Б ългарските автобусни превозвачи съвсем скоро ще се изправят пред ожесточена европейска конкуренция, пише в."Дневник".
На четвъртия месец от членството на страната в Европейския съюз в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" са получени заявки на транспортни компании от седем страни - членки на общността, които искат да открият международни линии до България.
Цените на билетите едва ли ще поевтинеят, но браншът трябва да се обедини, ако иска да оцелее, са първите прогнози на представители на български компании.
От агенцията са съобщили за "Дневник"а, че заявките за извършване на международни превози са получени от румънски, испански и полски транспортни компании, както и от една британска, една чешка и една литовска фирма. Двойно се е увеличил и броят на гръцките компании, които искат да превозват пътници между двете страни. Заявления за такава дейност са подали 21 фирми от южната ни съседка.
Дванадесет са българските транспортни фирми, които кандидатстват за превози до Гърция, съобщи изпълнителният директор на "Автомобилна администрация" Володя Киров. Те искат да открият линии от Пловдив, София, Велико Търново и Благоевград до Атина, Солун, Патра и Ксанти.
Досега чужди превозвачи можеха да возят пътници от и до България само при наличието на двустранна междудържавна спогодба на реципрочна основа и с изричното условие, че имат български партньор. От това се възползваха главно гръцки и турски транспортни компании. С влизането на България в ЕС процедурата значително се облекчава.
Повечето представители на българските транспортни компании не очакват промяна в цените на билетите заради засилената конкуренция.
В момента цените на билетите са под критичния минимум, коментира шефът на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов. Билетите в България са едни от най-евтините в Европа и трудно може да се очаква, че те ще бъдат намалени, каза и Георги Милошев от транспортната компания "Ваканция".
Единствено шефът на "Евролайнс България" Миролюб Столарски смята, че цените може да намалеят, но това ще стане за сметка на качеството на превозите. Той припомни, че от няколко години цените на билетите по международните линии не са променяни.
И тримата представители на българските превозвачи смятат, че браншът трябва да се обедини, за да успее да отговори на конкуренцията.
Освен от задаващата се европейска конкуренция българските транспортни компании вече са под натиска на нискоразходните авиопревозвачи. В момента по някои дестинации, например линията София - Берлин, евтини авиокомпании предлагат в пъти по-ниски цени на билетите в сравнение с тези за автобусите и част от пътниците вече са се пренасочили към по-бързия и изгоден превоз със самолет.
От началото на тази година евролицензът за превоз на пътници стана задължителен и за българските автобусни фирми. Евролиценз притежават 101 компании, които са изпълнили изискванията за финансова стабилност и благонадеждност.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!