В ъв Франция бяха регистрирани няколко самоубийства в заводите на "Рено" и "Пежо". Този факт постави въпроса за стресът на работното място, независимо че две от самоубийствата в "Рено" бяха определени като "трудови инциденти".
В опит да се избегнат драмите, или поне да бъдат намалени, големите частни и държавни предприятия се обърнаха за помощ към организации, предлагащи психологическа подкрепа по телефона.
Еманюел Шарло, директор развитие и сътрудничество в асоциацията "Псиа", разказва, че хората, които отговарят на въпросите на служителите, са дипломирани клинични психолози.
"Нуждаещите се могат да се обаждат до пет пъти на психолога си. После ги ориентираме към по-адаптирано ниво на помощ, ако разбира се те са съгласни и ако това е необходимо.
На служителите се предлага специален телефонен номер, който се ползва само от конкретното предприятие. Най-важното за служителите е, че когато ни се обадят, се запазва тяхната анонимност.
Това, което се каже между психолога и служителя, остава на ниво психолог", обяснява той.
От тази асоциация, предлагаща психологическа помощ за предприятията, обясняват, че най-честите причини да бъдат търсени са
стрес, дискриминация, липса на признание, дори злоупотреби с личността
Лор Арно е психолог и работи със служители. Според него отнема време, за да бъдат изслушани, да се оцени това, което са, и това, което ще кажат.
По този начин те имат възможност да разкажат за проблема малко дистанцирано, от друг аспект. После, от гледна точка на разказаното и на личната им история, може да се работи по един или друг въпрос.
Арно подчертава, че при този метод на телефонни консултации не може да става дума за терапия. И признава, че най-голямата цел на телефонните разговори е да се избегне най-лошото, да може да се действа, когато се усети, че човекът от другата страна на линията е пред психически срив.
Така са били спасени няколко души
Какво мислят обаче синдикатите? Синдикалистът във "Франс Телеком" Патрик Акерман е на мнението на повечето социолози, които казват, че организацията на работа, много се е променила.
Хората губят целта на своята работа - защото производителността е много важна, защото работното време експлодира, отношенията много се измениха.
Един от корените на стреса безспорно е организацията на работата, натискът от страна на ръководството за производителността и услугите.
Същевременно в Полша частните компании действат превантивно, предлагайки обучение за борба със стреса.
Международно изследване от 2001 г. за стреса на работното място сочи, че Полша е далеч пред Франция в това отношение, изравнявайки се с Япония и Индия.
Подходът в Полша за превенция срещу стреса и решаването на евентуалните последствия от него още в зародиш обаче е различен от този във Франция.
В Полша просто има специален обществен институт,
който се занимава със стреса на работното място. За щастие, има и малки частни компании, които се опитват да действат паралелно и да помагат своевременно.
В Холандия и Швеция е приет закон за физическата и психосоциалната работна среда. В България са направени първи стъпки в тази насока. От 2000 година съществува закон за здравословни и безопасни условия на труд.
На практика обаче проблемът със стреса на работното място в България се подценява. Защото законодателството не регулира ежедневните трудови ситуации, причини за стрес - работа на смени, недостатъчно време за изпълнение на поставените задачи, неясна длъжностна характеристика, монотонна и скучна работа или пък свърхнатоварена работа, некооперативни колеги или ръководители.
Едно изследване на стреса при лекарите в доболничната помощ показва, че общопрактикуващите лекари приемат като основен източник на напрежение конфликтите на работното място.
Предпоставка за стреса при тях е увеличения работен ден 10-12 часа. А това от своя страна води до повишаване на психосоматичните заболявания и повлиява качеството на тяхната работа.
70% от анкетираните лекари се замислят дали да не напуснат сегашната си работа. Много малко от лекарите се обръщат към колегите си психотерапевти.
Подобна е ситуацията в други сфери, и в малките фирми. За момента само големите частни фирми
търсят и успешно прилагат мерки срещу стреса
не чрез посещение при психолог, а чрез тренингите.
Тренингите са избрани като превантивна мярка с дългосрочно действие срещу трудовото напрежение и неприятните моменти.
Един от мобилните оператори например организира за служителите си тренинги за справяне с трудни клиенти. В големите хотели задължителното антистресово обучение обхваща както служителите, така и мениджърите.
Идеята на това обучение е, хората да предотвратят стреса. По време на тренингите на служителите се предлага да овладеят няколко техники.
В напрегната ситуация те се учат да произнасят на ум някаква положителна мисъл. Повтарят си я и се усмихват.
Много ефективен е и методът на куршумите. Той се прилага, когато някой ви крещи. В такива случаи си
представете, че покрай вас минават предмети и куршуми,
но без опасност да ви улучат.
Абстрахирайте се от височина на тона, с който ви говорят и всичко ще се слее в един общ шум, който може дори да ви разсмее, съветва консултантът по трудова психология Калина Николова.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!