Е вопейската комиси (ЕК) представи предложения за по-добро качество на обучението на преподавателите в ЕС, които трябва да бъдат одобрени от държавите-членки.
Еврокомисарят за образованието, обучението, културата и младежта Ян Фигел заяви:
"По-доброто преподаване и обучаване са от изключително значение за дългосрочната конкурентоспособност на ЕС, тъй като високообразованата работна сила е много по-ефективна.
Аз съм убеден, че ние трябва де осигурим висококвалифицирани преподаватели в ЕС, за да могат реформите в образованието на държавите-членки да се окажат успешни".
Фигел цитира проучванията, според които в ЕС се наблюдават тревожни тенденции.
В повечето страни има данни за недостиг на преподавателски умения и трудности при придобиването им.
В рамките на своите правомощия Комисията призовава държавите-членки на ЕС да се справят с тези проблеми като им предлага набор от общи насоки и принципи на действие.
За да подготвят учениците си за европейското общество, което все повече се основава на знанията, преподавателите се приканват да преподават нова гама от умения, които често изискват нови преподавателски методи.
Освен това, на преподавателите се налага все повече да преподават на класове, в които учениците са с различни култури, майчин език, умения и специфични нужди.
Много от учителите обаче заявяват, че за тях не е лесно да използват новите технологии в класните стаи.
Нещо повече - анализът, направен от ЕК показва, че настоящите системи на преподаване и обучение на преподавателите в държавите-членки често не са в състояние да осигурят на преподавателите обучението, от което се нуждаят.
В някои страни има недостатъчна системна координираност между различните елементи на обучение на преподавателите.
Това води до липса на съгласуваност и последователност, особено между първоначалното професионално образование на преподавателите от една страна и последващото им въвеждане в работата, специализирани обучения на място и професионалното развитие от друга страна.
Анализът разкрива, че инвестирането в продължително обучение и развитие на преподавателската работна сила е слабо.
Само в 11 държави-членки е задължително специализираното обучение на място и то обикновено се равнява на по-малко от 20 часа на година и никога не е повече от пет дни на година.
Само половината от държавите в Европа предлагат на новите преподаватели системна подкрепа (напр. въвеждане в работата, обучение, помощ от колеги) в първите години от работата им като преподаватели.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!