Е два ли много хора у нас са чували за енергийната вафла Plumpy nut, която се произвежда от френското предприятие Nutriset. Всъщност, по-добре е, че не сa чували, защото тази почти 100-грамова пръчка от фъстъчено масло е създадена от френския учен Андре Бриан за населението в гладуващите страни по света.
Предприятието на Nutriset край Руан, в Нормандия, ще произведе тази година 12 000 тона от Plumpy nut, но това е само началото, тъй като до 2010 произвежданото количество трябва да нарасне четворно.
След продължилите години наред изследвания и тестове в лабораторни условия и след почти конфиденциалното му лансиране, малкото десертче, предназначено за случаите на остро недохранване успя да спечели представителите на редица неправителствени организации и на агенциите на ООН. Защо?
Защото е изключително просто за използване. До скоро в случаите не недохранване се използваше терапевтичното мляко, което обаче изискваше сложни и продължителни процедури в отдалечени болнични центрове, свързани със сложни пътувания за семействата на недохранените деца.
Основният проблем при терапевтичното сухо мляко, е че то трябваше да се разтваря с вода, а това крие много хигиенни рискове. С Plumpy nut обаче всичко изглежда много по-просто, както споделя Аделин Мескан, директор на операциите в Nutriset:
"Няма никаква подготовка, майките могат да го дават директно на децата. Когато бъде открито, че дадено дете има остра форма на недохранване, майката получава този продукт, като един път седмично лекар следи състоянието на детето.
По този начин децата могат да бъдат лекувани в домашни условия, като приемат по 2-3 пакетчета дневно. Децата ги приемат лесно, като лакомство, което е с вкус на фъстъци и е много сладко. Детето свиква и го яде съвсем само. "
Освен че е директор на операциите в Nutriset, Аделин Мескан е и дъщеря на създателя на Plumpy nut - Андре Бриан. 20 години след първите стъпките, това изключително полезно лакомство доказа ефикасността си по време на глада в Нигер през 2005.
От Nutriset искат да започнат производството на Plumpy nut и на африканския континент, където има много гладуващи. За да осъществи дългосрочните си планове от Nutriset отказват всякакво външно акционерно участие.
През тази година фирмата е инвестирала 5% от оборота си за разработките на нови продукти. Основното в работата днес е превенцията на недохранването и вече на пазара се предлага QB Mix - друго лакомство, пълно с минерали и витамини.
В областта на справедливата търговия, един от водещите примери е холандската марка Max Haavelar. Основна цел на предприятието е да подкрепя дребните производители от юга.
Max Haavelar обаче стана обект и на критики за това че работи в партньорство с предприятия, чиято етика е несъвместима със справедливата търговия.
Създател на идеята за справедливата търговия е холандският свещеник Франциско ван дер Хоф.
Всъщност Max Haavelar не е нито марка, нито фирма, а знак, удостоверяващ, че даден продукт е произведен по правилата на търговската етика.
Този знак гарантира на крайния потребител, че дребните производители от бедните страни са получили справедлива цена. Освен твърда минимална цена, те получават и бонус предназначен за развитието. Нещо повече, купувачите са длъжни да финансират предварително 60% от поръчката.
Днес продажбите на продукти със знака Max Haavelar надвишават 1,6 млрд. евро. Знакът присъства на пазарите в 50 страни по света, а най-големият потребител на стоки със знака Max Haavelar е Швейцария.
Емблема с две докосващи се длани символизира солидарността с човешкия труд на другите, вложен в продуктите, които купувачът купува.
Засега тази емблема може да се види единствено в магазин, който се на мира на ул. Фритьоф Нансен № 41 в София, където се продават предимно сувенири, изработени от жени в неравностойно положение. Повечето от тях са самотни майки.
Има и стоки на занаятчии, на хора от различни благотворителни организации. Всички сувенири са от естествени материали с цел да отговарят на специалните изисквания за запазена марка.
Сред изискванията, за да получи запазена марка един продукт, са още: щадящото околната среда производство, добро възнаграждение за тези, които са изработили продуктите и добро пласиране на продукцията.
Зад всичко това стои идеята за справедлива търговия, което на практика означава, че не е важно просто стоките да бъдат продадени, а да носят и още нещо.
Магазинът предлага още традиционни за търговията продукти като чай, кафе, какао, захар, подправки, ориз и ядки. За да закупи човек тези продукти и да стане участник в справедливата търговия, може да посети още едно място в София.
Това е магазина на площад "Журналист", където се предлагат сертифицирани био храни. Този магазин е наследник на известния преди време месарски магазин на същото място.
Всичко в този магазин е био - стоките са предимно на български, гръцки, немски, австрийски и холандски производители. Тук могат да се намерят цялата гама продукция на Гимел, Булгардина, на bio harmonia. Наред с био плодовете и зеленчуците могат да се намерят сертифицирани козметични продукти на Primavera, Logona, продукти, които се препоръчват от сайта за зелен живот - Горичка.
В този магазин може да се види и етикет на холандската фондация "Макс Хавелаар", която първа разработи такъв за "справедлива търговия".
Някои от традиционните български продукти се продават по условията на fair trade. Обект на справедлива търговия е българското розово масло. Организацията за справедлива търговия El Puente продава продукцията на българската фирма Balkan Bioherb.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!