Н ай-лансираната версия за катастрофата е повреда в климатичната и вентилационната система на самолета, последвана от фатална загуба на налягане и липса на кислород.
Според френския пилот и авиоспециалист Франсоа Грание, цитиран от "Франс прес", липсата на херметизация обаче не засяга структурата на машината и способността й да лети, и следователно не е обяснение за инцидента.
Подобно обстоятелство може само да намали способността на пътниците да дишат без допълнителна помощ, но за тази цел са предвидени кислородни маски, които автоматично падат, щом височината надхвърли определени граници, обяснява той.
Грание подчертава също, че пилотите имат отделна система за снабдяване с кислород, независима от системата за пътниците, която им осигурява достатъчно количество въздух, за да приземят машината.
Фактът, че не са могли да дишат, е просто невероятен - това би означавало, че нито една кислородна система не е функционира, недоумява Грание.
Двамата пилоти може да са били отровени?
Италианският пилот от "Алиталия" Пиерлуиджи Роси, специалист по самолетни катастрофи, потвърждава, че климатичната и вентилационната система има дублиращо устройство, което се включва автоматично при повреда и започва да подава чист кислород.
Малко вероятно е да са спрели едновременно и двете системи плюс аварийната сигнализация и сирената, обяснява той.
"Поне един човек от екипажа е можел да надене маската и даже с неработещи уреди да приземи самолета. Дори пробойна от снаряд не може да предизвика толкова неконтролируемо положение", смята експертът.
Според него причината е друга - например отравяне. Това обаче едва ли би било възможно с храна, тъй като поради предпазливост летците никога не ядат едни и същи блюда.
Възможно е обаче това да е станало с газ, проникнал през трюма. Не е изключено токсичното вещество да се е намирало в багажа, предполага авиоспециалистът Пиерлуиджи Роси.
Странно поведение
Според руски авиоексперти, цитирани в руския в. "Комерсант", катастрофата действително е доста странна. Ако е вярно, че екипажът не е загинал моментално, е било нормално и постижимо да намерят начин да съобщят за проблема и да удържат самолета, коментират те.
Странно е и защо гръцките изтребители са дошли, огледали са обстановката и... не са направили нищо повече, чудят се специалистите.
Машината е летяла в неуправляем режим цели два часа, съпровождана от изпратените на помощ летци.
Възможността за терористичен акт обаче засега е малко вероятна, каза представител на правителството.
Стари проблеми
Злополучният самолет на кипърските авиолинии е показвал технически неизправности в климатичната и вентилационната си система и в миналото, пише днес излизащият в Гърция и Кипър в. "Филелефтерос".
Позовавайки се на очевидци, вестникът твърди, че ден преди катастрофата - в събота, самолетът е имал проблеми в системата за отопление и вентилация, поради което вторият пилот на самолета е отказал да поеме полета.
Изданието припомня, че за серия от подобни инциденти - принудително кацане, поради проблеми в двигателя, проблеми с климатика, разхерметизиране на пътническия салон и др., - гръцката телевизия е съобщавала от 2001 г. насам.
Полетът Ларнака-София
Екипажът и 100-те пътници на полет от Ларнака за София на "Хелиос еъруейз" отказаха да се качат днес на самолет на кипърската авиокомпания, настоявайки за друг превозвач, съобщи междувременно "Ройтерс", позовавайки се на Кипърската информационна агенция.
По линията Ларнака-София днес е трябвало да лети същият модел Боинг-737 на "Хелиос еъруейз".
Служител на кипърското посолство в Прага пък се усъмни, че сред пътниците е имало група от 48 деца, които според съобщенията в някои гръцки медии са били от футболния клуб в град Ларнака.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!