Пе ечето българи добре познават марката ГАЗ и най-вече продукцията и след края на Втората световна война. Доскоро по родните пътища се движеха доста автомобили с марка "Волга", "Победа" и дори луксозната "Чайка" - все возила, произведени от предприятието, наречено Горьковский Автомобилный Завод. Малцина обаче са тези, които са запознати с раждането и предвоенната история на руския автомобилен гигант.
Животът на ГАЗ започва през далечната 1929 година. Тогава, на 31 май е подписан договор между съветското министерство на икономиката и американската компания Ford Motor. Вследствие на това писмено споразумение американците се задължават да оказват техническа помощ при изграждането и оборудването на новия завод. Освен това янките трябва да обучат и подготвят специалисти. Ford Motor Company предоставя на "братушките" лицензи за производство на камиона Ford AA и леките автомобили Ford A и Т. В замяна на това руснаците купуват 72 000 комплекта за сглобка на автомобили Ford. Целта е до пускането на завода в действие да се продават американски возила. За тях руското правителство плаща 73 млн. рубли. Договорът е изгоден и за двете страни и бързо се пристъпва към изпълнението му. Три години и половина след подписването му заводът е напълно готов. На 29 януари 1932 година от конвейера слиза първото возило с марка НАЗ (Името идва от Нижний Новогород. Впоследствие градът е преименуван на Горький и автомобилите получават марката ГАЗ. Днес първоначалното име на града е върнато, но търговската марка ГАЗ е запазена.)
Създаването на завода е голяма крачка напред за съветското автомобилостроене. Руснаците смело навлизат на едно ново технологично ниво - конвейерното производство. Ръководството на ГАЗ се придържа твърдо към принципите на Ford. Моделите са пределно унифицирани и максимално опростени, факт, който значително поевтинява както производството, така и крайната цена на четириколесните. С течение на времето ГАЗ се ориентира към автомобили от средния клас, които са достатъчно здрави и пригодени за съветските пътища.
Първият лек автомобил е с индекс А. Той се произвежда от 1932 до 1936 година, като за това време са направени 41 917 бройки. Возилото е петместно, с четири врати и е от типа фаетон. Двигателят му е с мощност 40 к.с. при 2 200 об./мин. Работният обем на четирицилиндровият агрегат е 3 285 см3. Диаметърът на цилиндъра и ходът на буталото са съответно 98.43/107.95 мм. Моторът е оборудван с механична тристепенна скоростна кутия, като всички предавки са синхронизирани. Въртящият момент се предава на задният лост, а с барабанни спирачки са снабдени и четирите колела. Масивната кола развива максимална скорост 90 км/ч. Резервоарът е с обем 40 литра, а разходът е приличен за онова време - 12 литра на 100 километра. Габаритите на четириколесното са 3 875/1 710/1 780 мм съответно дължина, широчена и височина.
ГАЗ - А е първият масов съветски автомобил и се характеризира осново с факта, че е почти точно копие на Ford A. През 1934 година руският инженер Алексей Никитин конструира на базата на стандартния ГАЗ - А модел, който впечатлява доста от европейските и американски специалисти. Автомобилът е направен само в един екземпляр и е наречен ГАЗ - А Аеро. Външността му е коренно различна от оригинала, но само толкова. Най-доброто му постижение е ускорение от 0 до 80 км/ч. за 38 секунди.
ГАЗ - А (Ретро парадъ)
Повечето българи добре познават марката ГАЗ и най-вече продукцията и след края на Втората световна война. Доскоро по родните пътища се движеха доста автомобили с марка "Волга", "Победа" и дори луксозната "Чайка" - все возила, произведени от предприятието, наречено Горьковский Автомобилный Завод. Малцина обаче са тези, които са запознати с раждането и предвоенната история на руския автомобилен гигант.
26 ноември 2002, 12:08
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!