П ълна забрана на разполагане на рекламни съоръжения в частни имоти и на сергии по улиците иска столичното кметство. Намерението е билбордовете в широкия център да се ограничат, но рекламата да се допусне до парковете и градините, откъдето сега отсъства.
Това са част от промените в Наредбата за преместваемите обекти и рекламните елемeнти, внесени от главния архитект Петър Диков и секретаря на общината Росен Желязков. Ако бъдат приети, промените ще засегнат софиянци, живеещи в сгради на атрактивни места, които сега използват възможността да отдадат под наем покрива или фасадата за реклама.
Двете асоциации на рекламните агенции бяха изненадани от новите идеи. Някои от тях са абсурдни, коментира Георги Ненков, председател на Българската асоциация за външна реклама (БАВР). "Махаме рекламата, за да сложим маси в широкия градски център. Това е лудост и обслужва хора, близки до сегашната администрация", допълни той, но отказа да уточни чии интереси има предвид.
В сряда архитектурната комисия към общинския съвет отложи разглеждането на промените заради взетото миналата седмица решение исканията на администрацията да се внасят само от кмета Бойко Борисов. Главният архитект посочи, че промените в наредбата ще бъдат представени отново от кмета, за да не възникнат правни проблеми. Допитване на "Дневник" до съветници от основните политически сили показа, че засега предложенията нямат шанс да бъдат приети.
Ако наредбата бъде одобрена,
няма да има равни условия за съревнование
между действащите рекламни агенции на пазара, коментира Христо Гюрковски, председател на Националната асоциация за външна реклама (НАВР), в която членуват фирмите, имащи съоръжения върху частни терени. И той, и Ненков заявиха, че ако промените бъдат одобрени от общинския съвет, рекламните агенции ще ги обжалват в съда.
Новите предложения се внасят само година след като общинският съвет прие изцяло нова наредба, регламентираща разполагането на павилионите и външната реклама. Администрацията обаче не я изпълнява и все още не е подготвила нито една схема на местата, на които могат да се поставят рекламни съоръжения. Мотивите на вносителите за промените са, че сегашната наредба предвижда усложнени процедури за одобряване на схемите за обектите. Според тях това "създава пречка пред гражданите и негативно отношение към общинската администрация".
Промените включват въвеждане на регистрационен режим на преместваемите обекти (павилиони, будки, сергии) и на рекламните. Сега те са на свободен режим.
Исканата от вносителите забрана за поставянето на рекламни и информационни обекти в частни имоти Георги Ненков коментира като абсурд. Според него предложението означава, че вече никой няма да може да сложи външна реклама в София, дори и самата община. В противоречие със Закона за устройство на територията би било и решенията за монтиране на рекламни съоръжения да бъдат взимани от Общинския експертен съвет за устройство на територията (ОЕСУТ), който може да дава само становища, смята Ненков.
Изцяло нов момент в проектопромените е
рекламата да навлезе в парковете и градините
Сега там няма такива съоръжения. Изключение правят транспарантите, които посочват кой се грижи за градинката по кметския призив. Никъде в Европа в парковете няма рекламни съоръжения, защото там не им е мястото, каза Гюрковски.
Главният архитект предвижда още билбордове и по-големи от тях съоръжения за реклама да има само по първостепенната улична мрежа - градски магистрали и булеварди. Вносителите предлагат и ново зониране на столицата - вместо сегашните четири зони да има шест.
В първата, която обхваща идеалния център - карето, заключено между хотел "Шератон", президентството, Министерския съвет, Народното събрание и бул."Цар Освободител", се забраняват всякакви павилиони и реклами. Във втора зона, в която влиза широкият градски център, също се забранява разполагането на преместваеми обекти и реклами. Изключение се прави за масите за консумация на открито, ажурната светлинна реклама и рекламните пана.
В трета зона, включваща входно-изходните магистрали, първостепенната улична мрежа и първи градски ринг - булевардите "България", "Евлоги Георгиев", "Ген. Д. Николаев", "Сливница" и "Пенчо Славейков", се допуска разполагането на всички видове преместваеми и рекламни обекти с изключение на масите и сергиите. В четвърта зона е позволено да има всичко, като рекламите не могат да бъдат с площ по-голяма от 6 кв.м. В пета и шеста зона (едната обхваща крайните райони, а другата парковете и градините) са допустими всякакви съоръжения.
Предвижда се да се въведе публичен регистър за поставянето на преместваеми обекти и рекламни елементи, който ще се поддържа от директора на дирекция "Контрол по строителството". Вносителите предлагат още различен срок на разрешенията за поставянето на преместваеми обекти на рекламни елементи в зависимост от собствеността на терените. За рекламата върху общинските имоти разрешението е за срок, равен на срока на наемния договор. Според Закона за общинската собственост максималният срок е пет години. Докато за рекламата върху частни имоти разрешението за поставянето им е една година, като всяка следваща ще се презаверява, за което ще се събира такса. Според рекламните агенции по този начин общинската и частната собственост се третират неравнопоставено.
Билбордовете да се дадат на концесия
предлагат още вносителите. Освен това има възможност чрез търг да се отдадат под наем общински терени и сгради за разполагане на преместваеми и рекламни съоръжения. Това е едно добро намерение и се надяваме то да не остане само на хартия, коментира Гюрковски. И в сегашната наредба има такава възможност, но общината нито веднъж не се е възползвала от нея.
Според управителния съвет на НАВР не е ясно кое ще се дава на търг и кое на концесия. "Конкурсите са хубаво нещо, стига да има възможност да се съревноваваме при равни условия, но с тези промени в наредбата това едва ли ще се случи, нещата, изглежда, вече са предрешени", каза Георги Ненков. Според него възможността, която се дава на главния архитект да възложи на лице извън общината да направи схемите за разполагане на съоръженията, означава, че той може да предпочете някоя фирма за външна реклама да направи схемите, като за това дори ще й се плати, което е абсурдно.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!