Т ова лято бяха регистрирани множество самолетни катастрофи, както и редица инциденти, завършили щастливо. Но това постави някои въпроси - кой контролира самолетите, кои са компаниите, считани за сигурни, и най-вече - как да го знаем?

Европейски акценти ще разкажат днес няколко истории.

Първата започва на 25 август на летище "Роаси Шарл де Гол" в Париж.

150 пътници чакат в този ден полет за Анталия. Те трябва да летят с компанията "Тюрк Флай Еър". Но очакването продължава повече от 48 часа. Причината е в машината А 300, която има множество проблеми и така и не излита.

Естел и Тома са студенти по право, които трябвало да летят до Турция на почивка. Ваканцията им започнала класически:

"48 часа по-рано направихме резервация за пътуването ни по интернет чрез туроператора "Медиадез". 150 евро за една седмица в Турция".

Проблемите обаче започват още на летището. Тома си спомня:

"Трябваше да излетим към 10.30 ч. Излитането обаче бе отложено с един час, докато накрая не се стигна до 18.30 - 19.00 часа. Нямахме никаква информация, само че полетът ще е вечерта."

Чакащите се изнервят. Двамата студенти си спомнят, че имало цели семейства с децата си, които 24 часа не яли и не пили нищо в очакване на пътуването.

Впоследствие става ясно, че самолетът има проблем. На следващия ден Тома и Естел научават от медиите, че от машината е изтичало гориво. Официалното обяснение на летищните власти обаче е, че забавянето се дължи на стачка.

Все пак младите французи отиват до Анталия с друга авиокомпания, "Онюр ер", която обаче също не се ползва с особено добра репутация.

Естел и Тома знаят за това, но кураж им давал фактът, че тръгват от Франция, а оттам няма да пуснат неизправен самолет. Накрая всички туристи, които трябвало да пътуват с първата авиокомпания, стигнали до мечтаната Анталия и прекарали изключително добре. По-интересното е, че когато кацнали, до един ръкопляскали, че всичко е минало благополучно.

Оказва се, че пътуващите не получават никаква информация за полета, за който имат билет.

Факт е също, че всяка страна си има свой черен списък с авиокомпании.

Проблемът е, че няма координация между отделните държави по този въпрос. От 2004 г. съществува Европейска агенция за въздушната сигурност със седалище Кьолн. Усилията на тази агенция е да бъде съставен общоевропейски черен списък на нежеланите авиокомпании.

Патрик Гуду е директор на Европейската агенция за въздушна сигурност:

"Въпросният черен списък е просто публично посочване на въздушните компании, които нямат право на достъп на европейска територия. Това вече важи за някои страни. Но мярката бе оценена като ненужна.

Заговори се, че инициативата трябва да се разрасне до европейско ниво. Че трябва да бъдат хармонизирани критериите, според които една авиокомпания може да попадне в черния списък, както и европейското небе да бъде уеднаквено. За хората е неясно как една компания, забранена във Франция, продължава да лети в други страни от общността."

ЕС работи по въпроса, но дали пасажерите имат време да чакат?

Според асоциацията на потребителите "UFC- Que choisir?" няма никакво време. Ги Гранжирар от асоциацията обаче има решение.

Според него интернет е чудесен начин за информиране на пътуващите.

"Разполагате с професионални сайтове на авиокомпаниите, на туроператорите, на пътническите агенции. В тази категория имате и сайтове, създадени от маниаци на тема авиация.

Това са членове на екипажи, които обожават самолетите и предоставят информация. Има десетина сайта, отнасящи се до авиацията във всичките й форми."

Последната самолетна катастрофа с български самолет е от август 1988 година с Як-40.

По темата за авиционната безопасност у нас се заговори след инцидента преди две години, когато Боинг 737-300 на националния превозвач "България еър" спука гума при излитането си от летище София.

Самолетът кацна аварийно на летище "Гетуик" в Лондон, а авиоинспекторите разрешиха след кацането в Лондон самолетът да излети обратно със спуканата гума, вместо да се осъществи техническо прелитане, т.е. пътниците да бъдат превозени с друг самолет.

В подкрепа на това решение бе фактът, че не се наложило при аварийното кацане аварийните групи да извеждат 115-те пътници на борда. След завръщането на самолета в София, машината бе спряна от полети за пет дни и бе създадена комисия, която да проведе разследване на индицента.

За председател на комисията бе назначен главния инспектор по безопасност на полетите в "България еър" Венцислав Нейчев. Какво точно се бе случило не разбрахме, но от авиокомпанията увериха, че "България еър" е безопасна и посочиха увеличаващите се проценти на пътникопотока.


В края на това лято темата за безопасността на полетите отново стана факт, след като във френския вестник "Либерасион" се появи публикация, уличаваща страни като България, Украйна, Сърбия и Черна гора като рискови по отношение на авиосигурността.

От българска страна публикацията бе коментирана като опит за уронване на престижа на конкурентите. Българският национален превозвач има 30 договора за търговско сътрудничество, от които 10 са от типа code share.

Това означава, че обслужват дадена линия с друга компания и това дава допълнителна сигурност на пътниците.

От "Гражданска въздухоплавателна администрация" уверяват, че са постигнали европейските стандарти по лицензирането на авиационния персонал, издаването на новите свидетелства на авиационните кадри и самите програми, по които те се обучават.

При последната проверка на експерти от Обединените авиационни власти на Европа (JAA) през май миналата година е констатирано, че България и всички страни от ЕС вече могат взаимно да си признават издаваните лицензи, тъй като сме постигнали всички европейски стандарти.

Безспорен факт за сигурността е и човешкият фактор. Известно е, че българските пилоти са предпочитани и летят със самолетите на над 10 световни авиокомпании.

- Какво е стабилна връзка? - Когато започнеш да слагаш лук и чесън в салатата.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Николаос Цитиридис: Не мисля, че съм провален като водещ

Николаос Цитиридис: Не мисля, че съм провален като водещ

Любопитно Преди 10 минути

Той споделя пред Мариян Станков - Мон Дьо своите малки истини за "истинския си свят"

Цветът на косата разкрива колко ще живееш? Ето какво казват учените

Цветът на косата разкрива колко ще живееш? Ето какво казват учените

Любопитно Преди 42 минути

Какво са открили учените за цвета на косата и дълголетието четете в следващите редове

Ад на пристанището в Иран: Расте броят на загиналите, ранените и изчезналите

Ад на пристанището в Иран: Расте броят на загиналите, ранените и изчезналите

Свят Преди 2 часа

Някои от пострадалите са били транспортирани със самолети до Шираз и Лурестан за лечение

Пороен дъжд нанесе щети в Северозападна България

Пороен дъжд нанесе щети в Северозападна България

България Преди 2 часа

Най-засегнато е село Лехчево, където е паднала и градушка

"Да, България!" избира председател, ето кои са кандидатите

"Да, България!" избира председател, ето кои са кандидатите

България Преди 2 часа

Ще се определят и основните насоки за развитието на партията в следващите три години

Тръмп настоява американските кораби да преминават без такси през Панамския и Суецкия канал

Тръмп настоява американските кораби да преминават без такси през Панамския и Суецкия канал

Свят Преди 3 часа

"Тези канали не биха съществували без Съединените американски щати", заяви той

<p>Тръмп се стреми към &quot;руски стил&quot;&nbsp;на управление</p>

Бивш съветник на американския президент: Тръмп се стреми към "руски стил" на управление

Свят Преди 3 часа

Фиона Хил заяви, че президентите на САЩ и Русия споделят сходна визия за света

Украйна: Не е вярно, че Русия ни е изтласкала от Курска област

Украйна: Не е вярно, че Русия ни е изтласкала от Курска област

Свят Преди 11 часа

Операцията на украинските въоръжени сили в определени райони в Курска област продължава

Фон дер Лайен: Украйна може да разчита на ЕС

Фон дер Лайен: Украйна може да разчита на ЕС

Свят Преди 12 часа

Урсула фон дер Лайен: Можете да разчитате на нашата подкрепа на масата за преговори

Бедствие в Монтанско, евакуират над 80 къщи, авария в София

Бедствие в Монтанско, евакуират над 80 къщи, авария в София

България Преди 13 часа

Екипи на пожарната пътуват към засегнатите населени места

Има заподозрян за убийството на руския генерал Москалик

Има заподозрян за убийството на руския генерал Москалик

Свят Преди 13 часа

Засега няма официален коментар от Киев относно смъртта на руския офицер

Обрат, Тръмп заплаши Русия със санкции

Обрат, Тръмп заплаши Русия със санкции

Свят Преди 14 часа

Тръмп: Това ме кара да си мисля, че той може би не иска да спира войната

Герасимов докладва на Путин: Курск е освободен

Герасимов докладва на Путин: Курск е освободен

Свят Преди 15 часа

Герасимов: Военните и офицерите от севернокорейската армия демонстрираха голям професионализъм

Почина Жан-Пол Монтанари, директор на Танцовия фестивал в Монпелие

Почина Жан-Пол Монтанари, директор на Танцовия фестивал в Монпелие

Свят Преди 16 часа

Дати: Жан-Пол Монтанари остави своя отпечатък в историята на танца във Франция и Европа

<p>Русия е готова да преговаря с Украйна без условия</p>

Русия е готова да преговаря с Украйна без предварителни условия

Свят Преди 17 часа

Путин е казал това на Стив Уиткоф

<p>Зеленски: Благодаря Ви, президенте Доналд Тръмп!</p>

Зеленски говори с Тръмп: Срещата ни във Ватикана може да стане историческа

Свят Преди 17 часа

Зеленски: На четири очи успяхме да обсъдим много неща