Н еобходима ли е приватизацията на пътищата? В Германия проблемът официално е поставен на обсъждане в публичното пространство. Така е и във Франция.
Може да се каже, че европейците обичат германските пътища, защото там няма ограничения на скоростта, а са и безплатни.
Държавата обаче подложи на преразглеждане именно тези привилегии. В някои отсечки скоростта вече е ограничена, а от началото на годината бе въведена електронна система за плащане на тежкотоварните коли.
Новото германско правителство открито говори за приватизация на пътищата, което ще сложи край на безплатното придвижване.
Мярката е продиктувана от нуждата от свежи пари. Кабинетът си постави за цел да намали обществения дефицит, за да спази критериите на Брюксел. 35 млрд. евро трябва да бъдат спестени в бюджета за 2007 г.
Резултатът от това е подновяването на стария дебат за приватизацията на пътищата. Сега те са собственост на държавата и това е причината използването им да е безплатно.
Продажбата на 12 хил. км пътища ще донесе на Германия 127 млрд. евро.
Бъдещият министър на финансите - социалдемократът Щайнбрук, не крие интереса си от приватизирането на пътищата: "Мисля, че ще сме принудени да го направим, ако искаме бюджетът ни да отговаря на Европейската конституция. Ако искаме да спазваме критериите на общността, това означава бюджетен дефицит 3% от БВП."
От своя страна, бъдещият министър на транспорта изключва хипотезата за приватизация.
80% от германските граждани също са против приватизирането на пътищата.
Шофьорите във Франция също си задават някои въпроси относно желанието на дясното правителство пътищата да бъдат приватизирани.
Както и в Германия, и във Франция мярката е твърде непопулярна. Правителството е обвинявано, че иска да продаде обществена собственост.
Противниците са много, дори в средите на мнозинството. Франсоа Байру, лидер на ЮДФ смята, че приватизацията е много лоша идея.
Левицата вижда в начинанието краткосрочна операция, която едва ли ще се отрази съществено на дълговете на държавата, тъй като парите от приватизацията трябва да послужат именно за плащането на държавните задължения.
Комунистическата партия пък заедно с още пет формации се ангажира отново да национализира пътищата безсрочно, ако разбира се, спечели мнозинство в парламента.
Надеждата винаги е жива. Като се има предвид какво стана след приватизацията на корабната компания Ес Ен Се Ем, едва ли тази приватизация я чака по-ведро бъдеще.
Пресата излезе с информации, че правителството ще приватизира само две от трите асоциации на френските пътища. Съобщението обаче беше отречено от министерството на финансите.
Общата дължина на националната пътна мрежа на България е 37 288 км, от които 324 км са автомагистрали.
Строителството на нови пътища у нас е трудно, защото 40% от страната е с планински релеф.
За приватизиране на магистралите не се мисли. На дневен ред е концесионирането, при което държавата се ангажира да търси частни предприемачи тъй като има недостиг на държавни средства за дострояване и поддържане на съответните пътна артерии.
Твърди се, че българските автомагистрали не са атрактивни, защото няма интензивен трафик.
Частниците обаче са примамени от възможността да възвърнат вложените средства като събират такси за пробег на километър и да строят различни стопански обекти покрай магистралите.
Така според предварителни изчисления около 8 млрд. лева е общата сума, която би трябвало да платят за 35 години шофьорите за преминаване по автомагистралата "Тракия".
Сумата е сметната при разчети за трафик от 25 650 коли на денонощие. Ако такъв трафик не се достигне, държавата е длъжна да доплати.
Според прогнозите подобен интензитет на движение между Калотина и София ще бъде достигнат едва през 2037 г.
Самият договор за отдаване на концесия на автомагистрала "Тракия" на две държавни български фирми и три португалски предизвика много оценки "за" и "против".
Съдът дори не се произнесе с окончателно становище, а отложи делото. След като бе разсекретен договора се оказва, че концесионерът поема изцяло рисковете по строителството и експлоатацията на автомагистралата.
Ако влезе в сила изпълнението на концесията би следвало да бъде въведена тол-системата - такси срещу услугата "ползване на път", което се свързва с изминатото от превозното средство разстояние.
Сегашната винетна система е плащане за правото на достъп за определено време.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!