Б ългария е сред държавите, най-често използвани като транзитни за трафика на хора за сексуална експлоатация или за принудителен труд, се казва в новия годишен доклад на базираната във Виена Служба на ООН за борба с наркотиците и престъпността (UNODC).
Този трафик на практика засяга целия свят и властите трябва да правят повече, за да се намали търсенето, да бъдат предпазвани жертвите и съдени извършителите на тези престъпления, се казва в документа.
Освен България в групата на най-често използваните държави са и Албания, Унгария, Италия, Полша и Тайланд.
Заедно с Албания, Литва и Румъния България е посочена и като страна от Централна и Югоизточна Европа, от която произхождат много от жертвите на трафика на хора.
Повечето жертви идват от Африка, Централна и Югоизточна Европа, бившия Съветкия съюз, Латинска Америка и Карибите. Азия е и източник, и дестинация за трафик на хора.
Основните дестинации са Западна Европа и САЩ. Често това са също така са Турция и Израел. Жертвите на трафика от Централна и Югоизточна Европа често се озовават в Белгия, Германия, Гърция, Холандия и Италия. Много по-чести са случаите на трафик с цел сексуална експлоатация, отколкото принудителен труд.
Самият факт, че робството - под формата на трафик на хора - все още съществувава в началото на 21-ви век, е срам за всички нас, се подчертава в уводните думи към доклада. На практика нито една държава не се е опазила от това явления - било като страна, от която идват жертвите, или като дестинация.
Според авторите на доклада "изходните" страни са 127, а страните дестинации - 137.
Жените са приблизително 77% от жертвите на трафика, 33% са деца. В 87% от случаите има сексуална експлоатация, при 28% и други форми на принудителен труд.
Извънредно трудно е да се установи колко са потърпевшите от този трафик в света, но положително става дума за милиони, подчертава директорът на службата Антонио Мария Коста. ООН препоръчва засилено международно сътрудничество срещу престъпните мрежи и за ограничаване на дела на стоките и услугите, осигурявани от жертвите на трафика, както и за по-добрата защита на потърпевшите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!