П равителството постави условия пред българо-португалския концесионер за довършване на строежа на автомагистрала "Тракия".
Министър-председателят Сергей Станишев каза днес пред журналисти, че срокът е 15 февруари. Изискванията трябва да бъдат приети от концесионера безусловно и да бъдат отразени в анекс към договора.
Държавата иска концесионерът да поеме изцяло строителния риск
и рискът от наличност и от договора да отпаднат клаузите, предвиждащи явна или скрита форма на държавна гаранция.
Първоначално договорената цена за строителство и рехабилитация на републиканския път Калотина-Софийски околовръстен път (Северна дъга) -Оризово-Стара Загора-Нова Загора-Ямбол-Карнобат-Бургас остава непроменена.
Финансирането на проекта ще бъде открито в срок не по-късно от три месеца след подписването на анекса към договора.
Предвидена е възможност за поетапно въвеждане в експлоатация на участъци от новото трасе на автомагистралата.
Ако условията не бъдат приети, българската страна ще счита, че договорът не е породил правно действие и ще спре работата по него, каза премиерът.
Днес, преди заседанието на Министерския съвет, столични вестници прогнозираха, че българо-португалският консорциум ще приеме условията и ще строи автомагистрала Тракия".
Исканията на държавата сега са да отпаднат най-скандалните клаузи в договора, сключен от правителството на Сакскобургготски по настояване на неговия министър Валентин Церовски.
Преди дни в доклад на министър Асен Гагузов бяха посочени три възможности: да се подпише концесионния договор с българо-португалския консорциум; да се доизгради магистралата от български фирми с пари от бюджета или с финансиране от еврофондовете; да се търси компромисен вариант - португалците да получат концесията, но и българските фирми да участват в строителството.
Според информация на в. "Сега", ако условията бъдат приети, дяловете в консорциума щели да бъдат преразпределени, за да се включат нови фирми.
Цената на километър изграден път се запазва - 2.7 млн. евро, а отпада възможността изпълнителят да иска допълнително по-висока цена.
Отпада и изискването държавата да гарантира кредитите на концесионера на магистралата. При първоначалния вариант на договора България се ангажираше да покрие всички плащания на консорциума, ако той обяви фалит.
"Сега" и други вестници напомнят, че в края на 2006 г., след продължителни преговори беше обявено, че е възможно договор да няма, ако от българо-португалския консорциум "Магистрала Тракия" не се съгласят с новите условията, поставени от държавата.
Междувременно българските власти обмисляха други варианти - например обектът да се раздели на няколко участъка, а фирмите, които ще ги строят, да бъдат избрани по Закона за обществените поръчки.
Като евентуални участници в изграждането на отсечките се споменаваха "Главболгарстрой", фирми на хазартния бос Васил Божков и др.
Договорът с трите португалски фирми "Лена Енгенхариа и конструкош" С.А., "МСФ - Мониз да Майа, Серра и Фортунато емпрейтейрош С.С." и "Сомаг консешос и сервисуш С.А." и двете държавни дружества "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали" е от най-скандалнитете сделки на кабинета на Сакскобургготски.
Причината е, че дострояването на 116 км от "Тракия" и отдаването на цялата магистрала на концесия бяха дадени без търг или конкурс. Сделката стигна до съда, но той я определи като законосъобразна.
Преди да дойде на власт, БСП беше един от най-сериозните критици на аферата "Тракия". След сформирането на правителството на Сергей Станишев социалистите предпочитаха да мълчат по въпроса.
Опозицията се опита да свърже договора с корпоративни интереси на един от синовете на бившия премиер Симеон Сакскобургготски. Тези хипотезите не бяха недоказани, напомня в. "Сега".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!