К акви документи са необходими за регистрация на нов автомобил, откъде могат да се вземат или какво е нужно, за да бъде заверена диплома от българско училище?
За да намери отговора на подобен въпрос, човек обикновено се нарежда на дълга опашка пред някое гише, за да помоли най-учтиво някой чиновник да му даде разяснения.
Въоръжен със знанията за видовете формуляри, отново отива на опашка, за да подаде документите. И пак - при грешка в попълването. И още веднъж - за плащането на услугата.
Днес се слага началото на края на това административно мъчение. Премиерът Сергей Станишев и министърът на държавната администрация Николай Василев ще дадат старта на портала на електронното правителство egov.bg.
С активирането му всеки ще има достъп до над 1300 услуги на министерства, агенции, служби и общини, разделени в секции за гражданите и за бизнеса. Дава се възможност информация за търсената услуга да бъде предоставена on-line, както и електронен достъп до формуляри.
От компаниите могат да видят каква е процедурата и какви са нужните документи, за да се регистрират по Закона за ДДС, да са издаде удостоверение за липса на задължения, за платени данъци и осигуровки или за регистрация на туроператорска дейност.
Гражданите, които са се отвратили от опашките пред КАТ, могат да си подготвят документите само като отидат на секцията "Правосъдие, полицейска дейност, отбрана и транспорт".
За издаване на данъчна оценка е нужно просто да се изтеглят приложените декларации. За част от услугите като подаване на данъчни декларации вече има възможност попълнените формуляри и да се изпратят по електронен път.
Това важи най-вече за услугите, които се предлагат от Националната агенция за приходите.
Извършването на електронна обработка на формуляри чрез електронна персонална идентификация и на сделки, вкл. разплащане и доставка, са последните два етапа от изграждането на електронното правителство.
Според Юрий Алкалай, директор на дирекция "Електронно правителство", следващите стъпки трябва да позволят услугите за фирмите и гражданите да се извършват изцяло по електронен път между самите административни структури.
Затова през следващата година е предвидено изграждането на три центъра на електронното правителство - в София, Сливен и Варна, чрез които ще бъдат интегрирани част от големите информационни регистри като търговския регистър, Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" и адресния регистър.
Сред първите проекти за следващата година пък ще бъде доизграждането на е-правителство със система за електронни плащания.
Плановете на министерството на държавната администрация са след една година България да може да докладва пред Европейската комисия, че е изпълнила напълно 20-те обществени услуги - 12 за гражданите и 8 за фирмите.
В портала на електронното правителство може да се намери информация и за онези услуги, които все още не могат да бъдат предоставени по електронен път.
Със специална търсачка може да бъде намерена институцията, от която да бъдат взети нужните документи. В секцията "Право на Европейския съюз" могат да се намерят на български и на английски език почти всички документи на общността.
Услуги за гражданите
Подоходни данъци
Търсене на работа при бюрата на труда
Социални осигуровки - помощи за безработни; надбавки за деца; медицински разходи; студентски стипендии
Лични документи
Регистрации на МПС
Строителни разрешения
Декларации към полицията
Обществени библиотеки
Свидетелства за раждане и брак - заявка и доставяне
Записване в университет
Смяна на адресна регистрация
Услуги, свързани със здравеопазването
Услуги за бизнеса
Социални осигуровки за заетите
Корпоративни данъци: декларации, уведомяване
Декларации по ДДС, уведомяване
Регистрация на нова фирма
Изпращане на статистически данни
Митнически декларации
Разрешения, свързани с екологични изисквания
Обществени поръчки
Стотици милиарди евро могат да бъдат спестявани на европейските данъкоплатци всяка година, ако администрацията в страни - членки на ЕС, бъде модернизирана.
Това предвижда приетият неотдавна план на Европейската комисия за електронно правителство. Според изчисления издаването на фактури и провеждането на държавни поръчки само по електронен път ще спестяват 300 млрд. евро всяка година.
Дания икономисва годишно над 150 млн. евро, защото вече не използва документи на хартия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!