиканти с оригинални програми.
Плод на миналогодишния шоукейс и обмен на музиканти са B-Project (Костадин Генчев, кавал; Димитър Христов, тамбура и Стоян Павлов, тъпан, както и и членовете на "Антоан Симони трио": Антоан Симони, контрабас; Франсоа Шенел, пиано и Ромен Пио, ударни).
Те ще се изявяват на 5 май от 17.30 ч. в зала "България" преди концерта на Ришар Галиано и Иван Падюар.
На 7 май в Червената къща пък ще има концерт на френската електроджаз формация "Бласт" (също и в Русе на 5 май) и пърфърманс "Синемикс".
Организаторите готвят и прожекции на музикални филми и концерти,
графикът на които ще бъде оповестен отделно. Засега остават изненада участниците в откриването на 25 април, но все пак мястото ще е любим софийски площад, а времето - късния следобед.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!