Т ехно революцията категорично промени света. Благодарение на нея живеем в силно дигитализирана и механизирана околна среда, която през последните няколко десетилетия непрекъснато се видоизменя.
Всъщност само допреди половин век такива високотехнологични "обстоятелства" можеха да се срещнат единствено във фантастичните филми или романи.
Точно това беше и мястото, където се раждаха ходещи къщи, летящи автомобили и авангардни всъдеходи. През последните години обаче тези фантастични идеи се превърнаха в съвсем реални проекти, повечето от които напълно успешно реализирани, коментира Анна Маринова в сп. "HiComm".
В резултат на това днес по суша, въздух и вода можем да срещнем всевъзможни авангардни превозни средства. Всички те впечатляват със свой уникален дизайн, ексцентрична визия или чудноват принцип на действие.
Много от нетрадиционните транспортни средства са създадени с рекламна цел или в името на нечие дизайнерско виждане. Други обаче са предназначени за масовия потребител и се произвеждат с изцяло комерсиална цел.
Летящ автомобил
Сред този тип авангардни транспортни средства най-много се отличават прототипите на хвърчащи леки коли, разработени от италианския дизайнер Джино Джицио (Gizio.it) и неговата фирма Cell Craft.
Всички те са проектирани така, че да осъществяват вертикално излитане и да развиват скорост от 350 до 580 км/ч на височина от 6000 метра. Колите разполагат с достатъчно място, за да могат да поберат от 4 до 9 пасажера. Самите те тежат от 750 до 1300 килограма и са оборудвани с двигатели с мощност от 620 до 1200 к.с.
Последният прототип от "летящата" серия на Джицио беше представен в края на миналата година. Това е моделът CellCraft G440, който се явява наследник на предишните проекти на италианеца G414, G416ef и G420.
Попълнението в "хвърчащия" списък перфектно съчетава всички добри характеристики на един стандартен автомобил и на типичен хеликоптер.
Прототипът е седем местен с три седалки отпред и четири в задната си част. И той, както всички останали автомобили от G серията, се задвижва с помощта на двигател с четири турбини от типа VTOL (Vertical Take Off and Landing) подобно на вертолет.
Управлението се осъществява чрез два специални джойстика, разположени от двете страни на шофьорската, или по-скоро пилотската, седалка. Тя също е проектирана супер ергономично, така че да предоставя максимален комфорт по време на полет.
Информация за пътуването пък пилотът черпи от визуализиращите се върху LCD дисплеи данни и различни показатели. При създаването на G440 са използвани най-съвременни материали и усъвършенствани технологии.
В последната си разработка Джицио е наблегнал особено на сигурността на пътниците в летящия автомобил. Дизайнерът е предвидил спасителни варианти за кризисно приземяване при авария или поради други инцидентни обстоятелства.
Системата за сигурност предвижда опъването на спасителен парашут, който да приземи колата и пътниците невредими.
Освен това непосредствено преди кацане се задейства специален механизъм, който разпъва въздушни камери, разположени в долната част на превозното средство. Тяхната задача е допълнително да смекчат съприкосновението на машината с твърдата земна повърхност.
Въпреки че Джино Джицио се нуждае от солидно количество финансови средства, за да реализира докрай своя проект, той се надява скоро разработката му действително да полети в небето. Кога обаче това ще стане реалност, все още никой не може да каже.
Катер с нестандартно управление
Ако досега говорехме за кола, наподобяваща хеликоптер, то вече може да споменем необичайния катер Front-Runner с управление, подобно на това на истински самолет. Лодката е дело на американския дизайнер Джои Ройтер (JRuiter.com) и неговата мини компания JRuiter Studio.
Нестандартното плавателно средство беше представено пред света по време на провелото се миналата година в Щатите ежегодно шоу за моторни лодки Grand Rapids Boat Show.
Тогава посетителите на мероприятието за пръв път оцениха достойнствата на четириместния сив катер, чието управление се осъществява изцяло на самолетен принцип. Вероятно това е и причината придвижването с лодката да наподобява истински полет във въздуха.
За разлика от традиционните си "роднини", Front-Runner разполага с предно окачване, което придържа мотори от по 215 к.с. Двигателите могат да бъдат управлявани както наляво или надясно, така и под наклон. Машината разполага с подводно крило, което е разположено в задната част на корпуса и може изцяло да се прибира.
То също участва в управлението, но играе роля и при повдигането на кабината за екипажа над водата. Катерът може лесно да се превръща в "кабрио" заради сгъваемия си покрив.
Дължината на кабината на лодката е 3,35 метра, а общата й дължина се изчислява на 5,5 метра. Теглото на плавателното средство пък е 463 килограма. Front-Runner е изработен от алуминий и други материали, които лесно могат да бъдат рециклирани.
Особено интересна особеност на авангардния катер е възможността да се потапя под водата - на неголеми дълбочини и, разбира се, когато покривът му е спуснат и кабината напълно херметически затворена.
Освен това газенето му също е доста впечатляващо - то е 7,6 сантиметра при пълна скорост и 23 сантиметра при движение със средна скорост.
Джои Ройтер възнамерява създадения от него плавателен съд да се използва не само като спортна лодка, но и като катер за туристи, рибари или дори ловци. Затова американският дизайнер е предвидил достатъчно голямо пространство за багаж, където пътуващите да могат да поставят личните си вещи.
Освен това те ще разполагат със спътникова навигация и още куп други удобства за туристи. Ройтер смята, че Front-Runner ще се радва на достатъчно голям интерес и затова е в процес на търсене на корабостроителна компания, която ще се наеме да организира серийно производство на катера.
Междувременно самият той обещава, че ще поработи още върху дизайна и управлението и ще ги съобрази със специфичните нужди на потенциалните потребители.
Персонално летателно средство
Ако CellCraft G440 и Front-Runner са проектирани така, че да бъдат използвани от няколко души едновременно, то създаденото от компанията PAM group летателно средство Individual Lifting Vehicle (ILV) е предназначено само и единствено за индивидуална употреба.
Странната машина не може да се похвали с особено привлекателен външен вид, но за сметка на това е неочаквано функционална и приятна за управление.
Всъщност контролът над апарата се осъществява чрез накланяне на тялото в една или друга посока, което досущ напомня управлението на известните "сухопътни" двуколки Segway.
Така единственото нещо, което трябва да владеете, за да използвате персоналната летяща платформа, е да умеете да прилагате "силата" на теглото на тялото си по определен начин и в конкретен момент. За целта "пилотът" трябва да стои прав на предназначеното за управление място в машината и просто да се държи за специален хоризонтален лост.
Създателите на Individual Lifting Vehicle признават, че апаратът не е предназначен за летене на дълги разстояния, въпреки че теоретично той е способен да развие впечатляващата скорост над 95 км/ч.
Всъщност машината се издига и придвижва във въздуха, благодарение на специална роторна система, задвижвана от енергията на два 4-цилиндрови двигателя с мощност от по 105 к.с.
Платформата е проектирана така, че да може да лети на максимална височина от 900 см.
Проектът Individual Lifting Vehicle не е особено нов (началото му се корени още в далечната 1989 г.), но за сметка на това е доста впечатляващ заради ексцентричната идея, която стои в основата му.
Нейни автори са партньорите Боб Пег и Клем Маковски, които са собствениците на фирмата PAM group. От старта на проекта до сега двамата продължават да работят по усъвършенстването на създадения от тях апарат.
Например, една от последните им идеи, лансирана миналата година, е да повишат безопасността на ILV, монтирайки в него специален парашут.
Той ще може да се отваря в случай на нужда, въпреки че това едва ли ще се налага често, тъй като устройството е сравнително безопасно заради ниските височини, на които е способно да се издига.
МПС-та-амфибии
Друг странен хибрид между сухопътно и плавателно средство е необичайната машина Hydra-Terra. Тя представлява перфектна симбиоза между автобус и моторна лодка. МПС-то е създадено от съпрузите Джон и Джули Джилиам и тяхната фирма Cool Amphibious Manufacturers International (CAMI).
От 1999 г. те конструират странни транспортни средства-амфибии, едно от които е пътническият автобус със симпатичен жълт цвят Hydra-Terra.
Туристическото превозно средство е дълго 12 метра и може да побере на борда си 49 пасажера. То е способно да се движи и по вода, и по суша, като преминаването от единия към другия "терен" се осъществява без никакви проблеми.
Негова усъвършенствана версия е разработеното от същата фирма туристическо превозно средство Terra Wind. Неговата дължина е малко по-голяма и се пресмята на 13 метра.
Във вътрешността си модерният автобус е побрал пълен набор от кухненско оборудване, луксозни мебели, джакузи и система за домашно кино с плазмен дисплей.
Terra Wind се задвижва с помощта на мощен дизелов двигател и разполага с допълнителен дизелов генератор, който служи за захранване на хладилника в него.
Предприемчивите собственици на CAMI са създали и други, също толкова впечатляващи превозни средства-амфибии. Това са плуващите автомобили H2OEX, Hydra Spyder, Aquada, Humdinga и WaterCar.
Офис във въздуха
Поредното странно транспортно средство отново се движи не по суша и по вода, а във въздуха. Става дума за проекта Aeroscraft ML866 на калифорнийската компания Worldwide Aeros Corporation (Aerosml.com), който беше анонсиран от фирмата в средата на миналата година.
Разработката представлява модернизиран дирижабъл, предназначен за превоз на бизнесмени. Апаратът е с дължина 64 метра, широчина 29 метра и височина 13,7 метра.
Във вътрешността си разполага с цели 500 кв. м високотехнологична площ, които могат да бъдат използвани от намиращите се на борда му пасажери. Там те ще намерят луксозни офиси, кабинети, конферентни зали, обзавеждане и даже декоративни фонтани.
Летящият офис ще може да се предвижва от един град в друг, където ще изпълнява ролята на обикновен "стационарен" бизнес център. В него ще могат да влизат клиенти на фирмата или просто любопитни посетители.
Несъвсем типичният цепелин е един от многото въздушни апарати на фирмата от серията Aeroscraft, които използват комбинация от силите на Архимед и аеродинамичната подемна сила. Така те съчетават свойствата както на истински дирижабъл, така и на стандартен самолет.
Машините на Worldwide Aeros Corporation са напълно независими от наличието на летища, тъй като те могат да излитат вертикално или със съвсем минимална засилка. При това някои от тях са способни да кацат не на земята, а върху водна повърхност.
На същата фирма дължи появата си известният летящ хотел Aeroscraft, военният дирижабъл Aeroscraft Freight и комуникационното чудо Sky Dragon.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!