С егашната цена на горивата е непосилна за българската икономика, смята генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев.
Основните причини са нивата на акциза - 24%, и ставката на ДДС (20%), които са сред високите в ЕС, а доходите на хората у нас са най-ниските и БВП на човек от населението е три пъти по-малък от средния в Евросъюза, посочи Златев.
Докато един германец получава за час труд пари за 5 литра бензин в родината си и за 7 литра у нас, българинът работи един час за един литър гориво, заяви Златев.
Според него не може да се прави прогноза за цената на нефта, която е основна съставка в себестойността на горивата. Цена от 145-150 долара ми се струва разумна, добави все пак той.
Ситуацията с рекордните цени на петрола Валентин Златев определи като кризисна ситуация в световен мащаб.
Той критикува повишението на акциите, а последното увеличение за 2008 г. нарече "обратно на всякаква логика".
"Това напомня на усилията на ударник, кандидатстващ за герой на социалистическия труд. Дори Люксембург и Испания са с по-ниски ставки за дизела", подчерта Валентин Златев.
Той бе категоричен, че производителите работят с по-ниски печалби и продават горивата с минимални маржове.
Златев не се ангажира с прогноза за цените на нефта и горивата като се ограничи с надеждата поскъпването да бъде овладяно, но допълни, че не е оптимист за връщане на старите по-ниски нива.
По един от най- дискутираните напоследък въпроси за производството и цената на дизеловото гориво, Златев уточни, чрез 60-те и 70-те години рафинериите са били проектирани да произвеждат повече бензини.
"Трябват много инвестиции и време, за да се обърне процеса" , посочи Златев.
Лукойл планира от следващата година горивата произвеждани в Нефтохим да отговарят на стандарт Евро 5, като инвестицията за това е няколко стотин милиона долара.
През тази година пазарът на горива в България се очаква да достигне 1,7 млн. т, съобщи Емил Костурков, заместник-директор "Продажби" на "Лукойл България" по време на семинар в курорта "Слънчев бряг" за производството и продажбата на петролните продукти.
През 2006 г. пазарът на горива у нас е бил 1,38 млн. т, а през 2007 година - 1,484 млн. т.
Проблемът е, че около 30% от тези горива се продават без да се плащат акцизи, т.е. бизнесът с тях е в сивия сектор на икономиката, посочи Костурков. По думите му преди години делът на сивия сектор е бил над 50%.
Въпреки че като цяло се увеличава продажбата на горива, от "Лукойл - България" отбелязват, че бензиностанциите продават по-малко - това се дължи както на повишения брой обекти, така и на сивия сектор, смятат в компанията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!