Kак да се борим с измамите чрез и-мейл? И кой не е получавал съобщения с обещания за вечна любов или лесна печалба за този, който им отговори? Тези лъжливи писма се наричат "скам".
Въпреки звуковата близост между понятията "спам" - нежелана поща, и "скам" - измамите, свързани с получаване на лични данни, които да бъдат използвани цел финансова облага на гърба на хваналите се в клопката, са различни неща. Друг е въпросът, че скам-атаките принципно попадат в графата "нежелана поща".Комисар Кристиян Калк ръководи екип, който се бори срещу скама в защита на жертвите, често измамени с хиляди евро.
"Обикновено схемата е такава:
обещават ви 10% от колосална сума, най-често 2-3 млн. евро
Често става дума за сина или дъщерята на голям производител на какао или пък на виден политик, който се нуждае от банкова сметка, в случая на поредната жертвата, през която да прехвърли състоянието.
За наградата жертвата получава процент от сумата", обяснява комисар Калк.
Естествено, цялата операция е измислена. Разследването обаче е затруднено от факта, че измамниците избират страни в състояние на конфликт.
Отговорите на запитванията на разследващите се бавят изключително дълго, а оттам и идентифицирането на тези лица.
Невъзможно е да се изчисли колко хора попадат в капана на скамърите. Мнозина от измамените се срамуват да си признаят.
Двама французи също са се нагърбили с нелеката задача да пресекат злоупотребите. Само че за разлика от комисар Калк, методите им са подобни на тези, които използват самите измамници.
Жулиа Брандо и Джефозо споделят:
"Нашата цел е да отговаряме на тези мейли. Караме измамниците да вярват, че сме се хванали. Действията ни водят до това скамърът да загуби максимум време и пари."
Лично за Джефозо това е упражнение за стил. Нещо като сценарий, в който авторът е и действащ персонаж.
От една седмица държавната администрация в Гърция е буквално залята с жалби. Представителят на "Кока-Кола" в страната съобщи, че
за първи път марката е използвана с цел измама
на стотици потребители. Измамите отново са осъществявани по интернет.
С това обаче злоупотребите в Гърция не приключват. Фалшиви организации, представящи се например за Червения кръст, използват доверието на хората.
Механизмът е следният - получавате мейл, който ви съобщава, че печелите значителна сума, която понякога стига до 1 млн. евро от лотария, организирана в Испания от някоя от световноизвестните компании.
За получаването на сумата трябва да се попълни формуляр с точните лични данни, банков код и номера на кредитната карта. След няколко дни потърпевшият не само че не е спечелил нито евро, но и е загубил доста пари.
Изборът на Гърция не е случаен. Гърците са доста хазартни по природа, говорят поне един чужд език, а съобщенията са най-често на английски.
Много разпространена практика на измама в мрежата e чрез т.нар. "фишинг". Тя навлиза и у нас. Чрез фишинга, т.е. зарибяване, се изпращат електронни съобщения с използване на
фалшиви заявления, че писмото е от легитимни компании
Фишингът се използва за получаване на лични данни, които могат да бъдат използвани при кражба на лична информация. Те обикновено атакуват клиенти на банки, на застрахователни дружества.
Под фишинг може да се разбира също и имитация на търговска марка. Една от първите фишинг-атаки на български език имаше за прицел клиентите на банките.
Много от клиентите откриха в електронните си пощи покана за изпращане на лични данни за кредитни карти на адреса на сайт измамник, който се представяше за официалният сайт на VISA.
Уловката е, че линкът
изглежда да е към истинската VISA, но препраща към съвсем друг сайт
Междувременно българският офис на холандската компания за пощенски и транспортни услуги TNT се оплака от фалшивата комуникация в мрежата.
От компанията заявиха, че се правят опити да се заблудят интернет купувачите като се използва името и търговската марка TNT с фалшиви и-мейли и уеб сайтове, които да изглеждат като официалните на компанията.
Това разпращане на електронна поща е свързано със заявки за предварително безкасово плащане на стоки, поръчани по интернет.
Изпращането на електронните писма за безкасово плащане става преди стоките да бъдат транспортирани, като изпращачите на и-мейли твърдят, че използват транспортните услуги на компанията.
Затова от TNT посъветваха всички свои клиенти да са
много внимателни при подобни заявки за онлайн плащания
Относно мерките срещу измамниците в интернет у нас законодателно са предвидени глоби от 100 до 800 лв. за доставчиците на електронна поща, които разпространяват нежелани рекламни съобщения.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!