Европейските сайтове за електронна търговия се посещават от все повече хора, които "само разглеждат". Въпреки че почти половината западноевропейци имат достъп до Интернет, едва един от петима е пазарувал в Мрежата в последните шест месеца, според анкета, поръчана от вестник "Уолстрийт джърнъл" и проведена сред 9500 потребители. Още по-озадачаващ е фактът, че много от купувачите използват твърде пестеливо електронните си карти - само един от трима е похарчил повече от 200 евро за шестте месеца. За сравнение - американците харчат онлайн средно по $273 (320 евро) месечно.
Недоверието на западноевропейците към е-шопинга е тежък удар за търговците на Стария континент, които първоначално ентусиазирано прегърнаха идеята да съкратят разходите си и да станат по-достъпни чрез Мрежата. Известна утеха е, че според специалистите засега няма изгледи онлайн-магазините да докарат сериозни загуби или фалит на търговците. "Никой от нас не е очаквал, че е-търговията ще преобърне наопаки целия свят на бизнеса", твърди Питър Брадшоу, анализатор на консултантската къща "Мерил Линч".
Преди година и половина "Мерил Линч" предрече, че между 10 и 15% от пазара на книги, туристически услуги, застраховки и други стоки и услуги, подходящи за търговия по Мрежата, ще премине изцяло онлайн. Според компанията "Форестър" през 2005 г. 15% от продажбите на книги ще се извършват по електронен път. В момента едва 1% от цялата търговия на Западна Европа се осъществява чрез глобалната мрежа.
Въпреки всичко пазарните гиганти и търговците на дребно на Стария континент харчат милиарди евро за своите Интернет сайтове. Британският търговец на книги, видеофилми и музика WH Smith например предлагат над 2 млн. продукта на своята страница и най-разнообразни улеснения за купувачите - възможност да чуят онлайн най-новата музикална продукция или да гледат клип от последния видеохит. Въпреки това обаче продажбите на WH Smith в уеб шопа са били на стойност 5 млн. лири за последните шест месеца, докато от търговската му верига в Обединеното кралство за същия период - 665 млн. лири. Търговецът очаква Интернет страницата му да започне да носи печалба едва през август 2004 г.
В началото на 90-те основните пречки за развитието на електронната търговия са високите цени на персоналните компютри и свързването им към Мрежата. Днес това не представлява голям проблем, особено в Западна Европа. Потребителите се страхуват най-вече да се регистрират с кодираната информация от кредитните си карти онлайн. Обещаващо звучи фактът, че все повече европейци използват Интернет. Недоверието към сделките във виртуалната среда постепенно намалява. Според "Мерил Линч" стойността на европейския онлайн-пазар тази година ще бъде между 15 и 18 млрд. евро, при 10-12 млрд. за миналата година.
Проучването на "Уолстрийт джърнъл Юръп" показва, че Великобритания и Германия са страните с най-добре развита система за електронна търговия в Западна Европа. Хората, които пазаруват в Мрежата в Германия, са 60% от всички Интернет потребители в страната, във Великобритания те са 58%, в Холандия - 34%, в Дания - 32%, и в Испания - 30%. Тези цифри са донякъде изненадващи, тъй като Скандинавието е най-компютъризираният район от Стария свят. Анкетата сочи, че
шведите и германците се колебаят, а французите и испанците категорично отказват да съобщават номерата на банковите си сметки онлайн
Причината за уеб фобията на европееца е липсата на опит и информация по отношение на всякаква форма на дистанционна търговия. Американците отдавна пазаруват, като съобщават номера на кредитната си карта по телефона и не се страхуват да правят същото по Интернет.
"Грешката в прогнозите дойде от сравнението между американския и европейския пазар. Трябваше да се вземе предвид подготовката и психологическата нагласа на купувача от Западна Европа. В САЩ електронната търговия си бе извоювала позиции преди инвазията на дотком-шоповете, докато в Европа много търговци се отказаха от уеб продажбите, преди потребителите да научат за тях", смята Джед Колко, анализатор от компанията "Форестър".
"За нищо на света не бих си купила нищо по Интернет. В магазина мога да видя, да пипна стоката, да си избера цвят, размер и т.н.". 45-годишната Анна Васало, служителка в Европейската комисия в Брюксел е напълно права - електронната търговия не е достигнала до онова ниво на сигурност, експедитивност и гъвкавост, което бихме желали.
На първо място съществува риск от изтичане на информация за банковите сметки, на второ - процентът на грешки при доставката е сравнително голям, а клиентът не получава никаква гаранция, че ще бъде компенсиран. На всичко отгоре цените са високи.
В Западна Европа се създадоха няколко организации за защита на онлайн-потребителите, които следят за безопасността и качеството на транзакциите. Белгийската организация Test Achats например вече си е извоювала завидна репутация при проверките на различните онлайн-магазини. Запазеният знак за качество, който Test Achats предоставя на проверените сайтове, е добра гаранция за купувача.
Централна Европа се отваря бавно към пазаруване през Мрежата
Електронната търговия бавно, но сигурно си пробива път в Централна Европа. Маркетингът тук коренно се различава от Интернет бурята, завладяла САЩ или от предпазливата политика на уеб търговците в Западна Европа. В страни като Чехия, Полша и Унгария подходът към потенциалните купувачи е директен. Без помпозност и фалшива реклама, без прекален ентусиазъм или импровизации. Изненадващо или не - тази стратегия дава резултати. ?Уеб търговията се развива по съвсем различен начин тук - обяснява собственикът на пражката верига за продажба на CD и DVD "Album City" г-н Шранц. - В Чехия безплатните доставки или 10-доларовите отстъпки при първа поръчка са невъзможни. Освен това процесът е бавен почти колкото реалната търговия".
В Централна Европа електронните шопове са все още години назад от американските или западноевропейските. Причините за това са две - на първо място високите цени на компютрите, Интернет услугите и телефонните такси в сравнение със средната заплата, и на второ - рисковете при съобщаване на банкови данни в Мрежата. Средната заплата в Чехия например е $325, докато един персонален компютър Compaq Presario с монитор струва $760. Банковите карти също са проблем. Малко централноевропейци имат кредитни или дебитни карти и тези, които все пак притежават, такива се боят да ги използват в Интернет.
Проучването на "Уолстрийт джърнъл Юръп" разкри, че средният процент на Интернет потребителите, които пазаруват в Мрежата, за Чехия е 7%, за Унгария - 8%, и за Полша - 8%. За сравнение в Чехия Интернет ползва 26% от населението, в Полша - 18%, а в Унгария - 15%. Още един фактор, който влияе върху Интернет търговията в тази част на света, са хипермаркетите. В Централна и Източна Европа вериги като IKEA и Tesco са все още новост и привличат огромен брой купувачи.
Въпреки всичко според анализ на International Data Corp. приходите от електронна търговия в Централна Европа ще скочат на $758 млн. тази година в сравнение с $102 млн. през миналата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!