В Германия вече 23 години функционира т.нар. "дуална система" в областта на радиото и телевизията: редом с обществено-правните програми се излъчват и частни, разказва Българската редакция на радио "Дойче веле".
В момента зрителите и слушателите разпределят вниманието си относително равномерно между обществените и частните канали. Своето твърдо място имат още печатните медии и все по-солидно - интернет.
Мрежата засега не оказва въздействие върху манталитета на възрастните хора, но вече формира поведението на по-младите.
Това установява съвместно изследване на издателството "Грунер и Яр" и института "Синус Социовизион" върху медийното поведение на хората на възраст между 14 и 64 години в Германия.
Германците използват печатните и електронните медии и интернет по различен начин в зависимост от начина си на живот и своята социална среда. Изследователите ги разпределят в шест основни групи:
1. 24% ползват медиите главно за развлечение и отмора. Това са най-вече хора под 30 години, но има и доста по-възрастни, повечето мъже, които търсят преди всичко забавлението, разтухата и себеутвърждаването.
Те използват често по две медии едновременно, например телевизор и радио (музика), четат малко вестници и в голямата си част посещават интернет.
2. 23% искат да забавят ускорения ритъм на живота чрез медиите. Те са по-свити, пасивни, традиционалисти и не могат да се справят с лавината от информация. Любимата им медия е телевизията, но почти половината вече използват и интернет.
3. 21% очакват от медиите сигурност, хармония и автентичност. Това са хора със средни доходи, които обичат вестниците и списанията, гледат много телевизия, а над половината редовно влизат в интернет.
Двете последни групи, които са общо 44% или 22 млн. души, включват повече жени, и то на възраст над 40 години.
4. 13% са "дигитални" хора, които ползват най-вече онлайн медиите и прекарват по 19 часа седмично в Мрежата. Това са преди всичко млади хора с добро образование и професии, които често получават над 2500 евро месечно. Освен интернет те използват активно печатните медии и телевизията.
5. 11% са потребителите с високи изисквания. Това са около 5 млн. души с високи доходи - над 3000 евро месечно. Те са модерни, многостранни, имат широки културни интереси и държат на високото качество.
В тази група влизат поравно мъже и жени, като средната възраст е между 40 и 60 години. Те четат много вестници и списания и използват интернет компетентно, но селективно. За тях телевизията няма особено значение.
Осемте останали процента "дърпат конците" в Германия. Това са хора, които и професионално, и в личния си живот са изключително ангажирани. Те спадат към най-горната прослойка в обществото, динамични, жизнени, винаги търсещи успеха, много трудоспособни.
55% от тях са мъже, обикновено на възраст между 20 и 50 години. Тази група използва медиите много компетентно, интересува се интензивно и от новите медии. 93% са в интернет, на телевизията не обръщат особено внимание, четат много вестници.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!