Вече се предлагат електронни услуги за гражданите и за бизнеса. Те са достъпни през портала www.egov.bg.
На 1 октомври в резиденция „Бояна” официално беше обявен краят на първия етап от изпълнението на проектите за „Интеграционна система на електронното правителство” (ИСЕП) и „Пилотна интеграционна система за електронна област” (ПИСЕО) и въвеждането в активна експлоатация на системите на електронното правителство.
Министерството на държавната администрация и административната реформа представи и официалния портал на е-правителството www.egov.bg, през който ще бъдат достъпни всички е-услуги. Сайтът ще улеснява потребителите, като им предоставя информация за всички административни услуги за граждани и за фирми, така че на потребителя да не се налага да се рови из Интернет пространството, а ще намери изчерпателни данни за своя въпрос - от инструкции за определени процедури до контакти на институции.
Министър Николай Василев бе домакин на събитието, на което присъстваха и министърът на здравеопазването проф. Радослав Гайдарски и главният прокурор Борис Велчев. Приветствие към присъстващите от името на Европейската комисия отправи Франс Де Брюн, директор на дирекция "Социални предизвикателства пред информационните и комуникационните технологии" на ГД "Информационно общество и медии" на ЕК.
“България вече е направила първата крачка по въвеждането на е-правителството и сега напредва”, каза Франс де Брюн, и допълни: “Всички ние в Европейската комисия сме готови да подпомогнем работата на правителството в тази насока”.
Сред гостите беше и Нуно Венаде, координатор на Оперативната програма за публична администрация на Португалия. Участие в събитието взеха още Саша Безуханова, генерален директор на Hewlett-Packard България - изпълнител на проекта за ИСЕП, както и Пламен Матеев, управител на ЦАПК „Прогрес" - изпълнител на проекта за ПИСЕО. Представители на двете фирми разясниха функционалностите на двете системи и демонстрираха услугите на националния и на регионалните портали на е-правителството.
Интеграционната система на електронното правителство осигурява възможност на администрациите оперативно да си взаимодействат при предоставяне по електронен път на качествени, икономически ефективни и лесно достъпни услуги на гражданите и бизнеса. Проектът цели да осигури условия за програмно-комуникационен интегритет на държавните институции и изграждане на унифицирана платформа за извършване на услуги. Той стартира през септември 2006 г., когато след публична процедура МДААР възложи на компанията „Хюлет Пакард България" ЕООД изграждането на ИСЕП. Договорът е на обща стойност 5 054 170 лв. без ДДС. Първата важна крачка от реализирането му е изграждането на Контролния технически център на електронното правителство, който беше открит през февруари и е ядрото за по-нататъшното интегриране на информационните системи на държавните субекти и за автоматизирано изпълнение на електронните административни услуги. Порталът на електронното правителство е общодостъпен на адрес http://www.egov.bg/, където се предлагат всички електронни услуги, предоставяни от централната администрация. Там могат да бъдат намерени каталози с над 1300 административни услуги и над 1400 образци и формуляри. За всяка услуга, независимо дали се реализира на ниво информация, комуникация или транзакция, е публикувано подробно описание на нейния административен ход, свързаните с реализацията й нормативни документи, необходимите процедури, цени и срокове за изпълнение, както и компетентната институция, към която трябва да се обърне потребителят.
Пилотната интеграционна система на електронна област (ПИСЕО) включва пилотното изграждане на три „електронни области" (Бургас, Добрич и Стара Загора), които дават възможност на всички администрации в съответните региони да комуникират помежду си по електронен път. Проектът стартира през септември 2006 г., когато след публична процедура МДААР възложи на консорциума „ЦАПК - Сиела" изграждането на ПИСЕО. Договорът е на обща стойност 2 199 880 лв. без ДДС.
Системата е изградена от 4 модула:
- Модул „Портал" - уеб-интерфейс към системата, позволяващ регистрация на потребители, попълване на електронните формуляри за подаване на заявки към общините и проверка на статуса на заявките.
- Модул „Управление на транзакциите" - система за управление, насочване и комуникация, чрез която се изпращат документи към съответното звено.
- Модул „Регистрация и вписване" - система за регистрация и автентикация на потребителите, която осигурява високо ниво на защита на данните.
- “Интеграционен" модул - гъвкав, защитен и с голяма съвместимост механизъм, който осигурява интеграция с “бек офис" системите на общините.
Регионалните портали на е-правителството са достъпни на адреси:
http://oaburgas.egov.bg/, http://oastzagora.egov.bg/ и http://oadobrich.egov.bg/.
Трите пилотни регионални портала предлагат информация за 100 услуги, предоставяни от областната и общинските администрации във всеки регион, с пълно описание на нормативната уредба, процедурите и сроковете за реализиране, както и необходимите образци и формуляри. Всяка общинска администрация, включена в проекта, предлага чрез съответния регионален портал по 5 услуги на ниво транзакция. Ползването на електронните услуги обаче изисква наличието от страна на гражданите и на фирмите на електронен подпис. Към момента от портала на е-правителството могат да се изтеглят формуляри на искане за издаване на служебна бележка от Национална агенция за професионално образование и обучение, на искане за издаване на справка от Национална агенция за професионално образование и обучение, на жалба до Комисията за защита на потребителите, на уведомление за стоките или услугите, представляващи риск за здравето и безопасността на потребителите, и на заявление за издаване на документи за самоличност на български граждани.
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!