П рез септември спираме транспорта и блокираме държавата, обявиха представители на синдикатите в бранша на пресконференция по повод на последните инциденти в железниците, предаде репортер на БГНЕС.
Липсата на инвестиции за подмяна на подвижния състав и за подобряване на инфраструктурата е основна причина за инцидентите и некачествените услуги в ЖП транспорта, посочи Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите в България.
През последните три години са внесени 25 дизелови и 25 електрически мотриси за около 200 млн. евро, което е крайно недостатъчно.
Съществува освен това неравнопоставеност между инфраструктурните такси в железопътния и автомобилния транспорт - за превоза на 1 бруто тон километър железниците плащат над 8 пъти по-висока такса.
Ножът е опрял до кокала и нямаме друг изход, освен да поведем хората, обявиха синдикалните лидери. За тежкото положение в ЖП транспорта те обвиниха "автомобилното лоби", държало добри позиции в няколко правителства по думите на президента на Федерацията на транспортните работници в КТ "Подкрепа" Росен Зарков.
Помолен да конкретизира заинтересованите от даването на преимущества на автомобилния пред железопътния транспорт, Зарков спомена единствено името на бившия транспортен министър Вилхелм Краус, но обобщи, че всички правителства досега са допринасяли за унищожаването на железопътния транспорт.
Според него "дребни интереси на малък кръг хора" са доминирали над обществения интерес. "Всеки гледа личната си банкова сметка", каза синдикалистът по адрес на хората, заемали управляващи длъжности в отрасъла през годините.
Освен железничарите, в стачката ще се включат автомобилните превозвачи от общинските фирми в големите градове, увери Зарков. Създаването на толкова много автомобилни предприятия според него е нормално, но трябва да има един регулатор в лицето на държавата, който да създава равни условия за всички.
Държавата е тази, която трябва да допълва недостигащите средства и за поддържане на железопътната инфраструктура, както става в другите европейски страни, каза Йордан Манов, председател на синдиката на локомотивните машинисти.
Не само поддържането на железния път е нейна отговорност ? необходима е финансова подкрепа и за подвижния състав, защото е ясно, че приходите на БДЖ не са достатъчни за адекватни инвестиции, а няма да се появи и друг превозвач с чисто нови вагони, който да реши проблемите.
По сметките на синдикатите са нужни не по-малко от 1,5 млрд. лева за обновяване на вагонния парк. Локомотивите и вагоните в преобладаващата си част са над 30-годишни. Не може да се твърди голословно, че машинистите са действали неадекватно при последните инциденти, заяви Бунев.
Той уточни в отговор на въпрос, че един първи машинист в момента получава 580 лева, след него са останалите в персонала, необходим за придвижването на влаковата композиция.
Преди години "Чайка експрес" стигаше до морето за за 4 часа и 40 минути, а не за 7-8 часа както сега, бе примерът, посочен за илюстрация на неконкурентността на железниците пред автомобилния транспорт.
Въпреки че договорът за обществената услуга изтича в края на годината, напрежението ще ескалира още през есента, единодушни са представителите на браншовите организации.
"През септември влизаме в спирала за закъснение на заплатите, ще поискаме и компенсации заради инфлацията, просто ще бъдем принудени да поведем хората" обобщиха те.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!