С негът вече струва милиони - в буквалния смисъл, защото не пада от небето, а го изстрелват оръдия. И милиарди - в преносния смисъл, защото зимните курорти са застрашени да загубят парите на скиорите.
Заради глобалното затопляне в началото на сезона по пистите цъфтят цветя, австрийските метеоролози твърдят, че в Алпите тази зима е най-топлата от 1300 г. В резултат началото на ски сезона се отлага няколко пъти и даже сега го спасяват снежните машини.
В България сезонът започна към 20 декември, но само защото собствениците на лифтовете вече са най-въоръжените - стотина оръдия сипят сняг по пистите в Банско, Боровец, Пампорово, на Витоша. И докато на зимните курорти не им върви, на застрахователите им се отвори нов бизнес. Туристите си плащат полица срещу безснежие.
Тихо се сипе първият сняг от оръдията - това е обичайна гледка по зимните курорти, след като глобалното затопляне създаде един от големите проблеми за ски центровете в България.
В борбата с безснежието курортите всяка година попълват своята армия на спасението с машини за изкуствен сняг. Така вече четвърта поредна зима сезонът успява да тръгне в края на декември и оцелява докъм 15 април, а собствениците на българските ски курорти влизат в повече разходи заради нуждата да произвеждат все повече сняг.
Концесионерът на Банско "Юлен" е инвестирал около 6 млн. евро в цялостна система от водоеми, помпени станции и снежни оръдия от последно поколение, Balkantourist Development Services предвижда в бюджета си за следващите три години 4 млн. евро за подобно съоръжение в Боровец.
На Витоша собственикът на лифтените станции "Ферайнигте Бергбанен - България" плати близо 200 000 евро само за да се сипе сняг върху 1800-метровата писта "Витошко лале".
Според европейските стандарти изграждането на инфраструктурата от помпи и турбини за 600 м писта струва около 450 000 евро, а производството за сняг за такъв участък на сезон излиза 27 000 евро. При такива параметри например Банско трябва всеки сезон да превръща три милиона евро в сняг за своите 65 км писти.
75 оръдия на Банско
Производството на сняг в Банско тази година започна още в средата на ноември, съобщи Иван Обрейков, директор на ски център "Банско". "Използвахме три студени дни, в които температурата падна под минус три градуса, и направихме пистата над Шилигарника, за да тренира националният отбор. Такъв сняг издържа на 12 градуса, а и склонът е в сянка, така че стана възможно официално да открием сезона на 16 декември, когато започнаха да идват и първите туристи", поясни Обрейков.
Преди три години "Юлен" купува 25 машини за изкуствен сняг, сега вече са 75 и ще се допълват с още догодина. За сравнение, големите курорти в Европа разполагат с по 300 такива оръдия. Отделно целият ски път до Банско е снабден със стационарни оръдия за сняг, тип човки.
Системата е на автоматичен режим и се включва в момента, в който температурите паднат под минус 3 градуса. За да стигне водата до съоръженията, са изградени две помпени станции на реките Бъндерица и Дамяница и 20 км тръби, откъдето водата отива до машините. Само за 4 дни работа със сняг могат да бъдат покрити 3/4 от пистите.
"Изкуствен сняг се прави през целия сезон, за да може да се обслужват туристи до април, а по-дълъг сезон носи повече пари", допълва Обрейков. Според него много по-голям проблем от липсата на сняг засега създава честото спиране на тока в района. Токовият удар вече е повредил доста системи, това може да се окаже пагубно за електрониката в машините и така да се провали сезонът.
Боровец в бъдеще време
Преди 20 години през декември в Боровец падаха обилни снеговалежи. Сега, ако нямаме сняг в курорта, по договор сме длъжни да връщаме парите на клиентите, обясни преди време за "Капитал" известният бивш скиор Петър Попангелов, който е собственик на семеен хотел в курорта.
В сравнение с това, което се случва на Банско, в Боровец, изглежда, са все още далеч с материала за изкуствен сняг. Курортът разполага с едва седем оръдия, като разработките на тази тема са в бъдеще време.
През последните две години бе проучена и възможността за изграждане на снежна инсталация, съобщиха от Balkantourist Development Services. Целта е да се покрият 80% от пистите в Боровец с изкуствен сняг, за да постигне курортът независимост от естествения снеговалеж.
Процедурите по издаване на разрешителни за ползване на вода и строеж на инсталация отнеха една година и платихме 250 000 евро, обясни Росен Милков, изпълнителен директор на "Тетръс инженеринг" - фирмата, на която Balkantourist Development Services е възложил управлението на проекта.
"В следващите три години ще бъдат инвестирани четири милиона евро в цялостна система за производство на изкуствен сняг с мрежа от тръби за вода и ток и ще бъдат закупени още много оръдия, с които да гарантираме нормален сезон. Предстои да обявим конкурс за разработка на проекта, както и за изпълнител. В контакт сме с водещи европейски компании. Обречени сме да направим всичко това, а възвращаемостта на инвестицията е много тежка. Съвсем скоро очаквам туроператорите да ни задължат да им предоставяме гаранции за заснежени терени, в противен случай ще престанат да работят с нас. Някои банки в Европа дори не отпускат кредити за зимни курорти, ако инвеститорът не е включил в бизнес плана си изграждане на съоръжения за изкуствен сняг", опасява се Милков.
Пампорово - по-равно, по-евтино
Още преди две години "Пампорово" направи инсталация от язовир "Снежанка" и изгради две помпени станции, които изкарват водата до петте мобилни оръдия в курорта. Инвестицията е за един милион евро. "Петте машини са достатъчни, защото пистите са много по-равни в сравнение с тези в Банско и Боровец и може да се кара и при покривка от 10 см сняг. Това значи, че ни се налага да произвеждаме по-малко сняг от тях", обясни Захари Шопов, директор на въжени линии "Пампорово".
Голямото предимство на курортите, инвестирали в техника за сняг, е, че разполагат с по-дълъг сезон за ски. "Изкуственият сняг удължава с един месец времето на топене при географската ширина, на която се намира България. От екологична гледна точка предпазва пистите от ерозия, тъй като топенето става по-бавно и не текат реки от вода по склоновете. Освен това не се използват никакви химикали, водата минава под силно налягане от 150 атмосфери през много фини дюзи и пада под формата на сняг", обяснява Симеон Калчев, отговорник за пистите в Българската федерация по ски.
Недостатъкът е, че производството черпи много електроенергия и самото изграждане на инсталациите е скъпо, което пък вдига цените на картите за лифтовите съоръжения. Заради това доста наблюдатели очертават тенденцията ските от сравнително достъпно семейно удоволствие да се превърнат в екзотично занимание за ограничен кръг хора.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!