0
Дс с французите се славят с доста добро автомобилно производство. Концернът PSA, както и фирмата Renault са сред водещите автомобилни компании, представящи Стария континент. В миналото "франсетата" също са играли основна роля при разработката на четириколесни. Определяща, за днешния просперитет на френското автомобилостроене, се оказва съдбата и на три, вече несъществуващи фирми - Delage, Delahaye и Talbot. Те започват "живота" си с непретенциозни и невпечатляващи модели, но впоследствие стават производители на едни от най-престижните автомобили за времето, преди Втората световна война. Историята на френската автомобилна фирма Delage започва в началото на ХХ век. Годината е 1905, а създателят на компанията е инженер Луи Делаж. Преди да започне да се занимава с автомобили той завършва френската висша школа за изкуства. След това работи във фирмата Turgan-Foy. Година по-късно е привлечен от Peugeot, където натрупва доста опит в областта на автомобилите. Именно там се заражда идеята за създаване не собствен автомобил. Тогава Луи Делаж основава фирма, носеща неговото име и започва да произвежда в малка серия лек автомобил, оборудван с двигател De Dion-Boutton.

Много скоро компанията на французина се превръща в една от авторитетните световни автомобилни фирми. Това става благодарение на високото качество на продукцията и множеството технически нововъведения, които по перфектен начин са въплътени във возилата с марка Delage. През 1927 година спортен Delage, с осемцилиндрав, редови мотор печели световния шампионат. Именно на неговата база Луи създава един от най-успешните си модели D-8 Torpedo.
Премиерата на D-8 е през 1929 година на парижкия автосалон, а проектът и изпълнението са на главния инженер на фирмата Морис Готие. Голямата депресия, обаче е причина Delage да не успее да вкуси от плодовете на своя труд. Въпреки че цената на луксозната кола е наполовина на тази на аналога Hispano-Suiza, клиентите са малко. Великият конструктор Воазен казва по повод на D-8, че е потресен как такъв луксозен автомобил се продава на толкова ниска цена. Красивото Torpedo се произвежда до 1934 година. Втората, доста известна в миналото фирма, която за съжаление днес не съществува е Delahaye. Возилата, носещи тази марка се превръщат в еталон за прецизна изработка, надеждност и перфектно качество. Най-интересният автомобил на компанията е Delahaye Type 135 с каросерия от Figoni et Falaschi и двигател MC. Друг впечатляващ модел на компанията е изключително красивият кабриолет Delahaye 325 с купе от студията Charpon. Тази екзотика се произвежда малко след Втората световна война, но настъпилата икономическа криза много бързо изпраща модела в аналите. Последният от серията кабриолети е Delahaye 135 M Cabriolet 2/2. Произведен е във Франция, като дизайнът е на прочутия Жак Саутчик. Първият екземпляр се появява през 1949 година и веднага е забелязан от специалистите. Изтънчените форми придават на автомобила много стил и елегантност въпреки гигантските размери. Огромният кабриолет съвсем не изглежда груб. Дори напротив. Каросерията е сред малкото представители на т. нар. Haute couture - висшата мода сред автомобилите, произвеждани в единични екземпляри. Дотогава към нея са причислявани само свръхскъпите британски лимузини и някои континентални уникати. Въпреки доста успешните автомобили, компанията не издържа на безбройните финансови кризи и няколко години след края на Втората световна война фалира.

Последната марка от "липсващата тройка" е Talbot. Историята на тази автомобилна марка е доста разнообразна и достатъчно сложна. Животът и преминава в непрекъсната смяна на собственици, обединения и поглъщане на фирми. Въпреки или благодарение на това марката остава трайна следа в автомобилните анали.
През 1919 година британската автомобилна компания Clement-Talbot поглъща френската фирма Darracq. Така се образува нова компания наречена Clement-Talbot-Darracq. Една година по-късно на Парижкия автосалон е представена новата продукция на фирмата. Въпреки успеха на автомобилите това френско-английско сдружение не просъществува дълго. През 1920 година Clement-Talbot-Darracq става собственост на компанията Sunbeam. В резултат на това френската фирма Darracq се превръща във филиал на Sunbeam и продукцията започва да се продава само под името Talbot. До началото на 1935 година автомобилната фирма пуска на пазара возила от почти всички класове, но те не се продават с голям успех. Тогава се взима решение за ново обединение. Френската фирма Talbot заедно с британския консорциум STD (Sunbeam-Talbot-Darracq) се събират, като цялото ръководство е сменено. Не след дълго обаче компанията изпада във финансова несъстоятелност и новите шефове взимат решение заводът във Франция да бъде закрит. Това не става тъй като бившият началник по производството - италианецът Антонио Лаго купува автомобилната фабрика. Лаго, който е изключително способен конструктор-стилист, не само изцяло променя производствената програма на компанията, но и за много кратко време пуска в продажба две съвършено нови серии. Може би най-забележителният автомобил на френската фирма се появява именно тогава. Нарича се Talbot-Lago Type 150SS и се произвежда през периода 1937-1939 година. Марката Talbot преминава през много възходи и падения. През 1986 година тя престава да съществува.
Въпреки че и трите компании вече ги няма, смело може да се твърди, че те заедно с Peugeot, Renault и Citroen са основните "виновници" за френското автомобилно възраждане.
Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
,

Веселин Димитров: „Успехът: Forbes по NOVA” е да вдъхнови повече хора да постигнат успех

Любопитно Преди 15 минути

Поредицата, която ще се излъчва всяка събота в „Събуди се“ по NOVA, ще представя българи с успешен бизнес в страната и чужбина

,

19 палестинци, включително деца, убити от Израел

Свят Преди 46 минути

Това заяви говорителят на агенцията Махмуд Басал

Тръмп прие шефа на НАТО

Тръмп прие шефа на НАТО

Свят Преди 2 часа

Срещата се проведе в Палм Бийч

Бритни Спиърс

Бритни Спиърс смени името си в социалните мрежи

Любопитно Преди 3 часа

Тя за пореден път изплаши феновете си, които се притесняват от нестабилното й психическо състояние

Ще има ли „бял дим“ при избора на председател на НС: Коментар на експерти

Ще има ли „бял дим“ при избора на председател на НС: Коментар на експерти

България Преди 3 часа

Бившият депутат Юлияна Дончева, политологът Любомир Стефанов и банкерът Левон Хампарцумян в „Събуди се“

Евтим Милошев

Милошев: Отварянето на сухопътните граници ще даде възможност за движението на туристи

България Преди 3 часа

Той отбеляза, че изминалото лято е било белязано от задръстванията по границите

Мъск

Европейски депутати искат разследване на „Екс“ заради възможни правонарушения

Свят Преди 4 часа

Запитването на Европейския парламент е подписано от 42 депутати от различни фракции

пулмологът София Ангелова

Пулмолог: Важно е да различим грипа от останалите вируси

България Преди 4 часа

Д-р София Ангелова изброи симптомите на грипа

и

Загинал и ранени след верижна катастрофа на „Тракия“

България Преди 4 часа

Движението е спряно и е пренасочено през заобиколни маршрути

Роберта Мецола

Председателят на Европейския парламент призова Германия да изпрати ракети „Таурус“ на Украйна

Свят Преди 5 часа

Мецола, която е от Малта, членува в Европейската народна партия

,

Израелската авиация нанесе нови удари по Бейрут, четирима души загинаха

Свят Преди 6 часа

Израелските самолети продължават да кръжат в небето над града и да прелитат на ниска височина

,

Жена откри изгубен свят на 280 млн. години по време на поход в италианските Алпи

Любопитно Преди 6 часа

Повече за откритието може да прочетете в следващите редове

а

Тръмп номинира още едно лице от телевизия "Фокс нюз", този път за главен здравен инспектор на САЩ

Свят Преди 6 часа

Така той отново предпочете телевизионер за част от бъдещия си управленски екип

<p>Голям православен празник, кой има имен ден&nbsp;&nbsp;</p>

Православната църква почита паметта на Св. Александър Невски

Любопитно Преди 6 часа

Патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски" отбелязва днес своя храмов празник