П ромените, които депутатите приеха през миналата седмица в Закона за движение по пътищата, предизвикаха сериозни дебати около завишените санкции за недисциплинираните шофьори.
До 250 лв. ще стигат глобите за превишена скорост. Предвижда се по-лесно образуване на наказателно постановление, възможност да се събират глоби до 50 лв. на пътя и задължително шофиране с включени през деня фарове. МВР обаче не смята да се ограничи само със законови промени. Екип на министерството е написало и още по-нов списък от мерки до 2010 г.
Мерките са част от стратегия на вътрешното министерство, която е одобрена от правителството в края на миналата година. Амбициозната й цел е през 2010 г.
броят на загиналите да намалее от 5842 на 700 души
което е над осем пъти, а на ранените - от 52 022 на 13 000 души. Така според авторите на документа ще се гонят най-добрите европейски показатели в тази при всички случаи черна статистика. Сред страните от ЕС България заема средни позиции по данни за загинали на пътя.
Сегашната стратегия е втората, която вътрешното министерство пише през последните години с цел да ограничи броя на загиналите при пътни катастрофи. През 2004 г. беше приет подобен документ, който предвиждаше до 2006 г. жертвите да са с 20% по-малко. В него нямаше конкретни мерки, а вместо тенденция към намаляване миналата година беше постигнат почти рекорд от 1000 загинали на пътя.
Мерките в новата стратегия обхващат не само шофьорите, но и автомобилите и пътната инфраструктура. Те трябва да бъдат доразвити в конкретни програми, а до 15 февруари - внесени в Министерския съвет от министрите на транспорта, на вътрешните работи, на регионалното развитие, на образованието, на здравеопазването, на земеделието и на икономиката.
Междинни изпити по време на шофьорските курсове
Смята се, че въвеждането им ще намали риска при младите шофьори, тъй като според статистиката над 25% от катастрофите са по вина на водачи с по-малко от 2 години опит зад волана.
Предвижда се и увеличаване на часовете по кормуване, най-вероятно от 24 на 30. Обучаващите се ще могат да вземат допълнително още четири часа. В стратегията са намерили място и т.нар. полигони за рисково каране, на които шофьорите ще могат да тренират реакциите си при заледен път или внезапно изникване на препятствие. Западни компании вече проявяват интерес да изградят такива у нас.
Допълнително ще се обучават и шофьорите в напреднала възраст, тъй като те са другата рискова група на пътя. Те ще трябва да получат допълнителна информация и обучение за нуждата от промяна в стила на управление поради промяна във физическите и психическите възможности за бърза реакция при нужда. Инструкторите също няма да бъдат подминати от МВР - за тях се предвижда въвеждане на продължаващо обучение.
Рисковите шофьори - на специален отчет
Ще се изясняват кои са рисковите шофьори и как ще се следят, обясни председателят на Комисията по безопасност на движението Алекси Кесяков. Начинът на каране и броят на нарушенията ще бъдат обвързани и със застраховката "Гражданска отговорност".
Ще бъде използвана практиката в доста европейски страни, където цената на застраховката зависи от опита на шофьора и от поведението му на пътя. За целта обаче трябва да се направи обща система между застрахователните компании и КАТ.
Предвижда се също така водачите, чиито книжки са били отнети, да бъдат подлагани на психологически изследвания. Засега само пожелателно си остава използването на "детектор за алкохол" в автомобилите, които принуждават шофьора да се подложи на тест, преди да потегли.
Задължителна остава проверката за алкохол за всички, които са страна в пътнотранспортно произшествие, превишават скоростта или не използват колани.
На високата скорост по данни на КАТ се дължат над 50% от катастрофите в страната. Затова в стратегията предвиждат да се използва опитът на западните страни, които са въвели система за регистрация на превишената скорост и предупреждаване на шофьора.
Може да бъде светлинно табло, което при приближаване на по-бързо движещия се автомобил да предупреждава шофьора, че трябва да намали, обясни Кесяков. Преди време в КАТ са получили от Швейцария образци на подобни табла, но те не са били купени заради липса на пари. Видеонаблюдението по магистралите е другата мярка, която може да започне да се изпълнява още от тази година.
Кръгово движение вместо кръстовища
Това е другият положителен опит, който МВР планира да заимства от европейските страни. Почти навсякъде в Западна Европа кръговото движение е заменило кръстовищата. Така според Алекси Кесяков се принуждават шофьорите да намалят скоростта. В градовете ще се разчита все така и на "легналите полицаи" , както и на повече "жива сила" по улиците.
МВР смята да въвежда ред и в безразборното строителство край пътищата. В момента заради новопостроена бензиностанция, хотел или други сгради край първокласен път шофьорите се принуждават да променят рязко скоростта. Ще се въведат изисквания в бъдеще новите обекти да не пречат на видимостта на водачите.
Инфраструктурата е другата област, с която МВР ще се заеме, тъй като тя отдавна е непригодна за многократно нарасналия трафик през последните години.
В средата на февруари се очаква министерството да представи списък с 245 опасни места, на които се случват повече произшествия над нормалното. Те ще се обследват от специални комисии, за да се обезопасят.
Предвижда се изграждането на мантинели, използване на огледала за обратно виждане на пътя, видеонаблюдение в тунелите и по първокласните пътища. Регионалното министерство пък ще трябва да се погрижи да обучи одитори, които да проверяват проектирането на пътищата и инженерната им безопасност.
Ако бъдат изпълнени всички мерки в стратегията, след 2010 г. ще бъде трудно на шофьорите да карат неизправни автомобили. Предвижда се да бъдат доставени подвижни лаборатории, които да проверяват изправността на колите по пътя. Пунктовете за годишен технически преглед на КАТ пък ще трябва да бъдат сертифицирани по системата за качеството ISO 9001/2000.
Подобно на много други документи стратегията ще си остане само на хартия, ако не бъде осигурено финансовото й обезпечаване. Според представители на системата на МВР вписаните мерки изискват милиони левове инвестиции. Ако не бъдат намерени, освен хилядите погубени човешки животи войната по пътищата ще продължи да носи на държавата и загуби от 1 млрд. лв. годишно.
Убити при катастрофи за периода 2000-2006
Скорост 2837 - 52%
Изпреварване 753 - 14%
Предимство 608 - 11%
Други 514 - 10%
Маневри 360 - 7%
Алкохол 326 - 6%
По данни на МВР
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!