Н ад 60% от активното работещо население у нас използва интернет предимно за служебни цели, търсене на служебна информация и контакт с фирми партньори или потенциални нови клиенти.
Това показват данните от изследване на "Алфа рисърч" и Координационния център по информационни, комуникационни и управленски технологии към Министерския съвет (CCIT.government.bg), информират Econ.bg и БГНЕС.
Тезата, че електронните услуги са предимно корпоративни, се подкрепя и от разпределението на бизнеспотребителите по групи. За разлика от населението, сред фирмите най-голям е делът на потенциалните клиенти на интернет услуги - 56%.
Повече от половината от сигурните бизнеспотребители, които са 14,5% от общия брой, са бързо развиващи се компании с множество ресурси - информационни, технологични, финансови. Интернет е част от ежедневието им, основен информационен и комуникационен източник. За компаниите от групата, които в момента не използват електронни услуги, е само въпрос на време да се присъединят към активните потребители.
Групата на потенциалните потребители (56%) не притежава всички характеристики, валидни за склонните към използване на виртуални услуги. Най-важните отличителни белези обаче, причисляващи ги без съмнение към тази група, са налице.
Според социолозите това са доброто им моментно състояние, благоприятната перспектива в краткосрочен план и предстоящото им развитие, което вероятно ще постави пред ръководствата им въпроса за оптимизация на работата и преразпределяне на задълженията, включително и тези, свързани с интернет комуникациите.
В резултат от съставения профил на бизнеса се отчита нарастване на интернет потреблението, което обуславя тенденция на все по-ясно сегментиране на целевия пазар на предлаганите уебуслуги.
Процесът на предлагане на готови сайтове, предназначени предимно за малки фирми, се ускорява значително, като в момента всяка една търговска фирма или организация, работеща в сферата на услугите, може да има собствен сайт само за два работни дни. Технологичната организация за създаване на подобен вид сайтове и ускоряването на процеса води и до значително намаляване на цените.
Докато в края на миналата година професионален фирмен сайт струваше не по-малко от 1000 лв., днес продукт от подобен вид, който включва административна система за управление на съдържанието се предлага на цени от 180 до 280 лв. Този факт осигурява на малките фирми значително предимство и възможност да представят себе си в глобалната мрежа, като необходимата сума за това е дори по-малка от разходите за печат на флайъри (рекламни листовки).
За сметка на това цените на предлаганите уебуслуги за разработка на индивидуални проекти и решения за по-големи и корпоративни клиенти продължават да са в границите от 10 до 25 евро на час. Разбира се, индивидуалните уебрешения са с пъти по-добри, тъй като проект от този вид преминава през няколко етапа на предварително проучване и планиране, което се спестява при готовите сайтове.
Фактът, че малките фирми не биха могли да си позволят подобен значителен разход, би ги поставил в неравностойно конкурентно положение пред прага на единния пазар ЕС. Ето защо у нас се отваря ниша за предлагане на евтини, но професионални сайтове, за които се осигурява системна поддръжка и гаранция за качество.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!