Д умата делокализация кара западните икономики да треперят, но в същото време кара новите страни членки на ЕС да мечтаят.
Делокализирането на предприятия от западната половина на европейския континент на изток се възприема като чудесна възможност за развитие и като уникален шанс за задържане на младите квалифицирани хора.
Финландският производител на мобилни телефони "Нокиа" затвори предприятието си в германския град Бохум,
за да се установи в малкото румънско селце Жуку в Румъния
"Нокиа" стартира новия си проект в Жуку на 11 февруари и в момента там работят 300 души, като броят им трябва да достигне 3500, а общият размер на инвестициите - 60 млн евро.
"Нокиа" доведе със себе си истинска промяна за село Жуку. Малката община с 5000 души население, които до скоро изкарваха прехраната си със земеделие, се готви да се превърне във важен икономически полюс.
След идването на финландците настъпи истинско оживление сред местните хора, а цените на селскостопанските терени скочиха 40 пъти! Според кмета Йоан Пожар, селото променя коренно облика си:
"Това е шанс за Жуку. Идването на "Нокиа" бе шанс, защото парите, които ще получим от такси и данъци ще използваме за развитие на инфраструктурата в общината.
Ще асфалтираме пътищата, ще прокараме канализация, ще пуснем питейна вода в две зони, които все още нямат, ще построим училище за децата на майките, които ще работят за "Нокиа".
Очаква се през следващите пет години Жуку да посрещне 15 000 нови жители, които ще трябва да се установят тук и ще си направят домове. Трябва да направим от Жуку един малък европейски град и да го доведем до европейските стандарти."
Въпреки по-ниските заплати в сравнение с останалите европейски страни, местните хора се надяват, че изселването на младите ще спре. Още повече че "Нокиа", както и другите чуждестранни предприятия, създават изследователски центрове, които биха могли да задържат младите дипломирани специалисти.
Все повече западни предприятия делокализират счетоводните си отдели и кол-центровете в Полша. Очаква се до три години стотина предприятия да осигурят работа за 60 000 души.
Интересното е, че тази тенденция
не засяга особено Варшава, която се преценява като прекалено скъп град
Италианският гигант за домакински уреди "Индезит" делокализира счетоводните си отдели от Чехия, Унгария и Словакия в Лодз, централна Полша.
"Луфтханза" избра Краков през 36 други възможности, "Филипс" последва примера и също отхвърли други предложения в полза на Полша. Според Организацията за сътрудничество и развитие в Европа и американския инвестиционен фонд "Мерил Линч" голямото предимство на Полша пред останалите подходящи за делокализация страни е близостта.
В сравнение с останалите нови членки на ЕС Полша може да се похвали и с 15-те си големи академични центрове и високо квалифицираната работна ръка. Три са полските градове, които се конкурират за новите инвеститори - Лодз, Краков и Вроцлав, а и правителството полага усилия, за да привлича чуждите инвестиции.
Големият губещ обаче от тази делокализация остава столицата Варшава, която страда от отдалечеността си от границите с Германия и Австрия.
Цените на недвижимите имоти във Варшава са два пъти по-високи от останалата част на страната, а нивото на безработица е около 2%, което прави трудно намирането на евтина работна ръка. Това е и една от причините заплатите във Варшава да с 1/3 по-високи от тези в останалите градове.
Големите чужди предприятия обаче предпочитат Вроцлав или Краков пред столицата.
България е третата страна след Канада и Китай,
в която "Сименс" изнася свое производство
Първият завод на германският концерн вече работи в Ботевград.
Той произвежда трансформатори за високоволтови съоръжения. Компанията е наела и преустроила завода на "Унисон" в града - там, където преди години се произвеждаха компакт-дискове.
В действителност германският концерн е в България от близо 130 години. Компанията участва в изграждането на телеграфната линия между София и Пловдив след Руско-турската война.
Днес той е избрал България за аутсорсване на производствени дейности.
Според международната консултантска компания "Kerney" България е на 15- място от 40-те най-привлекателни страни за преместване на дейности, т.е. аутсорсинг.
Един от основните фактори за привлекателност за делокализация на производството е
равнището на заплата в съответната страна
Затова тази дейност се развива в източна посока, където заплатите са по-ниски. Освен цената на труда фактори на избора са снижаване на производствените разходи, квалификация на специалистите и качеството на труда.
Но за решението на "Сименс" допринася и фактът, че Германия от дълго време е стратегически партньор на България и един от най-големите чуждестранни инвеститори.
Други известни компании с мултинационален бизнес като "Тойота", "Нокиа" предпочетоха съседна Румъния. Северната ни съседка и Словакия са конкуренти на България по отношение на аутсорсвани дейности.
Тъй като всяко изнесено производство в началото крие риск трансформаторите се тестват във Франция. Засега и необходимите части се внасят от Франция, но в бъдеще производството им ще бъде местно.
Такава инвестиция и такова ноу-хау като завода в Ботевград "Сименс" не е изнасял извън традиционните си заводи в Западна Европа. .Заводът осигурява над 100 работни места, а продукцията му се изнася 100 % за други предприятия на "Сименс".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!