П равителството настоява максимално бързо следствието да си свърши работата по установяване причините за трагедията във влака София-Кардам и поетапно да се обявяват версиите, които отпадат, заяви премиерът Сергей Станишев.
Той изтъкна, че е много важно да се вземат допълнителни мерки за сигурността на пътниците и товарите.
Българското правителство и президент не реагираха навреме и по начин, който да покаже наличието на държава, ред и защита в момент на човешка трагедия, която разтърси цялото ни общество, се посочва в разпространена днес позиция на ГЕРБ по повод трагедията с влака София-Кардам, при която загинаха девет души.
"Нито една държава, народ и човек не са застраховани от нелепи и трагични събития. Въпрос на държавническа мъдрост и морал обаче е да се направи всичко възможно, за да се помогне на пострадалите и да се изрази съпричастност към техните близки", заявява ръководството на ГЕРБ.
Според позицията, поведението на правителството в дните след катастрофата показва разминаване с основните норми на държавническо поведение и човешки морал.
От ГЕРБ обвиняват кабинета,
че не е дал точна информация за трагичния инцидент и броя на жертвите и е оставил семействата на пътуващите във влака сами да търсят своите близки.
Пет дни след катастрофата не са обявени основните посоки, в които се търсят причините за инцидента.
"Заради тържествата за националния празник се забави обявяването на национален траур за жертвите в жп катастрофата. Управляващите празнуваха тържествено помежду си, докато много хора бяха оставени сами в мъката си по търсене на своите близки и истината за тяхната съдба.
Правителството отказва да поеме своята отговорност за състоянието на жп транспорта и отхвърля задължителния в европейските демокрации акт на оставка на ресорния министър на фона на последвали нови инциденти", смятат в ГЕРБ.
"В тази ситуация създателят на управляващата тройна коалиция - държавният глава Георги Първанов, се озова в сложната и непривична му роля да защитава акта на бездействие и липса на решителност на собствения си премиер за сметка на гражданите, които бяха изоставени в мъката си", се казва в позицията на ГЕРБ.
Тя бе разпространена часове след като, по повод публикация, че президентът Първанов е бил на лов в района на Симитли на 1 март, прессекретариатът на държавния глава съобщи, че Първанов "не е участвал в ловни събрания, макар че на 1 март тази година е бил в планината в района на град Симитли".
Днес трябва да бъде готова експертизата, която да покаже
дали пожарът е поради техническа причина,
съобщи по-рано днес пред парламента министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Около 18 ч. той съобщи пред журналисти, че експертизата ще бъде готова късно вечерта в четвъртък и първо ще бъде обсъдена със следствените органи.
Няма да престана да работя за излизането на истината за тази трагедия, каза министърът. Той запозна депутатите с хронологията на събитията и действията на институциите след пожара във влака.
Според Мутафчиев, по случая е имало бързо действие от страна на прокуратурата и полицията. Навременни действия са предприели и служителите на БДЖ във влака.
Всеки трябва да понесе своята отговорност за инцидента, а аз като министър ще потърся отговорност от тези, които не са си свършили работата, каза Мутафчиев, който преди два дни заяви, че е готов да подаде оставката си заради тежкия инцидент.
Пълна забрана за тютюнопушене
във всички категории пътнически влакове и въвеждане на система за регистриране и контрол на пътуващите със спални и кушет-вагони, са сред мерките, които транспортният министър е разпоредил да бъдат взети, съобщиха от министерството.
Ще бъде завишен и контролът върху носения от пътниците ръчен багаж и внасянето във влаковете на лесно запалими и други опасни течности.
Министърът на транспорта е изискал и да се подобри системата за комуникационните връзки между длъжностните лица, обслужващи влаковете и да се повиши качеството на обучение на персонала за действие при извънредни ситуации.
Със 156 гласа "за", 21 - "против", и трима въздържали се парламентът реши
да бъде създадена временна анкетна комисия,
която да проучи обстоятелствата за трагичния инцидент във влака и нормативната уредба, свързана с безопасността на железопътния транспорт.
Депутатите приеха предложението на мнозинството комисията да бъде от 14 депутати на пропорционален принцип - четирима от "Коалиция за България", по двама от НДСВ и ДПС, по един от БНД, ОДС, ДСБ, БНС, "Атака" и един независим народен представител. ДСБ отказа участие, тъй като бе отхвърлено предложението на опозицията за паритетен принцип на участие.
Комисията ще работи два месеца и няма да се занимава с факти, които са предмет на съдебната власт.
Освен да проучи обстоятелствата за катастрофата, комисията ще трябва да предложи и мерки за подобряване на състоянието на железопътната инфраструктура и на безопасността на БДЖ, както и необходимите промени в нормативната уредба, свързани със сигурността на железниците, каза зам.-председателят на парламентарната транспортна комисия Радослав Илиевски при представянето на проекта.
За председател на комисията бе избран Камен Костадинов от ДПС.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!