К акво остава от малките и независими киносалони в Европа? Общо взето почти нищо след неравната битка с големите мултиплекси, които са силни и мачкат всичко по пътя си.
За малките салони настъпиха тежки времена
Последните останали дължат оцеляването си на общинските власти, какъвто е случаят в Монтрьой, в парижките предградия.
Общинското кино "Мелиес" продължава да съществува, а това очевидно не се харесва на две от най-големите компании за киносалони във Франция - UGC и MK2.
Собственици на многобройни мултиплекси те подадоха жалби срещу разширяването на "Мелиес"
с аргумент за нелоялна конкуренция
"Мелиес", който се радва на 200 хил. посещения годишно, се намира недалеч от мултиплекса UGC, който за същия период посреща 2,3 млн. зрители годишно!
"Големият звяр обвинява малкото животно, че иска да му изяде храната" и това кара директора на "Мелиес", Стефан Гуде да се смее.
"Това, което ме разсмя особено в началото бе обвинението за злоупотреба с доминираща позиция, направо да се превиваш от смях, от две вериги, които държат 55% от посещенията на кината в Париж и са собственици на 44% от големите екрани в столицата.
Ние сме малко кино с 500 места и е трудно да разберем къде е злоупотребата с доминираща позиция", обяснява Гуде.
По ирония на съдбата до 1986 г. именно UGC е бил собственик на киносалона, а след това общината го е придобила.
Повод за подадената жалба от страна на UGC и MK2 става разширяване на "Мелиес", който се радва на все повече зрители, привлечени от
богатата и разнообразна програма
Зрителите са също изненадани от решението на двата големи собственика на мултиплекси.
"Намирам това за скандално! Опитват се да масовизират и унифицират всичко. Единственото, за което мислят е рентабилност за акционерите. Това е начин малко по малко да убият всякаква възможност за по-различното. За мен това е напълно погрешна система", реагира един от зрителите.
Цената на билетите в "Мелиес" са 5,50 евро, докато в частните киносалони тя е 9 евро. Именно това е и поводът за обвинението от страна на UGC и MK2 в нелоялна конкуренция.
Почитателите на традиционните киносалони и качествените филми са все пак оптимисти, тъй като преди седмица съд в Източна Франция отхвърли жалбата на UGC срещу изграждането на общински киносалон, недалеч от мултиплекса...
Малките киносалони трябва да се борят за оцеляването си навсякъде из Европа. Това важи и за балтийските страни, където големите мултиплекси настъпват безмилостно.
Разположено на основната артерия в литовската столица киносалонът Вилнюс е отстъпил мястото си на магазин от марката "Бенетон". В сърцето на стария град кино "Елиос" е превърнато в нощен клуб, а банка заема мястото на бившето кино "Октомври".
В рамките на последните няколко години
изчезнаха 15-те кина на литовската столица,
с изключение на едно-единствено. Малко след това се появиха и мултиплексите, окуражени от изграждането на гигантски търговски центрове.
Още повече, че четирите хиляди места на всички мултиплекси във Вилнюс се държат от един и същи собственик.
В последните години сме свидетели на това как мултиплексите изместиха традиционните градски киносалони в София. В резултат на неизгодна сделка за собствеността на "София филм" се стигна до прехвърляне на собствеността на киносалоните в София.
И така един след друг киносалоните започнаха да изчезват от културната карта на столицата. С лека ръка бяха прекратени и сполучливи опити на малки кина да съществуватт паралелно с големите киносалони.
Те предлагаха маркетингови трикове, за да привличат аудитория. В тях можеше да се поръча филм за една единствена прожекция, можеше да се наеме салона само за пушачи.
В изчезналото завинаги кино "Мир" мнозина посрещаха рождените си дни, канейки на кино-парти своите приятели. Малкото оцелели избраха профилирането, търсейки алтернатива на посещенията на касовите продукции в мултиплексите.
Кино "087 Ялта" заложи на популярни, но качествени филми. Домът на киното се превърна в
един от най-важните центрове за киноманите и кинотворците
В големия салон на Дома се прожектират най-добрите образци от световната кинопродукция. Там може да се види и най-доброто от новото българско кино. Организират се седмици на чужди продукции.
Домът на киното е част от "Europe Cinemas network" и един от основните киносалони на големи международни фестивали като "Киномания", международния "София филм фест", Фестивала на европейските кинопродукции.
Ценителите на шедьоврите на световното кино все още могат да посещават
филмотечното кино "Одеон", което бе застрашено от изчезване
Заслуга за неговото спасяване имат повече от 50 български интелектуалци, които се включиха активно в кампанията за неговото обновяване и техническо преоборудване.
Някои от тях - като режисьорите Георги Дюлгеров, Стефан Командарев и актьорите Чочо Попйорданов и Стефан Вълдобрев, дариха финансови средства.
"Одеон" е може би най-различното малко кино в България. То съхрани атмосферата на класическия киносалон и любовта към филмовото изкуство на фона на мултиплексите, където зрителите се чувстват като в заведение на "MacDonald's".
Зрителите, които посещават киносалона не са много, но имат специално отношение към киното. Те не си падат по пуканки, чипс и кола. Те просто отиват на кино.
Част от чара на това кино е и симултантният превод
За един от тези преводачи, Нели Червенушева, посветила 45 години на преводи на италиански филми, режисьорът Теди Москов създаде филм "Преводачката на черно- бели филми".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!