Ч акането на опашка е изнервяло всеки. Затова, ако искате да избегнете губенето на време в банки и офиси за плащане на ток, вода, парно и други, си струва да се замислите за интернет банкирането.
То позволява по всяко време на денонощието всеки ден от седмицата да се нареждат и извършват банкови преводи и транзакции.
Операциите,
които са достъпни през този канал на банкиране, са най-общо два вида - пасивни и активни. Това означава, че клиентът, от една страна, може да следи, а, от друга - да управлява парите си онлайн.
През интернет може да се проверява актуалната наличност по банкови сметки (разплащателни, спестовни, депозитни и др.) и движението по тях - постъпили и преведени суми, удържани такси и др.
Може да се следи какво е състоянието на задълженията по кредитни карти, по кредити и към доставчици на комунални услуги като ток, парно, вода, телефон и др., както и какви плащания са извършени по тях.
Клиентите могат да се информират и за актуални валутни курсове, лихвени проценти по депозити и др.
Активно интернет банкирането може да се ползва за преводи към лични и чужди сметки, за преводи към бюджета и за масови преводи (към няколко получатели), да се купува или продава валута, да се търгува с ценни книжа, да се плащат сметки за комунални услуги, да се кандидатства за потребителски кредит, овърдрафт, кредитна карта, да се откриват разплащателни сметки и срочни депозити и др.
Кръгът от операции, които са достъпни през този електронен канал, зависи от условията на конкретната банка. При някои банки например по електронен път могат да се нареждат преводи само в левове, а при други и във валута.
Освен че е удобен, интернет банкирането е и по-евтин начин за управление на личните средства. Много банки посочват, че
Разходите
за клиентите са по-ниски. Например при нареждане на преводи те може да заплащат по-ниски такси в сравнение с тези, които внасят, когато правят същите операции в банков офис. Намалението на таксите може да е от порядъка на 10 и дори 50% от стандартния размер.
При някои банки обаче са намалени само таксите за преводи в левове, но не и във валута. Често преводите в интернет между сметки в една банка са безплатни, а понякога - и преводите за погасяване на задължения за комунални услуги.
В допълнение клиентите на този вид банкиране пестят разходи, свързани с посещения на банков клон, посочват от Пощенска банка.
Някои банки нямат такси за регистрация и обслужване на интернет банкиране, други събират месечна (най-често от порядъка 0.50-4 лв.) или годишна (например 2-3 лв.) такса за ползване на услугата или за издаване и ползване на електронен сертификат.
За да се ползва интернет банкиране, обикновено са нужни компютър с определени технически характеристики според изискванията на банката и интернет връзка.
Достъпът
до банковите сметки в онлайн пространството е възможен, след като клиентът получи от банката определените от нея средства за своята идентификация - потребителско име и парола, а в повечето случаи - и електронен сертификат.
При някои банки потребителското име и паролата са достатъчни за това от произволно избран компютър клиентът да влезе в сайта за електронно банкиране и да извършва пасивни и активни операции, без да му е нужен електронен сертификат.
В този случай обаче може да има ограничения за активните операции - например преводи да се извършват само към лични сметки на клиента или към сметки на предварително обявени пред банката трети лица получатели.
При други банки само с потребителско име и парола се осигурява достъп до банкова информация, но за транзакции през интернет се изисква и издаден от тях електронен сертификат.
При трети сертификатът винаги е нужен при ползване на услугата.
Сертификатът представлява електронен документ, който идентифицира ползвателя на услугата и показва, че той има право да се разпорежда със съответната сметка. Той наподобява електронния подпис, който обаче е значително по-скъп. Сертификатът се инсталира на избран от клиента компютър, като няма пречка да бъде записан и инсталиран и на друг.
От гледна точка на
Сигурността
банките най-често изискват клиентите задължително да посетят техен офис, за да бъде активирана услугата, дори и когато са се регистрирали през интернет за нея.
Комуникацията през сайтовете за интернет банкиране е организирана по специални начини, а достъпът се контролира чрез потребителско име, парола и електронен сертификат.
От Булбанк посочват, че при първа регистрация промяната на паролата е задължителна точно с цел защита на сигурността. Банкери препоръчват и след това периодично паролата да бъде променяна.
В общите условия на банките обикновено изрично се посочва, че хората, които ползват интернет банкиране, трябва да пазят в тайна всички данни за идентификацията си в интернет и при съмнения, че някой ги е научил, да уведомят незабавно финансовата си институция по телефона, а след това и писмено, за да блокира достъпа до услугата.
Интересът
към интернет банкирането нараства осезаемо, тъй като е удобно средство за управление на личните финанси, посочват от Банка ДСК.
От ПИБ отбелязват, че през 2006 г. броят на клиентите на услугата се е увеличил над 2.5 пъти спрямо тези през 2005 г., като най-често използвани са левовите преводи и наблюдаването на движения по сметка.
От Societe Generale Експресбанк посочват, че услугата се ползва активно от близо 13% от клиентите на банката, като най-често те правят справки по операции по сметка, стандартни преводи и бюджетни преводи.
От ОББ отбелязват, че ако онлайн банкирането й се разглежда като виртуален банков клон, то по брой преводи той би заел второ място, а по обем преводи първо място сред клоновете на банката.
Облекчение
50% по-ниски такси може да заплащат клиентите на интернет банкирането, когато нареждат банкови преводи онлайн в сравнение с тези, които внасят, когато правят същите операции в банков офис. Често преводите в интернет между сметки в една банка са безплатни.
Седем стъпки до интернет банкирането
1. Подава се искане за ползване на услугата в банков клон или по интернет
2. Посещава се банков клон, подписва се договор за услугата и се получава ПИН-плик с потребителско име и парола за достъп
3. При първото посещение на сайта за интернет банкиране се променя паролата
4. От сайта за интернет банкиране се заявява и се изтегля електронен (цифров) сертификат
5. Електронният сертификат се инсталира на избран компютър
6. Интернет банкирането се извършва с потребителско име и парола или и с електронен сертификат според вида операции и изискванията на банката
7. Активни операции - преводи и др., се нареждат по всяко време, а се изпълняват според заявената дата и работното време на банката и на платежната система
* Някои от стъпките са различни при отделните банки
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!