Има начин да предпазите фотоапарата си от морските пръски и драскащия пясък, да откриете чара на водните снимки и да се представите достойно в конкурсите "Мистър Мокър обектив" и "Мис Морска светкавица". Това са водоустойчивите дигитални фотоапарати и специалните калъфи за подводна фотография.
Пластмасови кожуси
Красотата на подводния свят се разкрива пред очите на цифровия фотограф най-удобно чрез специалните пластмасови калъфи, каквито предлагат повечето големи производители. Предназначени за конкретни модели, те гарантират спокойно гмуркане до 40 м дълбочина, което е предостатъчно за любителите водолази, включили се в търсенето на Немо.
Макар и облечен с такъв кожух апаратът да не се побира вече в джоба на ризата, той всъщност става по-удобен за използване, тъй като разполага с по-големи външни бутони, които покриват повечето от функциите.
Калъфът няма да пропусне вода дори и след определената от производителя дълбочина (напр. 40 м), но тогава налягането става твърде голямо, пластмасата прилепва плътно до корпуса и притиска бутоните, предизвиквайки неволно включване и изключване на устройството.
Ако поддържате изрядно чист скафандъра, подводните ви фотосесии ще бъдат стопроцентово удоволствие. Не на последно място такъв калъф, подобно на калъфите за мобилни телефони, защитава апарата и от надраскване, удар и т.н.
Вероятно в момента се питате защо, след като всичко звучи така хубаво, нямате познат, който да използва такъв калъф и да снима под водата? Защо въпреки предимствата на цифровата фотография за подводни снимки (моментален преглед на готовия кадър и нанасяне на нужните корекции, удобно макро, и т. н.) тя все още е достъпна предимно за професионалистите?
Основната причина е, че един такъв калъф обикновено струва колкото самия фотоапарат, за който е предназначен. А при нашия стандарт, когато покупката изобщо на някакъв цифров фотоапарат е почти подвиг, инвестицията в комплект за подводна фотография е лукс, който малцина си позволяват. Затова дистрибуторите и представителите на големите марки у нас внасят ограничен брой подобни аксесоари и почти изцяло само при заявка на клиента.
Освен това не за всеки цифров фотоапарат има съответен подводен кожух. Canon и Оlympus са най-добре подготвени в това отношение - почти за всеки свой модел имат водоустойчив калъф. Sony също предлага достатъчно голям избор. Pentax, Nikon, Fujifilm и Konica Minolta също имат няколко модела с подводни скафандри. Т.е. ако в момента на покупка на фотоапарат не сте се сетили, че евентуално бихте искали в бъдеще да го използвате и за подводни снимки, шансът да си намерите подходящ калъф не е голям.
Все пак тази година производителите, търсейки разширяване обхвата и атрактивността на цифровата фотография, започнаха да обръщат повече внимание на подводната фотография и е твърде възможно следващите години да видим по-голямо разнообразие на калъфи и с по-ниски цени.
Непромокаемите
Интересен е появилият се миналата година клас на екшън моделите: компактни дигитални фотоапарати, относително добре защитени срещу прах, влага и удар. В тази специфична ниша производителите все още търсят най-добрия баланс между качествения фотоапарат, добрата цена и подсилената издръжливост.
Първите водоустойчиви дигитални фотоапарати се появиха миналото лято: Sony CyberShot U60, Ricoh Caplio 300G, Pentax Optio 33WR. Фактът, че сега излизат нови, усъвършенствани модели (Pentax Optio 43WR, Ricoh Caplio 400G Wide, Olympus Mju 410), говори, че явно има пазар за тях.
Екшън фотоапаратите по правило са с по-здрав, "по-гумиран" дизайн (изкл. е Mju 410). Идеята е, че можете спокойно да ги вземете със себе си навсякъде, където приключенията и адреналинът ви отведат: по скалите, на плажа, край водата... Там където другите дигитални фотоапарати, които по принцип са доста деликатни, ще изискват постоянното ви внимание и грижа.
По отношение на водата тези апарати не са достатъчно устойчиви за истинска подводна фотография, но ще издържат на неволно изпускане в плитка вода, на дъжд или на морски пръски. Всъщност дори можете да снимате под водата, но при не повече от 1 м дълбочина и за не повече от половин час. На практика това стига за експерименти на водна тематика.
Между другото, ако искате да опитате снимки под и във водата на по-неангажираща цена, препоръчвам ви да си купите един от специално предназначените за тази цел филмови фотоапарати за еднократна употреба (например Kodak Water & Sport One-Time-Use Camera или Fujicolor QuickSnap Waterproof 800). Така сами ще се убедите в предимствата на цифровата фотография за такова приложение и заразени от тръпката на морските снимки, най-късно за следващото лято вече ще сте си набавили нужното оборудване.
А ако вече сте готови да тръгнете към новия хоризонт на собствения си фотографски свят, ето какво предлага пазарът в момента.
Sony U60
Със здрав и водоустойчив дизайн миниатюрното 2-мегапикселово Sony U60 е забавен фотоапарат, сигурен спътник в активния ви начин на живот. Спокойно можете да го метнете в раницата си или джоба на ризата, да го провесите на врата си и дори да влезете в него в басейна (до 1,5 м дълбочина).
От премиерата му миналото лято до сега той нееднократно е доказал качествата си. С живи цветове и отчетливи контури снимките, които прави, могат да конкурират тези от по-големи и скъпи модели. Работи забележително бързо.
Вертикалната ориентация и бутоните са удобни за натискане с палец и улесняват работата с една ръка - за снимане в движение от колело или от водни ски например. С няколко натискания превключвате между седем различни сценични режима, включително подводен - за засилване на синия цвят, и спортен - за улавяне на бързодвижещи се обекти. Оптиката е защитена от издраскване чрез специално покритие, но затова пък няма оптичен зум и сенник (последното се отразява само при снимане на много ярка пряка светлина).
Обективът е полуширокоъгълен с фиксиран фокус 33 мм, което под вода дава нормален ъгъл на виждане. U60 се справя прекрасно и със снимки на повърхността. Нощният режим и вградената светкавица влизат в действие при запечатване на ключовите моменти от летните купони след задъханите дни на открито. Заснетите кадри после прехвърляте на компютър през USB.
Ако търсите малък и як във всяко отношение цифров фотоапарат, запознайте се лично със Sony U60. Цената му е около 600 лв.
Pentax Optio 43WR/33WR
Един от най-новите модели във водоустойчивия клас Pentax Optio 43WR е в крак с днешните изисквания към цифровите фотоапарати. 4 мегапиксела, 2.8х оптичен зум, разширени възможности за контрол върху настройките, USB и A/V портове, PictBridge съвместимост, винт за статив, самоснимачка, мощно макро.
Един от най-силните козове на Optio 43WR е възможността за запис на VGA (640х480) видеоклипове при скорост 30 кадъра в секунда със звук и продължителност, ограничени само от свободния капацитет на SD картата. С това качество на видеото вече наистина има смисъл да вземете апарата със себе си при разни водни екшъни - водни ски, каяци в бързи реки, сърф и т.н.
С водонепроницаемост, отговаряща на стандарта JIS Class 7, камерата издържа на напръскване, изплакване и дори потапяне във вода. Няма проблеми с дъжд, сняг или на плажа, но за гмуркане не става, все пак.
12 режима на снимане идват на помощ при специфични условия - залез, нощен портрет, сърф и сняг, фойерверки и др. Сред екстрите са поредица от снимки и Snap режимът за бързи и резки екшън кадри с време между две щраквания на затвора едва 0.05 сек. Фотографът разполага и с набор цветни и дигитални филтри, три нива на промяна на рязкостта, контраста и наситеността, промяна в начина на измерване на фокуса.
Pentax Optio 43WR е много близко до идеала за "земноводен" цифров фотоапарат за ваканцията. Много сериозен кандидат за джоба на практикуващите активен начин на живот. Намира се за около 800 лв., а със 100 лв. по-малко струва миналогодишният модел Pentax Optio 33WR, който се различава от 43WR основно по матрицата - 3 мегапиксела.
Ricoh Caplio 400G/300G
Първата видима разлика между новия 3-мегапикселов Ricoh 400G и предшестващия го екшън модел 300G е по-широкоъгълният обектив (28 - 85 мм), който дава сериозно предимство в подводните снимки и изобщо за пейзажи. 400G е надежден апарат, създаден да работи в тежки условия - например в пустинята, в снежните планини или във водата.
Обективът е защитен от прах чрез специален стъклен капак. Бутоните са удебелени, а корпусът - уплътнен, така че да бъде удобен за боравене. В улесняването на използването му към логичните и ясни менюта се включва и допълнителен външен бутон за настройки на чувствителността, експозицията и белия баланс.
Ricoh Caplio 400G наследява и бързината на Ricoh Caplio G4: време за отговор на затвора 0,14 сек и време за включване само 1,8 сек. Тази скорост на снимане се постига чрез хибридната автофокусна система, използваща едно временно външно и през обектива измерване. Камерата използва различни видове захранвания за максимална гъвкавост - литиево-йонна батерия, алкални или Ni-MH АА батерии, ток през АC адаптер.
Енергия се пести и чрез режима на синхронизиран монитор, който изключва дисплея преди снимане и се включва за малко за преглед и когато се използва вариото. Сред 6-те готови режима откриваме два по-необичайни - текст и високочувствителен. Поддържа също автоматичен бракетинг на експозицията или на баланса на бялото. Има два режима за поредица от снимки. Записва до 3 мин видео без звук.
Цената на Ricoh Caplio 400G е около 896 лв. - само с 50-ина повече, отколкото за 300G. Ако търсите фотоапарат, готов да поеме сериозните предизвикателства на динамичната и по-малко урбанизирана околна среда, не пренебрегвайте Ricoh Caplio 400G.
Olympus ?[mju:] 410 Digital
Най-новия и усъвършенстван модел на Olympus от най-стилната цифрова серия ?[mju:] ви представихме в детайли още през май, в бр.36. Тук ще повторим само най-важното, което има пряка връзка с темата ни. А именно:
независимост от атмосферните условия, влагоустойчив метален корпус; ярък дисплей от новия тип Sunshine, който е ясно видим и под пряка слънчева светлина; отлично качество на снимките и бързодействие на апарата благодарение на TruePic Turbo процесора; запис на видео със звук.
Ако искате да го ползвате и при гмуркане, ще трябва да вземете допълнително специалния калъф за подводна фотография към него. Olympus ?[mju:] 410 Digital (за 790 лв.) е вашият модел, ако държите на елегантния стил, високата марка и последните технологични постижения навсякъде и по всяко време - дори и сред природата, дори и в дъжда.
Разликите между земята и водата
- За да получите цветни снимки, трябва да компенсирате разсейването на светлината чрез допълнителни източници на светлина или чрез пренастройване на баланса на бялото.
- Използването на вградената светкавица под вода може да предизвика ефекта "морски сняг". Светлината се отразява от планктона и песъчинките, плуващи във водата, и замъглява цялото изображение. Това се избягва чрез включване на външна светкавица или прожектор. Изключение правят близките макроснимки, където водният слой между обекта и камерата е сравнително тънък.
- При едно и също разстояние и едно и също положение на вариото обектът, сниман под вода, изглежда по-голям, отколкото когато е сниман на сушата. Това се дължи на по-тесния ъгъл на виждане, предизвикан от пречупването на светлината на границата между въздуха (в обектива) и водата - т.е. налага се да се отдалечите.
- Използвайте ръчна настройка на белия баланс вместо автоматичната. Обикновено режимът за "дневна светлина" е добър избор за плитки води (5-10 м) или за макроснимки при светкавица. За по-дълбоки води или когато светкавицата дава прекалено силен син цвят, използвайте режима за "облачно".
- Автоматичният баланс на бялото може да се използва в определени случаи - обикновено когато в композицията има ясно разграничим черен или бял обект. Бял обект може да бъде слънцето, гледано изпод водата. Черен обект - дъното на лодка на повърхността, сянка от пещера, гледана отвън навътре, или черна част от екипировката на друг плувец наблизо.
- При снимане на статични обекти под вода е препоръчително да минете в макрорежим и да фокусирате ръчно. Ако използвате автоматичен фокус, движете камерата напред назад, докато тя фокусира обекта, който желаете, а не скалите зад него например. За да направите малките обекти по-големи, а оптичният зум не ви доближава достатъчно, цифровият може да помогне.
- Дръжте фотоапарата с ръце, протегнати напред - така няма да изплашите рибите, които искате да заснемете. Забавете движенията си, изравнете погледа си с височината, на която плуват, и регулирайте дишането си. Така те ще станат по-спокойни и ще ви позволят да ги снимате.
- За да не изпуснете рибата, дръжте спусъка натиснат наполовина, с готов автофокус, докато тя дойде на мястото, където искате да я снимате.
- Големи обекти като подводни формирования, други гмуркачи или рибни пасажи се снимат широкоъгълно и никога отгоре. Приближавайте се бавно отдолу нагоре. Ако имате късмет да срещнете делфин, стойте си спокойно и той сам ще дойде от любопитство да ви разгледа.
- Използвайте компенсация на експозицията, когато имате съмнения, че кадърът ви ще се окаже неадекватно експониран от автоматичната функция. Ако апаратът ви предлага auto exposure bracket, става още по-лесно.
- За панорамна снимка първо насочете камерата към частта със средна яркост, натиснете спусъка до половина и заключете експозицията и другите настройки. С натиснат наполовина бутон се прицелете към първия кадър. Опитайте се да задържите положението си неподвижно, най-добре се придържайте към дъното, като внимавате да не се издигате и потапяте, защото това ще промени светлината.
- При снимане на видео със звук имайте предвид, че въздушните мехурчета, които издишвате, могат да създадат силен шум в записа, ако държите апарата твърде близо до себе си.
Фото с бански
Има начин да предпазите фотоапарата си от морските пръски и драскащия пясък, да откриете чара на водните снимки и да се представите достойно в конкурсите "Мистър Мокър обектив" и "Мис Морска светкавица". Това са водоустойчивите дигитални фотоапарати и специалните калъфи за подводна фотография, пише Списание HiComm.
22 юли 2004, 13:52
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!