Агенцията по обществени поръчки (АОП) създава нова дирекция, която ще разполага с 25 души. Те ще се занимават с осъществяването на предварителен контрол над възлагането на процедури по ЗОП (на фазата от обявяването по поръчката до преди подписването на договора с избрания изпълнител), които се обявяват и в сайта на Държавен вестник на ЕС. Самите проверки ще се правят на случаен принцип, на база оценка на риска, при големи поръчки с голям обществен интерес над европейските прагове, за които българските възложители също са длъжни да изпращат информация до електронния Държавен вестник на ЕС, заяви Миглена Павлова – изпълнителен директор на АОП, по време на организираната международна конференция на тема “Структурни фондове и обществени поръчки: Необходимост от ефективна система за управление на обществените поръчки при усвояването на средствата от фондовете на ЕС”. Събитието се организира в рамките на туининг проект по програма ФАР. Според Павлова, числеността на АОП ще се увеличи и тази структура ще засили функциите на наблюдателите, които и в момента изпълнява агенцията.
“В Комисията по икономическа политика ще бъдат разгледани всички предложения за промени в Закона за обществените поръчки”, каза Миглена Павлова – изпълнителен директор на АОП. До момента има четири предложения на депутати за промени в ЗОП. Отделно, Законът за изменение и допълнение на ЗОП, който е приет на вносител, се очаква да бъде одобрен от Министерския съвет на редовното му седмично заседание този четвъртък и също да потегли към парламента. ЗИДЗОП беше изготвен спешно от работна група с ръководител министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров, и заместници Атанас Кънчев, зам.-министър на финансите, и Миглена Павлова. Очаква се тези предложения за промени, направени по инициатива на вицепремиера Меглена Плугчиева, отговаряща за европейските фондове, да бъдат приети преди края на годината от парламента.В най-скоро време се очаква да стане възможно през електронния регистър на обществените поръчки да се купува документация за участие, като за целта ще е нужно удостоверение за електронен подпис. Ще бъде възможна и комуникацията по електронен път между възложителя и кандидатите по отношение на неясноти и притеснения по заданието на обществената поръчка. Ще се хармонизира сайтът на АОП и електронния регистър на обществените поръчки със Закона за електронните документи и електронния подпис, така че да бъде възможно да се изпраща и получава информация с е-сигнатура. В близко бъдеще е реалистично да се въведат електронните заявки, разплащания и фактуриране, поясни Ана Миткова, директор на дирекция “Електронна база данни”в Агенцията по обществени поръчки. Що се отнася до електронното подаване на оферти, това изисква много високо ниво на сигурност, че възложителят няма да си позволи да отвори подадените предложения преди изтичането на крайния срок. Подобна система изисква и инвестиции в софтуер от страна на обявяващите процедурата и е по-подходяща за големи възложители, който обявяват много обществени поръчки.
На снимката: Миглена Павлова, изп. дир. на АОП, и Ана Миткова, дир. на дирекция “Електронна база данни” в АОП
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!