Д окато в България думата блогър предизвиква гнева на МВР, в САЩ тя придобива все по-голяма обществена тежест, особено след като вече и много кандидати за президент се надпреварват да ухажват създателите на лични уебстраници с политически коментари.
Изборната кампания в Америка все още е в първичната си фаза - пресяване на кандидатите и набиране на средства, но демократите, кандидати за Белия дом, използват всички възможности, представяни им в интернет.
Този уикенд водещите претенденти отиват в Чикаго на блогърска конференция, която е едва на две години. Интересът обаче е огромен - участниците са над 1400, акредитираните журналисти са 200.
В същото време като демонстрация на организационната мощ на интернет форумът е дело само на един човек с компютър и едва 12 доброволци. Дебатите обаче са горещи и с амбициозни панели като "Блог външна политика и публична дипломация в интернет".
Конференцията се нарича "Иърликос" (YearlyKos) по прякора (никнейма) на основателя на един от водещите политически блогове - DailyKos. Самият DailyKos е 35-годишен ветеран от американската армия и поддържа ляв антивоенен блог, който обаче е изключително популярен в САЩ.
Сайтът му http://www.dailykos.com е основан през 2002 г., но има до днес над 725 милиона посещения и среднодневно го посещават близо 650 хил. потребители.
Срещата, която трябва да събере едни от най-активните и известни либерални и антивоенни блогъри в САЩ, започна в четвъртък вечерта в Чикаго.
На нея Хилари Клинтън, Барак Обама и още четирима кандидати ще участват в дебати с интернет активистите, а в събота ще имат срещи на 4 очи с блогърите, като основната цел на кандидатите ще бъде да привлекат повече избиратели и средства за кампанията.
В английския език вече се появи нова дума - netroots (в свободен превод - първични сдружения в нета) като модерен вариант на традиционното grassroots (обществени сдружения по места).
Анализатори отвъд океана подчертават факта, че никой от въпросните кандидат-президенти не отиде на среща на партията си, ключова за всеки претендент поне от 20 години насам, но сега отива при доскоро никому неизвестни левичарски блогъри.
"Обяснението е елементарно - днес блогърите имат власт и могат да променят изхода от изборите. Хилари Клинтън например осъзна, че не може да спечели номинацията на демократите, ако сдруженията в нета са срещу нея.
Блогърите не я обичат и тя работи за това поне да не я мразят", обяснява пред "Чикаго трибюн" Майкъл Корнфийлд, професор по политически мениджмънт в университета "Джордж Вашингтон".
Политическите блогове се оказват и мощно средство за набиране на средства. Благодарение на разгорещените коментари в нет общностите Барак Обама има 258 хиляди дарители (и впечатляващата сума от над 58 млн. долара), докато никой друг претендент не е надхвърлил 100 хиляди донора.
Финансовите данни сочат, че за първото полугодие на 2006 г. първите трима кандидат-президенти на демократите са събрали три пъти повече пари чрез интернет от тримата първи републиканци.
В лагера на консерваторите също има популярни блогове като MichelleMalkin.com и Instapundit.com, но техните автори се държат като в типично консервативно американско радио - предпочитат да поучават, вместо да спорят, коментират анализатори.
Републиканските поддръжници се информират изключително от тези радиопредавания, както и от събранията на местните църковни общности, които не се влияят от случващото се в нета.
Консервативни коментатори нападнаха форума в Чикаго, като го сравниха със сборище на антиамерикански настроени нацисти и расисти.
Затова някои специалисти коментират, че огромната активност на лявоориентираните и антивоенно настроени демократи в интернет им напомня на 1972 г., когато лявото крило взе надмощие в партията и нейният кандидат Джордж Макгавърн катастрофално загуби от републиканеца Ричард Никсън независимо от протестната вълна срещу войната във Виетнам.
В надпреварата за Белия дом огромно участие има и популярният сайт за публикуване на видеоклипове - You Tube. Повечето от блоговете, а и голяма част от кандидатпрезидентските сайтове имат качени филми с линкове към сайта, а в него самия има хиляди материали, свързани с президентската кампания.
При търсене и на тримата първи в списъка на демократите - Обама, Клинтън и Едуардс, излизат около 15 хил. клипа. (За сравнение, думата "Първанов" произвежда 11 клипа).
Също така в средата на юли се състоя първият онлайн дебат за кандидатите на демократите. Той беше организиран съвместно от You Tube и телевизионния канал CNN.
Над 2000 души записаха като видеоклипове въпросите си към президентите, на които те трябваше да отговарят на живо. Двете медии в момента събират въпроси и към републиканските кандидати, но двамата най-сериозни претенденти Рудолф Джулиани и Мит Ромни отказаха участие на определената дата - 17 септември, защото имали много сериозни ангажименти за набиране на средства за кампанията.
Хора, които поддържат републикански или десни блогове, обаче започнаха да протестират срещу това им решение и да го наричат безумие.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!