О т 1 юли либерализация на пазара на цигари ще има. Искането на "Булгартабак" освобождаването на цените да бъде отложено за 1 януари 2007 г. няма как да бъде прието.
С това си изявление миналия петък в Благоевград министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров окончателно даде знак, че е време цигарените компании да угасят лулата на мира, която досега димеше в построения от държавата вигвам.
Датата, от която правителството трябва да спре да фиксира цените на вносните и българските цигари за местния пазар, и сега е фиксирана в Закона за тютюна и тютюневите изделия на 1 юли 2006 г.
Българският холдинг обаче настоя пред икономическото министерство да удължи срока до края на годината, за да му даде възможност да възстанови поне частично резкия спад в продажбите си през първото тримесечие на годината след резкия скок на акцизите от 1 януари.
По думите на Румен Овчаров обаче Европейската комисия (ЕК) неколкократно и директно е критикувала българското правителство за това, че спира либерализацията на цигарения пазар. И е настояла тази практика да се прекрати.
Ходът на Брюксел не е неочакван - той беше прогнозиран още преди месеци от хора от българския цигарен бранш по две причини. Първо - критиките на Брюксел често са насочени именно към сферата на конкуренцията във всички браншове (в последния доклад на ЕК те бяха насочени към сектора на телекомуникациите).
И второ - част от бъдещите сериозни конкуренти на "Булгартабак" на българския пазар са именно европейски компании.
Свободата, Санчо...
Макар и официално 1 юли да е датата, от която вносители и производители ще могат сами да определят крайната продажна цена на цигарите си, на практика свободата им ще бъде особено понятие.
За да може да се задейства новата система за ценообразуване, е необходимо правителството да приеме съответните наредби, по които ще се регистрират цените и ще се заявяват и доставят бандеролите.
Според самия Румен Овчаров до края на юни тази нормативна база едва ли ще бъде приета. Което де факто означава, че старият регламент ще продължи да действа още известно време.
Така, колкото и да е парадоксално, вносителите официално ще бъдат свободни с цените си, но ще са ограничени от липсата на правила как да упражняват свободата си.
Свободата на цигарения пазар въобще няма да бъде пълна по още една причина, дори и след като наредбите за регистрация на цените бъдат приети.
В самите наредби почти сигурно ще бъдат въведени косвени ограничения за продажните цени на цигарите. "Прагът", под който тези цени няма да могат да падат, ще е сумата от акциза, митата и минималните възможни други разходи (за транспорт и дистрибуция например) за кутия или пакет цигари.
Другият, по-директен вариант, е да бъдат въведени минимални цени на цигарите, в които да бъдат включени всички тези разходи.
Независимо коя от двете схеми бъде въведена, според изчисления на експерти от самия "Булгартабак" легално вносните цигари няма как да се продават на местния пазар под 3,50 лв. за пакет или кутия при платени всички разходи - освен ако производителят не продава на загуба, за да си осигури пазарни позиции.
Именно за да избегне този вариант, икономическото министерство обмисля варианта с минималните прагове на цените. Дори и с тях обаче много трудно могат да бъдат контролирани различните типове промоции, на които вероятно ще наблегнат вносителите
Дим на хоризонта
Притесненията на "Булгартабак", а и на държавата като негов собственик, че конкуренцията се готви сериозно да навлезе на българския цигарен пазар, са до голяма степен основателни.
Според източници от холдинга Philip Moris (PhilipMorris.com) вече подготвя атаката си. Тъй като дистрибуторите на български цигари (съвсем логично) са ограничавани да продават и вносни, Philip Moris вече е постигнал договореност с "Кавен Орбико", която е дистрибутор на продуктите на "Проктър енд Гембъл", казаха два независими източника от пазара.
Сред най-популярните марки на Philip Moris са Marlboro, L&M, Parliament. В България обаче ще бъдат продавани от 1 юли само две разновидности на Marlboro - бяло и червено.
"Кавен Орбико" ще продава по два начина - на едро и директно чрез разнос до магазините. Цената засега е тайна. Представителят на Philip Moris и мениджмънтът на "Кавен Орбико" в типичния за бранша стил на комуникация нито потвърдиха, нито отрекоха информацията за сделката помежду им.
British American Tobacco (ВАТ.com) започна още от края на 2005 г. да внася три разновидности на Kent на българския пазар по 4 лв. за кутия, а подготвя и навлизането на други свои марки. Компанията сама директно внася и дистрибутира цигарите си, произведени в Румъния.
Британската Gallaher започна също от края на миналата година внос на цигарите Memphis, които струват 3.80. Това лято се предвижда да бъдат внесени и известно количество My Fair, основно заради английските туристи по Черноморието, а съвсем скоро предстои да стартира и продажба на Sobranie по 10 лв. за кутия.
Imperial tobacco (Imperial tobacco.com) отскоро сама започна да внася своя Davifoff, а "Авенди" е само дистрибутор. От лятото Imperial планира да започне внос и продажба и на West по 4 лв. за кутия.
БТ-отговорът
Дори и 1 юли да е голямата дата на либерализацията на цигарения пазар, да има намаляване на цените на вносните цигари и дори да се стигне до ценова война, първите изстрели няма да са на 2 юли.
И то не само заради очертаващата се временна липса на нормативна уредба, а и заради чисто търговските интереси на вносителите, които ще трябва първо да изчакат да се продадат количествата цигари, облепени с бандероли с по-високите цени, които вече са в дистрибуторите и търговската мрежа.
Преди да бъде "изчистена" тази стока, по-евтина няма да се внася.
За да отговори на атаката отвън, "Булгартабак" вече подготвя няколко нови марки цигари с различен бленд от този на най-популярните му марки. От друга страна, пак през започващото лято холдингът ще трябва да заздрави финансовото си състояние, като за целта продаде всички тютюневи дружества, които не са му необходими.
С тази цел беше избран консултант, сдружението "Събев и съдружници", заедно с "Евро финанс" и "Балканска консултантска компания". Очакванията са до есента всички тютюнопреработващи дружества да бъдат продадени, като виждането на мениджмънта на "Булгартабак" (който всъщност е продавач) е сделките да са през Българската фондова борса, за да се избегне евентуално обжалване.
По думите на министър Овчаров за продажба на самия холдинг ще може да се говори през последното тримесечие на годината.
Вече е 100% сигурно обаче, че след три неуспешни опита да бъде продаден сега "Булгартабак" ще се окаже държавен в средата на (почти) свободна конкуренция.
Хубавото за потребителите е, че задаващото се надбягване между производителите на цигари неизбежно ще се пренесе и между търговците. А резултатът от такава битка е като навсякъде другаде - промоции и всяческо ухажване на купувача.
За самия "Булгартабак" пък неизбежен ефект ще бъде, че ще трябва по финансови причини да спре изкупуването на некачествен тютюн - лоша новина за хиляди български производители на тютюн, за които денят на плащане на продукцията от "Булгартабак" е най-важният в годината.
Праг
3.50 лв. е минималната цена, под която не може да се продава кутия вносни цигари, ако са платени всички акцизи и мита за нея, показват изчисления на експерти в "Булгартабак". Така вносната стока остава най-малко с един лев по-скъпа спрямо българските марки.
Продажбите
Продажбите на български цигари започват да се възстановяват след срива в първите месеци на годината, когато цените на стоката рязко скочиха. Спадът в продажбите на "Благоевград БТ" за април е 11% спрямо април 2005 г.
През януари спрямо януари 2005 г. той беше 65%. При "Пловдив БТ" намалението е 14% през април спрямо април 2005 г., докато за януари беше 52%.
Най-новият играч - Prince
Най-новият играч на българския цигарен пазар ще е House of Prince, казаха три независими източника. Компанията е датска - единственият производител на цигари в Дания, с фабрика близо до Копенхаген. Нейни цигари обаче се правят и в Полша и се изнасят за цяла Европа.
Най-известната марка цигари на компанията е Prince, която държи 33% от целия пазар в скандинавските държави. За последната година House of Prince е продала 27 млрд. къса цигари, от които 8 млрд. - в Дания.
Именно с марката Prince компанията възнамерява да стъпи на българския пазар това лято. Неин дистрибутор ще бъде "Авенди" - фирмата, която и в момента продава цигарите на Imperial tobacco.
От "Авенди" отказаха допълнителна информация.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!