П окачването на цените на петрола през последните месеци отново извади на преден план алтернативните горива и по-специално произвежданите от слънчоглед и рапица.
От няколко месеца насам Жан-Франсоа, автомобилист от района на Париж, пълни резервоара си със слънчогледово олио и долива с дизел. Специалистите съветват да са прави тази смес през зимата.
Жан-Франсоа разказва:
"Неудобството при олиото е, че когато навън е студено то се сгъстява. В дизела слагат добавки срещу замръзване, които не позволяват вискозитета му да се променя. През зимата не трябва да се надвишава пропорцията от 30% олио, но през пролетта, щом времето се затопли, можете да заредите с олио и догоре."
А трябва ли да се прави някакъв специален реглаж на двигателя?
"В някои форуми казват, че трябва. Аз обаче не съм правил нищо и колата си върви много добре.
По-интересното е, че дори работи по-добре, отколкото с дизел. Изненадващо е, но двигателят става по-пъргав.
Едно от неудобствата е, че се усеща лек мирис на пържено вътре и вън",
споделя Жан-Франсоа.
Шофьорите като него икономисват по 30 евроцента на литър, което съвсем не е за пренебрегване дори и ако колата ви мирише на пържени картофи.
Освен по-изгодната цена другото голямо предимство на биогоривата е опазването на околната среда.
Като много други френски шофьори, които използват слънчогледово или рапицово олио, Жан-Франсоа обаче се оказва извън закона, тъй като Франция все още не е приложила европейска директива от 2003 г.
Според нея, в края на декември 2005 г. използването на биогорива трябва да достигне най-малко 2% страните членки на ЕС.
Франция изостава във въвеждането на биогорива в сравнение с Германия, Белгия и Холандия.
В страната на вятърните мелници бензинът е най-скъп в Европа, правителството отказва да намали акцизите, но предпочита да се съобрази с европейските изисквания.
През тази година бе изградена и първата рафинерия за рапицово олио, която през 2006 г. се предвижда да произведе 3,5 милиона л. Продукцията ще бъде освободена от такси, за да се улесни навлизането на тези горива на пазара.
Цената на растителното олио ще бъде с около 15 евроцента по-ниска от тази на дизеловото гориво, което в момента струва 1,07 евро.
Хага се отнася много сериозно към усилията за опазване на околната среда и със сигурност ще изпълни изискванията на ЕК до 2010 г. използването на биогорива да достигне 6%.
Засега единственият проблем, който се очертава, е свързан с малките размери на Холандия и липсата на достатъчно обработваема земя за отглеждане на рапица.
От есента на тази година българското земеделско министерство има планове да увеличи площите, засети с рапица, предвид използването й за биогориво.
Плановете не са самоцелни, а се вписват в националната стратегия за селските райони - там е записано, че се отпускат средства за въвеждане на алтернативни източници за гориво.
В Родопския край вече има опит в използването на биогориво за отопление на болници и училища.
За момента обаче "зелените инвестиции" по отношение на използване на биогориво у нас са в сферата на любопитните факти.
Миналата година един от автобусите на Българската търговско-промишлена палата, зареден със 70 л олио вместо с дизел, превозва цяла седмица служители на палата до Пловдивския панаир.
Автобусът е патент на белгийска фирма има и специален трансформатор, монтиран близо до двигателя. Предимство на това превозно средство е, че след като се е движело известно време с растително масло, може да бъде заредено с дизел.
Българско изобретение е първият в света дизелов двигател "Диз-Гъл", задвижван с гориво, получено от спирт и смляна слама.
Негов създател е Георги Гълъбов от Техническия университет. Предимство на този двигател е, че вместо неприятните изпарения се носи аромат на сено.
Различното на мотора е специална клапа, която му позволява да работи с нискокачествени горива. Двигателят е патентован в САЩ и към има интерес от немски инвеститор.
При благоприятно развитие на нещата, автомобил, съоръжен с този агрегат, ще е в движение до няколко години.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!