Пв време на съществуването си Clyno cars е третият най-голям производител на автомобили след Austin и Morris. Ръководството на компанията е гордо с факта, че цените на продаваните от тях возила са толкова ниски, колкото цените на останалите четириколесни по света от този клас, но качеството на Clyno е няколко пъти по-високо.
Началото на успешната британска фирма се полага, когато Франк и Ейлин Смит от Требстън, Нортхемптънширт започват да проектират и произвеждат различни парни машини и електродвигатели. През 1909 година те се захващат с много по-сериозна дейност - производство на мотоциклети. Продажбите им вървят добре и компанията просперира. През Първата световна война те произвеждат военни мотоциклети за нуждите на британската и руската армии. През 1916 година Ейлин напуска компанията след спор с брат си Франк, като той продължава да преследва успешна кариера сам. Блестящото бъдеще за Clyno обаче е гарантирано, дори и без единия от основателите си. Сътресения също не липсват. Така например през 1920 година поствоенният мотоциклетен пазар се срива, въпреки че по това време компанията произвежда високо ценения мотоциклет Spring 8, който развива максимална скорост от 50 мили в час. Клиентите силно намаляват, кредиторите също се оттеглят и Clyno изпада в тежка финасова криза.
По тази причина се създава нова компания Clyno Engineering Co. Ltd., чийто капитал е 100 000 британски паунда. Франк, който отдавна е решил да насочи усилията си към създаването на автомобили, постепенно започва да се оттегля от търговията с двуколесни. Първоначално се произвеждат и двете. Първата кола с марка Clyno е проектирана от Джордж Стенли. Четириколесното е оборудвано с агрегат, чийто работен обем е 1 368 куб. см, като осигуряваната от него мощност е 14 конски сили. Монтирана е тристепенна кутия и еллектрически светлини, като цената на автомобила е 250 паунда. Возилото е създадено като основен конкурент на автомобилите с марка Morris и цените му са винаги по-ниски отколкото на другия легендарен британски концерн.
Поръчките са много по-високи от очакваните, поради което през 1923 година производството на мотоциклети се преустановява окончателно, като това позволява допълнително да бъде намалена цената на първия произвеждан модел Clyno. Двуместното возило е луксозно обзаведено и с напредничави за времето си технологични решения. Салонът е кожен, шасито е изработено от олекотена стомана, скоростната кутия е максимално опростена, окачването е перфектно, а и седалките са доста комфортни.
Clyno продължава да усъвършенства създадените продукти и да разширява моделната гама. През април 1924 година е представен новият Sports Clyno. Той отново е двуместен, но каросерията и шасито са значително по-тесни. За съжаление обаче са произведени едва 25 екземпляра, тъй като търсенето на останалите модели изчерпва почти целия ресурс на компанията. През същата година на пазара дебютират още два други модела - Weymann и Royal, като последният се предлага в дву- и четириместен вариант.
През 1925 г. компанията пуска в продажба нов автомобил, който скоро става също толкова популярен колкото и предшествениците, а продажбите отново надминават всички очаквания. Четириколесното е оборудвано с двигател със странично разположени клапани и работен обем 1496 кубически сантиметра. Монтирана е тристепенна скоростна кутия. С този модел Clyno скоро печели и значителни успехи зад граница.
През лятото на 1927 година се открива нова фабрика в Бушбъри. Това е периодът, в който е разработен моделът Nine. Той е оборудван с четирицилиндров двигател, при когото мощността е 9 к.с., клапаните отново са странично разположени, а трансмисията е тристепенна.
Скоро след това щастието напуска Clyno. От Morris излизат с доста успешния модел Minor, а Аustin започва да конкурира Clyno с по-евтиния Seven. Отговорът на Clyno е автомобилът с название Century. Цената е убийствено ниска - едва 115 паунда, което обаче се оказва за сметка на използваните материали. Те са евтини, с изключително ниско качество. Дилърите отказват да продават четириколесното и в крайна сметка от него са произведени едва 300 екземпляра.
Продажбите се сриват отново, а имиджът на марката спада до критичен минимум. Скоро Clyno изпада в тежка финансова криза и се оказва, че една твърде перспективна компания става жертва на собствените си успехи. През 1929 година Clyno Engineering Co. Ltd. е обявена в несъстоятелност и от сцената завинаги изчезва една от най-успешните британски компании за производство на автомобили.
Clyno (Ретро парадъ)
По време на съществуването си Clyno cars е третият най-голям производител на автомобили след Austin и Morris. Ръководството на компанията е гордо с факта, че цените на продаваните от тях возила са толкова ниски, колкото цените на останалите четириколесни по света от този клас, но качеството на Clyno е няколко пъти по-високо.
14 март 2003, 16:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!