М ъжете в Европа все повече променят външния си вид. Тенденциите са към феминизиране на мъжката мода. В Париж, например, наскоро имаше широка рекламна кампания на новата колекция на известна марка мъжко бельо.
Очевидно за французите не е изненада, че новите модели боксерки и слипове са прозрачни или с дантели.
Доста впечатляващи са и разцветките. Интересен е фактът, че има връщане към модата от 50-те години, която се смята за все по-секси. Някои мъже се чувстват добре в материи, които доскоро бяха запазени единствено за жените.
Чудно е, че мъжете досега не са "посегнали" на меките, фини и приятни за носене материи, при положение, че носят бельото поне по 8 часа на ден. Тази година хит е микрофибърът. А иначе се предлагат добре познатите боксерки, слипове и прашки.
Проверка на екипа на "Европейски акценти" в някои от магазините установи, че мъжете пазаруват с половинките си и често се вслушват в съветите и предпочитанията им.
Оказва се обаче, че мъжете рядко пазаруват сами, ако изобщо пазаруват.
Вместо това изпращат жените или приятелките си по бутиците, за да направят избора вместо тях. Причината- времето. Една жена с удоволствие отделя часове в пазаруване, докато за един мъж понякога това е досадно.
Но и тази тенденция е на път да се промени. Много мъже се осмеляват да се разходят по магазините, за да си купят дантелено бельо и да изненадат с него партньорката си.
Швейцарската ситилистка Сандра Кюратле е още по-смела. Да надникнем в бутика й в Цюрих.
Там се продават поли, но за мъже.
Има голямо разнообразие на модели. Цените варират между 300 и 800 евро. От 1996 г. насам моделиерката е създала около 50 модела. А девизът й е: "Носете поли, а не пушки".
Дрехите на Сандра са насочени към мъжете между 18 и 50 години. Полите се носят с Т-шърт или разкопчана риза. Как ли се чувстват мъжете, носещи тези поли? Те признават, че често ги сочат с пръст по улиците и нерядко им се налага да обясняват, че не са нито свещеници, нито пък травестити.
Да носиш пола според някои мъже е изключително удобно. На противниците на тази мода те дават пример с японците, които носят кимоно или с шотландците, които също носят поли. Но полата има да извърви още дълъг път докато се наложи като мъжка дреха.
Пречката се крие в манталитета на мъжката половина от човечеството. Но да не забравяме, че жените пък се бориха десетилетия, докато си извоюват правото да носят панталони.
В Германия синоним на мъжката мода е минимализма.
Германската мъжка мода е семпла. По-известните дизайнери са от Хамбург. А хората там са пословични със скромността си. Една минималистична мода, при която на почит е детайла, както и качеството.
Може да се каже, че моделите са по-скоро класически и това се цени от клиентите. Мъжете предпочитат марките Хелмут Ланг и Хуго Бос. Много германски моделиери обаче смятат, че моделите на Хуго Бос са станали прекалено масови, което не удовлетворява клиентите.
И накрая, коя е столицата на модата, била тя мъжка или дамска?
Напоследък Лондон, Милано и Ню Йорк се опитват да детронират Париж. Но френската столица си остава атрактивна. Дори отслабването на долара спрямо еврото не успя да попречи на продажбите. В Париж продължават да идват колекции не само от Европа, но и от целия свят. Така че Париж винаги ще остане столица на модата.
Това, което може да се купи в Европа, вече може да се купи и в България
Модният пазар у нас се опитва да догонва световните тенденции. От 6-7 години българинът се радва на различни европейски и световни марки, наложили се в облеклото.
Точно заради присъствието на тези марки облекла в мъжката мода се наблюдава унифициране. Каквото може да види и да си купи един мъж в Италия например, би могъл да го намери и тук, с тази разлика, че у нас са представени само 20 от глобалните модни производители, докато в Италия те са над 300.
"Каквото е предлагане, такова е и търсенето", обобщава Георги Манчев от Hot spot, които внасят за българските мъже известните дрехи и обувки Marlboro classic.
"Модно съзнание при неадекватния начин на живот трудно се оформя" допълва Георги. Тяхната верига Hot spot са се опитали да повлияят положително на своите клиенти като в един от своите магазини предлагат и книги за мода, но посетителите засега ги възприемат като елемент от интериорното решение на магазина.
Българските мъже са доста по-консервативни от повечето европейци.
Те не носят ярки цветове. По-разчупената линия в облеклото трудно се възприема. Изключение правят младите мъже.
Малко от българските мъже имат изграден вкус и стил. Нямат и съзнание за собствена селекция на своя гардероб. Тази грижа все още е грижа на жените.
Оформят се три потребители на мъжката мода. В първата група са мъжете, които разчитат за избор на жената - приятелка или продавачката. Вторите са такива, които знаят какво искат и търсят. Те имат опит. Пътуват по-често в чужбина. Във третата група влизат онези, които с облеклото си искат да демонстрират социален статус, макар понякога и фалшив.
Българите, както мъже, така и жени страдат от маркоманията. Но прави впечатление, че все повече мъжете търсят качествените дрехи и обувки.
Специално за обувките българският мъж търси тази марка, която познава от години като Clark's или Camper и е готов да си купи такива обувки независимо от цената.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!