Н ерегламентиран посредник в обществените поръчки се е появил на пазара преди дни, съобщиха пред "Дневник" няколко компании. Те са получили рекламни послания от Първа частна агенция за обществени поръчки, която вече организирала и първите си търгове като междинно звено между анонимни възложители и изпълнителите.
Нито Законът за обществените поръчки, нито наредбата към него обаче регламентира възможността за подобен посредник.
Според закона единствено държавната Агенция за обществени поръчки (АОП) е отговорна за търговете както на бюджетните организации, така и на няколкото "секторни възложители" от икономиката, изброени в закона.
Самата организация на търговете пък е отговорност на възложителя на поръчката. Обявите на частната агенция могат да се видят на уебстраницата й на адрес http://www.fpppa.com (в деня на публикацията страницата вече не беше достъпна на този адрес - бел. на Нет Инфо.БГ), която като структура и отличителни знаци повтаря изцяло дизайна на официалния сайт на държавната Агенция за обществени поръчки.
Новата агенция е напълно непозната за бизнеса и за държавните ведомства, отговорни за процедурата по търговете. В официалните писма, изпратени до компаниите, фигурира името на "Ескорт БГ" ЕООД.
Според електронния регистър ДАКСИ 100% собственик и управител на компанията е Иван Владимиров Тричков. Пак там е записано, че компанията се занимава с разработката на софтуер.
Появата на компанията предизвика силна изненада. Агенцията няма нищо общо с държавната и не е нейно образувание, заявиха в понеделник от АОП пред "Дневник" и допълниха, че по закон нямат пълномощия да предоставят права на частна компания да провежда тръжни процедури.
От агенцията подготвят официално становище, в което ще посочат бъдещите си стъпки срещу съмнителния конкурент.
Изпълнителният директор на АОП Меглена Павлова вече се е свързала с новата агенция и е отправила предупреждение, че сайтът им нарушава закона за авторските права, копирайки техния като дизайн и символика. "Искаме потребителите да знаят, че няма друг пълен и законен регистър за обществените поръчки освен нашия.
Говорим за публичност и прозрачност на процедурите, а се явява компания, която представлява анонимен възложител", коментира Павлова. От новата агенция са й заявили по телефона, че нямат намерение да спрат работа.
По повод амбициите на частния конкурент да изготвя и методически указания Павлова напомни, че само държавен орган, какъвто е АОП, може да пише методология за провеждане на търговете. Тя допълни, че не й е известно по света да има частни агенции, които да организират търгове с бюджетни средства.
От Министерството на икономиката, под чиято шапка работи АОП, също не знаеха за създаването на частната агенция.
Никой не се е обръщал към нас, заявиха и от Държавната агенция за информационни технологии. Неотдавна председателят й Пламен Вачков обяви, че занапред всички задания на ведомствата за ИТ поръчки ще минават през Координационния съвет по информационно общество към МС. Повод за това бяха предизвикалите скандали търгове в държавната администрация
Няма никакво законово основание да се създава частна агенция за обществени поръчки, смята бившият шеф на дирекция "Обществени поръчки" към Министерския съвет Пламен Немчев, сега директор на частна консултантска компания в същата област.
Според него не би имало проблем единствено в случай че новата структура обслужва доставките само на частни компании. От наименованието й обаче е видно, че нейната дейност със сигурност ще засегне интересите на АОП и това е прецедент, за който трябва да се сезира прокуратурата, смята Немчев. Той посочи, че в Англия например има и частни агенции за обществени търгове, но дейността им е уредена със закон.
Дейността на Първа частна агенция за обществени поръчки е насочена към частния сектор, коментираха от компанията за "Дневник", но не уточниха какво имат предвид и защо използват термина "обществени поръчки" в името си. Според тях важната съставна дума в името на компанията била "частна", а не "обществена", затова правилата на Закона за обществените поръчки не ги касаели.
На въпроса защо възложителят на доставките, които обявяват, е анонимен отговорът беше, че така ще се избегне корупционната схема. Името на организацията възложител ще бъде конфиденциално по време на цялата процедура и ще се обявява чак след избора на изпълнител.
Според закона обявaта за обществена поръчка трябва да съдържа най-малко име, адрес, телефон, факс, електронен адрес на възложителя и лице за контакт.
Новата частна агенция не само ще пише заданието и ще провежда процедурата, но и ще подписва договора с избраната фирма от името на възложителя. По Закона за обществените поръчки обаче възложителят е длъжен лично да подпише контракта с изпълнителя. Използването на посредник повдига въпроси, свързани с последващите задължения и ангажименти, коментираха представители на бизнеса.
В момента новата агенция е обявила на сайта си, на който изгражда и собствен регистър, четири малки обществени поръчки - за доставката на 360 компютъра, 360 лазерни принтера, 360 броя 19-инчови монитори и още толкова броя резервни захранващи устройства (UPS). Възложителят или възложителите не са назовани, а всеки тръжен комплект се продава по 500 лв. Гаранцията за участие е 3500 лв.
"360 броя компютри не са малка поръчка, както и не може документите за малка поръчка да струват 500 лева", коментират представители на бизнеса. Според тях е очевидно, че като посредник между възложителя и компаниите новата агенция се кани да печели от продажбата на документи и от вкарването на парите от банковата гаранция по собствените си разплащателни сметки.
Ще печелим от тръжната документация, която е наша собственост, обясниха от частната агенция, която ще организира търга от "а" до "я" и е обявила, че услугата е безплатна за възложителя.
Сред бизнеса се въртят две хипотези за новата формация. Според едната предприемчиви българи организират поредната "пирамида", като се опитват да се възползват от липсата на изрична законова забрана за частен посредник в обществените поръчки.
Очакванията са за светкавични, но недовършени процедури за няколко месеца, от които ще се наберат средства и след това фирмата ще изчезне от пазара. Паричните постъпления ще дойдат само по линия на кандидатите за доставчици, които ще си купят тръжни документи и ще внесат банкова гаранция за участие.
Второто предположение е за съзнателно, добре замислено от юристи и бизнесмени начинание за сформиране на междинно звено, през което да минават обществените поръчки, като и тук се използва законовата празнота.
Според авторите на тази хипотеза целта е възложителят - държавна или общинска структура, да се изолира формално от процедурата, която до момента често поражда обвинения и съмнения за корупция. С намесата на частен посредник, през който ще минават всички плащания, поне външно възложителите остават "чисти".
-----------
Държавната политика в областта на обществените поръчки провежда министърът на икономиката и енергетиката. Към него e Агенцията за обществени поръчки, която поддържа регистъра с търговете. Контрола по изпълнение на законa извършват Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция. Обжалването се прави през Комисията за защита на конкуренцията.
Частните компании, които харчат собствени, а не бюджетни средства, не правят търгове по ЗОП. Изключение са т.нар. секторни възложители или търговски дружества, които работят в областта на енергетиката, транспорта, водоснабдяването и пощенските услуги. Възложителите са длъжни да изпращат информацията, предвидена за вписване в регистъра на обществените поръчки, до изпълнителния директор на агенцията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!