Енергиен автогол за България
Източник: БГНЕС
9

Само като "енергиен автогол" за страната ни могат да бъдат описани последните преговори с "Газпром" и това, което ще произтече от тях. Да погледнем голямата картина.

Вземаме двата енергийни пазара – газов и електроенергиен. Преди броени дни препотвърдихме монополното положение на един стопански субект на газовия ни пазар поне за следващите няколко години.

Приемаме, че в бъдеще ситуацията на българския газов пазар все пак ще се промени и признаваме, че тя е резултат от дълго допускани в миналото грешки.

Нищо обаче не оправдава опитите на правителството да даде на "Газпром" и част от електроенергийния пазар на страната

От всички изявления става ясно, че именно българската страна е предлагала на своя „партньор“ пет-шест площадки за строителство на електроцентрали.

Последното може да бъде обяснено с пълна национална безотговорност, с некомпетентност и безхаберие, с користни подбуди или с всичко това едновременно.

Когато имаш монопол на газовия си пазар и допускаш същия играч на електроенергийния, на практика погазваш поне два от иначе постоянно декларираните принципи на енергийната си политика.

Тези за енергийната независимост и за либерализацията на енергийните пазари. Няма как да постигнеш тези цели, когато умишлено създаваш един мегасубект, който да доминира целия отрасъл.

Да не говорим, че едно от дъщерните дружества на газовия гигант придобива и бензиностанции в цялата страна. Между другото, с вкарването на „Газпром“ и на електроенергийния ни пазар се нарушава може би последният останал баланс в енергийната ни система след три години и половина управление на ГЕРБ.

Какво печелим и какво губим от "Южен поток"? На първо място трябва да е ясно, че този проект не ни носи диверсификация нито на източника на природен газ, нито на трасето. Тръбата остава една, само се променя входната точка – от Добруджа във Варна.

И тук е разликата между България и останалите държави по проекта, с които усърдно ни "пакетират" и сравняват.

За всяка от тях "Южен поток" представлява реална алтернатива както по отношение източника на синьото гориво, така и по отношение на трасето.

Какво наистина печелим и губим тогава? Със сигурност предоставяме територия за неопределен период от време и със сигурност поне през първите 15 години не получаваме никакви приходи от проекта.

Странна сделка за България, не мислите ли? На всичкото отгоре съществуват сериозни рискове като например това проектната компания да не е в състояние да обслужва задълженията си и съответно в някакъв момент да стане собственост на кредиторите.

В дългосрочна перспектива след 2030г. е твърде вероятно националната ни газова инфраструктура (отдавна построена и носеща солидни приходи) да "пресъхне", а "Южен поток" да заеме нейното място.

Освен ако, разбира се, този срок до 2030 г. не бъде допълнително съкратен от някое следващо сервилно правителство.

Какво ще стане тогава с "Булгартрансгаз", националният ни газопреносен оператор? Най-вероятно ще стане жертва на подписаните през миналата седмица споразумения. Каква е историята с прословутата "отстъпка" в цената на газа от 20%?

Първо, реалният ефект за крайните потребители едва ли ще надхвърли 5-7%. И това се признава от официални лица. Скорошното намаление от 11% пък се оказа реално от 0,67%, т.е. парата отново отиде само в свирката. Но ние пак забравяме голямата картина.

През последните три години и половина цената на природния газ в България се повиши два пъти

На този фон 5% (които в един момент могат да бъдат стопи от поредното изстрелване на цената на долара) са много слаба утеха за битовите и индустриалните потребители. Впрочем едва ли за същия този период има друга стока или услуга, която да е поскъпнала два пъти.

А не забравяйте, че индексирането цената на газа с тази на петролни деривати се запазва. Което означава, че България остава закрепостена към старата формула във времена, когато навлиза индексиране с цените на спотови пазари.

Страната ни пак се оказа сред най-слабите ученици. Отново напомняме, че проектът се движи отзад напред. Т.е. първо се заковава (по непрозрачен път) една колосална цена от 3 308,65 млн. евро и някаква норма на възвращаемост. Това обаче става без да е изготвен икономическият модел, включително без да е договорен точен размер на транзитната такса.

Освен това не е осигурено финансирането, т.е. не е ясна цената на ресурса, лихвата. Не е ясно дали ще я има и клаузата "доставяш или плащаш",

която да стабилизира проекта и да направи паричните потоци прогнозируеми, както е при "Северен поток". Как тогава предварително може да се калкулират крайна цена и норма на възвращаемост? Явно е лесно, когато искаш да "усвоиш" толкова голяма сума пари.

Затова проектът трябва да бъде върнат към нормалността и изпълнен по правилен начин. Това означава да бъде проведен международен конкурс за избор на изпълнител, а цената да бъде определена на база ценовите оферти на кандидатите. Само така може да се гарантира оптимална цена, а не предварително и непрозрачно залагана.

За съжаление, за това е сякаш малко късно, защото всички потенциални изпълнители бяха някак предварително ориентирани за очакванията и желанията на възложителя. При "Южен поток" обаче не ставаме свидетели на такава последователност. Явно идеята е да бъдат похарчени едни пари, а основната концепция е българската отсечка от трасето да бъде изплатена от пропуснатите ползи за българската страна.

Все пак може би все още има шанс проектът да бъде поставен на едни здрави и нормални основи.

Припомняме, че преди години "наддаването" започна от около 900 млн. евро, за да стигне до колосалните 3,3 млрд.!

Колкото по-ниска бъде цената, толкова по-рано страната ни ще започне да получава приходи от проекта. И обратното – раздутата цена не обслужва националния интерес, а само интересите на предварително избраните изпълнител (посочен от "Газпром") и подизпълнители и доставчици от обръча фирми на съответното българско правителство. Към края трябва да кажем и нещо друго – че проектът "Южен поток" не е необратим.

Една от причините за евентуален провал може да стане отказ на Европейската комисия да даде прословутата дерогация за достъпа на трети страни до тръбата. Без дерогация проектът може да стане абсолютно нерентабилен, а и ще се породят много казуси около това при какви такси и други условия трети страни биха могли да ползват тръбата.

Става дума също за изравняване на налягания, за химически състав на газа, за количества – все въпроси, които може да се окажат препъникамъни при даден достъп на трета страна до инфраструктурата.

Между другото, миноритарните участници в морското трасе от проекта имат договорни клаузи за напускането му при реализиране/нереализиране на определени условия. Т.е. и от тук произтичат рискове за проекта.

Споменахме също, че финансирането не е осигурено, а няма и ОВОС. Това значи, че строителството на българската отсечка няма как да започне в рамките на сегашния управленски мандат. А след изборите всичко е възможно и със сигурност ще се търси отговорност за ангажиментите, поети от настоящото правителство.

Само до преди няколко месеца българската енергийна общност беше сравнително спокойна за бъдещото развитие около "Южен поток". Очакваше се, че цената ще варира между 1 и 1,5 млрд. евро, размерът на транзитните такси ще е приемлив, ще бъде договорена клаузата "транзитираш или плащаш", т.е. всички необходими условия за изгодно за България развитие на проекта.

Очакваше се също нормален избор на изпълнители, който да не бъде предхождан например от посочване на цената на българската отсечка.

Е, това се оказаха напразни надежди, а усещането за неадекватност на управлението, за сгрешена енергийна политика и несъблюдаване на националните интереси се задълбочи. На този фон всички бодряшки коментари са една огромна манипулация на общественото мнение.

----------------------
Публикуваме статията на Валентин Стоянов, изпратено до редакцията на Vesti.bg, без съкращения. Готови сме да публикуваме и други мнения на експерти.

Коментари 9
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

9 коментара
 
Разговор между блондинки: - Чух, че пак са те скъсали на шофьорския изпит. Какво се случи? - Еми наближаваме кръгово движение и виждам знак "30",…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Костадинов: Като кажат кога и къде, ще отидем</p>

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

България Преди 42 минути

Според Костадинов има алтернативи за създаването на мнозинство за избор на председател на 51-вия парламент

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

Любопитно Преди 3 часа

Каква е тайната на красотата на актрисата, прочетете в материала

Последните думи на убиец, екзекутиран в Алабама

Последните думи на убиец, екзекутиран в Алабама

Свят Преди 3 часа

Алабама извърши третата в страната екзекуция с използване на азотен газ

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Любопитно Преди 3 часа

Лопес вярва, че „малко флирт може да подобри имиджа ѝ“

<p>Кремъл: Ракетата беше предупреждение към Запада</p>

Кремъл: Хиперзвуковата ракета беше предупреждение към Запада

Свят Преди 4 часа

Русия "ясно демонстрира" как ще изглежда отговорът ѝ

Снимката е илюстративна

Мъжът, инсценирал смъртта си, изпрати 24-секундно видео

Свят Преди 4 часа

24-секундното видео, което Боргуордт е изпратил на властите, е заснето в стил селфи и го показва в апартамент с бели стени

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

България Преди 4 часа

Финалното решение ще бъде взето декември, добави премиерът

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

България Преди 5 часа

"България подкрепя независимостта, интегритета и безпристрастността на МНС в отговорната му мисия да разследва най-тежките престъпления по международното право"

<p>Режат ръце, изтръгват нокти, изгарят хората живи</p>

Журналист разкри тактиката на Вагнер за дезинформация в Африка

Свят Преди 5 часа

"За мен е важно да споделя тази история, за да може да се въздаде справедливост"

„Нанесох много вреди“: Дензъл Уошингтън разказа за злоупотребата си с наркотици и алкохол

„Нанесох много вреди“: Дензъл Уошингтън разказа за злоупотребата си с наркотици и алкохол

Любопитно Преди 5 часа

69-годишният носител на „Оскар“ е трезвен от почти 10 години

<p>Истинската история на Пепеляшка</p>

Истинската история на Пепеляшка

Любопитно Преди 5 часа

Коя е всъщност Пепеляшка и колко мрачна би могла да бъде тази приказка

Радев: Не мисля, че се задава конституционна криза

Радев: Не мисля, че се задава конституционна криза

България Преди 6 часа

Държавният главата посочи обаче, че не вижда как ще функционира правителството по този начин

Асен Василев: ПП не се моли на никого

Асен Василев: ПП не се моли на никого

България Преди 6 часа

Затова ще подкрепим най-възрастния за председател на Народното събрание, посочи той

<p>Отрова за мишки ли е убила&nbsp;Сталин?</p>

Неразгаданите загадки на Студената война

Свят Преди 6 часа

Бил ли е отровен Йосиф Сталин и какво се знае за мистериозното потъване на подводницата К-129

<p>Индия се смалява в полза на Китай</p>

Ще изчезне ли Индия под Китай?

Свят Преди 6 часа

Индийската тектонична плоча се движи с около пет сантиметра за една година в посока към Евразийската, и още по-точно - приплъзва се под Китай