П равомощията на кметовете при издаването на разрешителни за големите инфраструктурни проекти като нови енергийни мощности, пътища и жп линии ще бъдат ограничени и строителството им ще започва само с решение на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Във ведомството се подготвят поредните промени в непрекъснато поправяния Закон за устройство на територията (ЗУТ).
Те предвиждат строга подялба на строителния контрол между подчинената на регионалното министерство Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) и общините.
Сега министърът разрешава строителството на обекти, които са обявени за национални по закон и с решение на правителството.
Държавата се е ангажирала да подпомогне инвеститорите в тях при изграждане на инфраструктурата, както и с по-бърза процедура за получаване на разрешителните.
Готвената промяна е свързана и с ново разпределение на правомощията между държавата и общините по отношение на строителния контрол.
Националният надзорен орган - ДНСК, ще се занимава само с големите инфраструктурни проекти, а всички останали строежи (частни и обществени сгради) ще са под контрола на кметовете.
Законовите изменения ще бъдат внесени около Нова година, съобщи директорът на ДНСК Иван Симидчиев.
"Искаме да въведем по-ефективни контролни механизми за борба с незаконното строителството. Експериментът в контрола, въведен през 2005 г., се оказа неуспешен - тогава направихме пълен дублаж на правата за контрол между общините и дирекцията", коментира неотдавна зам.-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев.
Той обясни, че най-правилното е дирекцията да се занимава само с големите инфраструктурни проекти и производствени мощности, а за къщите, частните и обществените сгради контролът да се даде на общините и кметовете.
Експерти на дирекцията твърдят, че
кметовете "творчески тълкуват" закона и често бездействат, бавят проектите, като отказват разрешителни на инвеститорите
Симидчиев посочи претенциите на общината в Кресна за съсобственост във водна централа. След като обектът на частния инвеститор бил изграден и дирекцията им издала разрешение за ползване, което на практика означава, че централата може да работи.
Кметството обаче решило да прави референдум дали да има водна централа или не. Негови представители вчера не бяха открити за коментар.
Като подходяща илюстрация за възникналите проблеми може да послужи и спорът между италианската компания "Енел", инвеститор в рехабилитацията на ТЕЦ "Марица-изток 3", и кмета на община Гълъбово Николай Тонев, който не допуска компанията до депата за азбест и строителни отпадъци и отказва на три пъти да издаде разрешителни за изграждане на инсталация за мокрене на гипса.
Тонев твърди, че има отклонения от проекта за изграждане на депо за азбеста, а проверка на ДНСК не откри нарушения.
Ако кметът отказва да допусне компанията до депото, се създава наистина реална опасност за здравето на населението, коментира Симидчиев.
По думите му дирекцията не е установила незаконност на строителството и са направени измервания за изпълнението на проекта.
Според шефа на ДНСК, който тази седмица ще провери на място ситуацията и ще се срещне с представители на институциите, екоминистерството трябва да се намеси спешно в конфликта.
Симидчиев подчерта, че проблеми не съществуват с останалите проекти за изграждане на мощности в комплекса "Марица-изток".
Идеята за измененията в Закона за устройство на територията се подкрепя и от транспортното министерство.
Юристите на ведомството смятат, че
ограничаването на правата на кметовете за намеса в големите инфраструктурни проекти ще позволи по-лесната им реализация
Оттам припомниха проблема с отчуждаване на терените за втория Дунав мост и строителството и електрификацията на първата отсечка Крумово - Първомай от линията Пловдив - Свиленград.
В първия случай началото на строителството се забави, тъй като общината във Видин бе продала на частни лица и разделила терените, определени за отчуждаване заради моста, вместо да бъдат предложени на инвеститора, както е предвидено по закон.
Кметът Иван Ценов обвини за случилото се поземлената комисия към земеделското министерство.Тогава транспортното министерство открито обяви, че общината е прескочила действащото законодателство.
НК "Железопътна инфраструктура" пък се натъкна на бездействието на кметове по отчуждаването на терени за трасето на линията.
Не знам за подготвяните промени, но ако се готвят такива, трябва да бъдат обсъдени и с общините, коментира председателят на Националното сдружение на общините Красимир Мирев.
Депутати, членове на парламентарната комисия по местно самоуправление, заявиха пред "Дневник", че не са информирани за подготвяните промени, и изразиха силно учудване, че законът отново ще се променя.
Това е поредната поправка на този закон, която се подготвя от правителството на тъмно, възмути се депутатът Евгени Чачев от ДСБ. Той изрази опасения, че промяната може да забави условията на европейските фондове.
Колегата му Костадин Паскалев също обясни, че не е информиран за предложението за промени. Той си спомни, че във връзка с изграждането на Околовръстното шосе възникнали проблеми между министерството и общината във връзка с отчуждаванията.