К акто всички и свръхнадарените деца имат нужда от условия на обучение, които да им позволяват пълното развиване на способностите им. Тази препоръка на Съвета на Европа датира от 1994 г., но и днес за децата чудо е трудно да си намерят място в класическата училищна система.
На родителите на такива деца в Кьолн се предлага нова система, която включва начално училище със засилени часове за свръхнадарените.
Юлия Бернщайн преподава усилено писмено изразяване в това училище и споделя, специалисти в дадена област идват специално за да преподават на деца, които се отегчават в класовете на масовото училище.
Някои например предпочитат математиката и за тях идва преподавател математик от университета.
Първата и най-важна стъпка е
да се разпознаят свръхнадарените деца
но както се оказва, учителите не са подготвени за това. Има и друг проблем.
Много често преподавателите от университета не са се сблъсквали с подобни случаи и когато срещнат свръхнадарени деца, не го признават.
Това от своя страна води до фрустрация у родителите, у преподавателите и най-вече у децата, които могат да реагират с много тежки психологически проблеми или психосоматични реакции като главоболие.
Нерядко се стига до депресии, а в най-тежките случаи - до самоубийства. В училището в Кьолн свръхнадарените деца имат 2-3 часа седмично, в които прекарват заедно, а после се завръщат отново в своите класове.
Така те имат възможност да общуват с деца, които са на тяхното ниво на интелектулално развитие без обаче да се отделят от съучениците си.
В Холандия също търсят интересни решения за свръхнадарените деца.
Действията се координират от Центъра за изследване на свръхнадарените деца, създаден през 1998.
Всяка година около 400 деца се консултират с този център. Те идват от цялата страна в малкото градче Наймехайм, за да споделят проблемите си.
Основното затруднение, което децата срещат, по думите на Вили Петерс, директор на центъра, е че те
не осъзнават потенциала си и нямат доверие в себе си
В помощ на децата работят седем психолози и педагози в рамките на тази засега единствена инициатива в страната.
Центърът за изследване на свръхнадарените деца се опитва да промени и отношенията към тях в училищата и редовно разговаря с преподавателите.
От центъра помагат за създаването на специализираните програми като например въвеждането на часове по философия още от началното училище.
На практика съвременното българско училище не разполага с финансови ресурси, за да помогне на надарените в различни области деца.
Образователната ни система като цяло е
ориентирана към средното ниво
Специализирано обучение за деца с изявани способности предлагат само училищата по изкуствата и спортните училища.
Има школи и частни училища и ако родителите могат и решат да отделят допълнително средства, децата имат шанс да развиват заложби си.
В българското общество, в което социалните различия стават все по-големи, а живее митът, че всички са равни, се гледа негативно на хората, готови да инвестират в децата си.
Има и много високоинтелигентни деца, които поради небрежност на родителите и поради незаинтересоваността на държавата просто се погубват.
Принципно страната ни няма концепция за образователна политика, а всяка политическа сила на власт, провежда своя политика в образованието.
Подборът на учениците в училището в Горна баня, обявено за училище за надарените, не е насочен към селекция на деца със специфични заложби.
В момента една от задачите на педагогическите съветници, където ги има, е да идентифицират надарените деца в училище и да ги насочват към подходящи извънкласни и извънучилищни форми.
Преди две години от НДСВ предложиха надарените деца да учат в специални училища като
приемът в тях да става с изпит след IV клас
Имаше предложение бедни деца с изявени таланти да получават ежемесечни стипендии, равни на половин минимална заплата.
В момента в отговор на изискванията на Съвета на Европа българското министерство на образованието прави първи стъпки в политиката спрямо надарените деца като набира кандидати за семинара "Правото на интелектуално надарените деца да получат подобаващо образование".
Семинарът ще се проведе в град Севър, Франция през декември и в него могат да участват учители и училищни психолози, имащи отношение по темата "надарени деца".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!