С лед като през последните две години представителите на месния, млечния и хлебарския бранш упорито говореха, че се очаква окрупняване на бизнеса, първите сигнали за това вече са налице. Само за последните седмици две български компании купиха свои конкуренти и това е знак за зараждането на нова тенденция в хранителната индустрия в България.
През следващите една-две години се очаква по-големи български компании с позиции на пазара да сливат бизнеса си с по-малки свои конкуренти. От друга страна, компаниите за млечни и месни продукти и хлебни изделия очакват и навлизането на чужди инвеститори, които ще пренесат производствените си звена след влизането на България в Европейския съюз.
Една от големите хранителни компании на българския пазар - "Белла България", купува софийския производител на колбаси "Соларис АС". В Комисията за защита на конкуренцията вече постъпи съобщение за предстоящото сливане, което е една от последните стъпки преди финализирането на сделката.
Купувайки колбасите "Соларис", "Белла България" ще стане един от големите играчи на пазара на колбаси в България. В момента компанията произвежда колбаси с няколко марки, които са водещи по продажби в своя сегмент. Най-известните марки са "Сачи" (кренвирши и македонска наденица), "Леки" (кренвирши, македонска наденица и шпеков салам) и сух шпек "Перелик".
Вече е финализирана и една от сделките в млечната промишленост в България, обяви маркетинг мениджърът на варненската "Фама" Владимир Бочев. "Фама" произвежда млечните продукти с марката "Роса", а през април стана мажоритарен собственик в добричката компания "Сердика". Плановете на "Фама" са да изкупи по-голям дял от "Сердика". По думите на Бочев през следващите месеци компанията ще увеличи производството и ще налага продуктите си на пазара в цялата страна.
Окрупняването на компаниите от хранителната промишленост и в месопреработвателния бранш се забелязват първите наченки на новата тенденция, обясни изпълнителният директор на асоциацията на месопреработвателите Светла Чамова. Според нея до края на годината ситуацията ще се промени, защото все повече чужди компании търсят контакти с модерни предприятия, които имат потенциал.
По последни данни в месопреработвателния бранш работят 330 предприятия. Със сигурност част от тях ще отпаднат, тъй като от 15 юни започнаха последните инспекции на ветеринарните служби. До края на месеца те трябва да отсеят цеховете, които не отговарят на санитарните изисквания за качество. След фалитите са възможни сливания, но засега подобни тенденции няма, обясниха експерти.
Мандраджиите също още не са узрели съвсем за окрупняване на бизнеса, въпреки че ветеринарните инспекции приключиха и след тях останаха твърде много фирми за размерите на България. След проверките от април на евроизискванията отговарят 178 мандри, сочат регистрите. В същото време в европейските държави пазарът се зарежда от десетина млекопреработвателни предприятия, припомни председателят на асоциацията Димитър Зоров.
Още по-трагично е положението в хлебопроизводството и сладкарството, където на отчет се водят около 4 хил. компании. Много от малките пекарни вече фалираха и този процес ще се засилва, обясни Георги Попов, председател на браншовата асоциация. Досега сливания има само между три-четири сладкарски предприятия от Казанлъшко и Пазарджишко и то основно за намиране на нови пазари. Очаквам 70% от предприятията да фалират, а сливания ще бъдат възможни само за намиране на нови пазари, обясни още Попов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!